صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بحران خشونت نظام‌مند افسران پلیس کانادا علیه بومیان

۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱:۳۰
کد خبر: ۴۷۹۴۷۲۷
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
آمار‌ها نشان می‌دهد که بومیان کانادا به‌طور نتمتناسبی از سوی افسران پلیس این کشور کشته می‌شوند.

خبرگزاری میزان - پلیس کانادا تنها در ۱۱ روز در سراسر کانادا ۷ نفر از بومیان این کشور را با قتل رساند؛ این موضوع باعث گسترش خشم از پلیس کانادا (RCMP) درپی خشونتی شد که به‌طور نامتناسبی بر جوامع بومی اعمال می‌کند.

در یکی از این حوادث، افسران پلیس ساسکاچوان در ۲۹ آگوست (۸ شهریور) با وسیله نقلیه خود یک مرد ۳۱ ساله بومی را به نام جک چارلزپیچ، در حالی که در امتداد جاده در حال پیاده‌روی بود، زیر گرفته و به قتل رساندند؛ جک چارلزپیچ تنها یکی از ۷ ساکن بومی کانادا بود که طی ۱۱ روز از سوی افسران پلیس در این کشور به قتل رسید. 

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مردم بومی کانادا به‌طور نامتناسبی قربانی خشونت افسران پلیس در این کشور می‌شوند. یک تجزیه‌وتحلیل انجام شده در سال ۲۰۲۰ نشان داد که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، بومیان بیش از ۱۰ برابر بیشتر از سفیدپوستان از سوی پلیس مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته می‌شود. آمار‌ها نشان می‌دهد که ۲۵ نفر از ۶۶ قربانی که در این دوره از سوی افسران پلیس کشته شدند، بومی بودند. 

این اختلاف همچنین در داده‌های کلی قتل‌های پلیس در کانادا نشان داده شده است. انجمن آزادی‌های مدنی کانادا به‌تازگی در گزارش خود عنوان کرده که بومیان تنها ۵.۱ درصد از جمعیت کانادا را تشکیل می‌دهند، اما آن‌ها نماینده ۱۶.۲ درصد از افرادی هستند که از سوی پلیس کشته می‌شوند.

در همین حال، سازمان‌های مسئول تحقیق درباره قتل‌های پلیس نظارت یا پاسخگویی کمی دارند. بررسی مطبوعات کانادا نشان می‌دهد که ۱۱۱ نفر از ۱۶۷ عضوی که در سازمان‌های نظارت بر پلیس کار می‌کردند، افسران سابق پلیس بودند؛ همچنین بیشتر آن‌ها مردان سفیدپوست بودند. کارکنان این سازمان‌ها عمدتا از استعمار و برتری‌طلبی سفیدپوستان حمایت می‌کنند. 

آمار‌ها نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷، کمتر از ۴ درصد از ۷۰۴ قتل انجام‌شده از سوی افسران پلیس به طرح اتهام منجر شد؛ همچنین از ۱۸ اتهام طرح‌شده، تنها ۲ مورد به محکومیت افسران پلیس انجامید.

در همین حال، گزارشی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که تنها در ۳ تا ۹ درصد از پرونده‌های بررسی‌شده از سوی سازمان‌های نظارتی استانی، اتهام‌هایی علیه افسران پلیس مطرح یا پرونده برای بررسی به دادستان‌ها ارجاع شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *