صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نشست فرماندهان دوران دفاع مقدس با رسانه‌های بین‌المللی

۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲:۱۸
کد خبر: ۴۷۹۴۵۸۳
نشست فرماندهان دوران دفاع مقدس با رسانه‌های بین‌المللی در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، صبح امروز (دوشنبه) نشست فرماندهان دوران دفاع مقدس با رسانه‌های بین‌المللی با حضور سردار «فتح‌الله جعفری» از فرماندهان دوران دفاع مقدس و رئیس موسسه فرهنگی هنری شهید «حسن باقری»، امیر سرتیپ ستاد «عبدالحسین مفید» از فرماندهان دوران دفاع مقدس، سردار «علی اصغر محسن‌شیخی» جانشین مدیرعامل موزه و جمعی از اصحاب رسانه و شبکه‌های بین المللی در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم سردار جعفری با بیان اینکه صدام در سال ۵۲ و پس از اینکه مجبور شد عهدنامه ۱۹۷۵ الجزایر را امضا کند در جلسات متعدد اعلام کرد که در این قرارداد تحقیر شده است، اظهار داشت: در نشست‌های محرمانه صدام بار‌ها بر تحقیر خود تاکید کرد و اعلام کرد باید آن را جبران کنیم و به طور رسمی این موضوع را کنفرانس سران اسلامی مطرح کرد.

سردار جعفری گفت: از روزی که صدام وارد بغداد شد شروع به تقویت و تجهیز ارتش کرد و ارتش ۱۲۰ هزار داشت با ۱۲ لشکر افزایش پیدا کرد.

این فرمانده هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه پاییز سال ۱۳۵۹ با توجه به شرایط کردستان، تضعیف ارتش و کمبود تجهیزات رژیم بعث عراق این فرصت را برای حمله انتخاب کرد، گفت: باتوجه به شرایطی که وجود داشت عراق تصور این چنین مقاومتی را نمی‌کرد.

وی گفت: آن چیزی که قابل توجه است و باید تبیین شود این است که در طول ۸ سال دفاع مقدس کشور ما اتکا به هیچ قدرتی نداشت و اتکای ما به ملت، مردم و امکانات داخلی بود و نیرو‌های مسلح ما متکی به نیروی مردمی با ویژه بسیجیان بود؛ در طول این سال‌های ۲ میلیون نفر نیروی مردمی در جنگ حضور پیدا کرد.

سردار جعفری افزود: در دو ماه اول چنگ عراق تلاش‌های زیادی کرد و توانست بخشی از خاک ما را بگیرد و در ادامه به دنبال ثبات این مناطق بود، اما توانستیم با تهاجمات که داشتیم عراق را به عقب برانیم و در سال سوم جنگ یکی از فرماندهان عراقی اعلام کرد ایرانی‌ها روش‌هایی برای مقابله با ما اجرا می‌کنند که برای ما ناشناخته است.

وی با بیان اینکه ابتکار عمل در سال اول جنگ از دست عراقی‌ها خارج شد، خاطرنشان کرد: ظرف ۹ ماه سیستم ارتش عراق مخصوصا در سپاه سوم متلاشی شد و توانستم ۴۰ هزار عراقی را به اسارت بگیریم و سلاح و مهمات آن‌ها منهدم و غنیمت بگیریم.

این فرمانده دوران دفاع مقدس پس از شکست محاصره حضور وزیر دفاع مصر، فرمانده نیرو‌های مسلح اردن و وزیر دفاع عربستان در عراق برگزار کردند، اظهار داشت: در این جلسه فرماندهان عراقی اعلام کردند ایرانی‌ها با روش‌هایی با ما می‌جنگند که ما نمی‌دانیم و به همین دلیل اقدام به تغییر روش جنگ می‌کنند و زمین را علیه ما مسلح می‌کنند.

وی گفت: امکاناتی که در اختیار عراق می‌گرفت بسیار وسیع بود به همین دلیل جنگ را به خلیج فارس می‌کشند و فرانسه، آمریکا، روسیه و انگلیس تجهیزاتی مختلفی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، باید گفت از سال ۱۳۶۲ به بعد ما با یک ارتش جدیدی جنگیدیم.

سردار جعفری خاطرنشان کرد: روسیه گردانی در اختیار عراق قرار می‌دهد که با جنگ الکترونیک باعث می‌شود سیستم‌های راهداری و هواپیما‌های پا دچار اختلال شود.

این فرمانده هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه در طول هشت سال دفاع مقدس ابتکار در دست ما بود، گفت: ما وابسته به هیچ کشوری نبودیم و کشور‌های دیگر هیچ تجهیزاتی در اختیار ما ندادند، مقابله با رژیم بعث عراق مقابله انسانی بود و هیچ وقت اسیر عراقی را نکشتیم، بمباران شهر‌ها نداشتیم هیچ وقت بمباران شیمیایی نکردیم و بُعد جنگ ما انسانی بود.

وی افزود: در مقابل عراق هیچ محدودیتی علیه ما نداشت بمباران به صورت شبانه روزی انجام می‌دادند و استفاده از سلاح شیمیایی را در دستور کار خود داشتند و بار‌ها از آن بهره بردند، اما هیچ سازمان بین‌المللی با آن‌ها برخورد نکرد؛ سازمان ملل هرجا بر رژیم بعث عراق فشار وارد می‌شد علیه ما قطعنامه صادر می‌کردند.

در ادامه امیر سرتیپ ستاد «عبدالحسین مفید» از فرماندهان دوران دفاع مقدس اظهار داشت: با طرح سوالاتی که چرا جنگ به ما تحمیل شد؟ چرا صدام از ماه‌ها و سال‌ها قبل در فکر جنگ بود و چرا نظام بین‌الملل تصمیم گرفته بود صدام پیروز شود می‌توان نشان داد که نظام بین‌الملل نقش موثر در این جنگ داشت.

امیر مفید با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی باعث ایجاد زلزله‌ای در منطقه و جهان شد و شعار نه شرقی و نه غربی سر لوحه کار ما قرار گرفت، گفت: بلوک شرق و غرب برای جلوگیری از شکل‌گیری قدرتی جدید در نظام بین‌الملل شروع به جنگ علیه ما کردند.

این فرمانده دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: برای شکست انقلاب اسلامی ائتلافی به سردمداری آمریکا علیه کشور ما تشکیل شد که هدف آن حمله به اقتصاد، مرز و هویت ما بود.

وی گفت: صدام که زخم خورده عهدنامه ۱۹۷۵ الجزایر بود به دلیل اینکه توان بازدارندگی از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی نداشتیم با حمایت کشور‌های مختلفی شروع به جنگ کرد.

امیر مفید خاطرنشان کرد: صدام از مدت‌ها قبل جنگ، کارگروه‌هایی جهت به دست آوردن اطلاعات از ایران، توسعه ارتش عراق، رایزنی‌ها و ارسال نامه‌هایی به سازمان ملل در پی زمینه‌سازی برای حمله به ایران و مقصر نشان دادن ایران بود.

این فرمانده دوران هشت سال دفاع مقدس افزود: با توجه به اقداماتی که صدام در نظام بین‌الملل انجام داد و حمایت کشور‌های اروپایی که داشت در ابتدای جنگ فکر می‌کرد که پیروز خواهد شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: دفاع مقدس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *