صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آنتی‌بیوتیک‌ها تاثیری در کاهش درد دندان ندارد

۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸:۲۰
کد خبر: ۴۷۹۴۵۶۸
عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برخی بیماران برای تسکین درد دندان اشتبا‌ها از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند، گفت: در هنگام درد دندان صرفا مصرف دارو‌های ضدالتهاب مثل ایبوبروفن یا ژلوفن توصیه می‌شود و در قدم بعدی هم لازم است که به پزشک مراجعه شود.

خبرگزاری میزان - به گزارش وبدا، مریم پیغون، متخصص درمان ریشه تاکید کرد: در حوزه بهداشت دهان و دندان، انجام برخی کار‌های ساده و کم هزینه مانند استفاده مرتب و صحیح از مسواک، بهره گیری از نخ دندان و دهانشویه می‌تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد.

وی افزود: اینکه فرد در طول روز چند مرتبه مواد قندی استفاده می‌کند قطعاً در پوسیدگی دندان تاثیرگذار است و در این موضوع حجم مواد قندی چندان مطرح نیست؛ به عبارت بهتر دفعات مصرف مواد قندی مهم است و نه حجم آنها، به عنوان مثال اگر فردی در طول روز سه بار مواد قندی را با حجم ۵۰ گرم استفاده کند، آسیب مواد قندی برای دندان‌های او کمتر است از زمانی که پنج بار در روز، پنج گرم مواد قندی استفاده می‌کند.

این پزشک متخصص یادآور شد: هر بار که شما مواد قندی استفاده می‌کنید سبب می‌شود که محیط دندان اسیدی شود و در نتیجه مینای دندان در این مواد اسیدی حل شده و باعث آسیب به دندان شود. در این شرایط یکی از کار‌های ساده‌ای که می‌توانیم انجام دهیم، این است که بعد از هر بار مصرف ماده قندی چنانچه به مسواک دسترسی نداریم، دهان خود را با آب معمولی بشوییم تا مواد اسیدی دهان کمتر شود.

پیغون در خصوص تاثیر رژیم غذایی بر سلامت دندان‌ها نیز گفت: تغذیه افراد ارتباط مستقیمی با سلامت دندان‌ها دارد و سبک‌های تغذیه‌ای مثل مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها که حاوی فیبر هستند می‌تواند به سلامت لثه‌ها کمک کند.

وی مصرف ویتامین C که در میوه‌ها و سبزیجات به وفور موجود است را در مقاومت لثه‌ها تاثیرگذار دانست و گفت: کمبود ویتامین سی باعث خونریزی لثه‌ها می‌شود. همچنین کیفیت بزاق افراد در میزان پوسیدگی دندان آن‌ها موثر است؛ بیمارانی را می‌بینیم که پوسیدگی دندان آن‌ها به خاطر کیفیت بزاق شان است؛ یعنی بزاق یا خیلی رقیق و دارای املاح کمی است که نمی‌تواند محیط دهان را تمیز کند و یا خیلی غلیظ است که در این صورت هم سبب می‌شود شستشوی خوبی انجام نشود.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: یک نکته بسیار مهم که عموم جامعه باید بدانند این است که آنتی بیوتیک سبب کاهش درد نمی‌شود؛ بیمارانی داریم که با درد دندان مراجعه می‌کنند در حالیکه مقدار زیادی آنتی بیوتیک مصرف کرده‌اند که این قطعاً در آینده می‌تواند مقاومت‌های آنتی بیوتیکی را در بدن آن‌ها ایجاد کند و چنانچه فرد در آینده نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشد مصرف آنتی بیوتیک‌ها در بدن او تاثیری نخواهد داشت بنابراین مردم باید بدانند که در مواقع درد دندان، مصرف دارو‌های ضدالتهاب مانند ایبوبروفن و ژلوفن توصیه می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *