صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

علت حادثه معدن طبس چه بود؟

۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷:۰۳
کد خبر: ۴۷۹۴۵۱۷
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ معدنجوی طبس شنبه ۱ مهر دچار حادثه شد؛ وزیر صمت گفته است که باید کارشناسان نحوه وقوع این حادثه و مسائلی که باعث انفجار در این معدن شده را بررسی و نظر خود را اعلام کنند.

خبرگزاری میزان- حوالی ساعت ۲۱ شنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ معدنجوی طبس دچار حادثه شد و براساس آمار اعلامی شمار افراد جان‌باختگان این حادثه تا ساعت ۸ صبح امروز دوم مهر ۱۴۰۳، به ۳۵ نفر رسید. 

همچنین ۲۷ نفر نیز مصدوم شدند که توسط نیرو‌های عملیاتی هلال احمر و اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه امروز دوشنبه دوم مهر در نشست شورای عالی قوه‌قضاییه ضمن اشاره به حادثه تلخ و ناگوار انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس و جان باختن و مجروح شدن تعدادی از معدنکاران شریف و زحمتکش اظهار کرد: در همان نخستین دقایق و ساعات پس از وقوع حادثه در این معدن، مسئولان و دستگاه‌های ذیربط برای تسهیل و تسریع در روند امدادرسانی و یافتن مفقودین، ورود جدی داشته‌اند؛ این امر مطلوب است، اما کافی نیست.

رئیس قوه‌قضاییه با تاکید بر اینکه اگر دستگاه‌های مسئول وظایفی دارند و انجام نشده است باید مورد رسیدگی قرار گیرد، گفت: مسئولین ذی‌ربط باید موضوع به وقوع پیوسته را آسیب‌شناسی کنند تا از این‌گونه حوادث جلوگیری شود؛ ساده نیست جمعی انسان شریف و زحمتکش احیانا به خاطر برخی سهل‌انگاری‌ها جانشان را از دست بدهند؛ همه مسئول هستند. 

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: در این حادثه تلخ، نظام مهندسی معدن، مسئولیت دارد و باید به دقت بررسی و رسیدگی شود که آیا این بخش، وظایف و مسئولیت‌های خود را در حوزه اطمینان از رعایت اصول ایمنی در معدن زغال سنگ طبس، به درستی انجام داده است یا خیر؟ قطعاً چنانچه قصور یا تقصیری در این عرصه به وقوع پیوسته باشد، با جدیت رسیدگی و برخورد خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نسایی زهان، دادستان مرکز استان خراسان جنوبی نیز امروز در گفت‌وگو با میزان از تعیین بازپرس ویژه و تیم کارشناسی برای بررسی حادثه معدن طبس خبر داد و گفت: پرونده‌ای در این زمینه تشکیل و بازپرس تعیین شده است و مقرر شده تیمی از کارشناسان از دستگاه‌های مختلف با بازپرس برای بررسی ابعاد حادثه کمک کنند. بازپرس تاکنون از تعدادی از مصدومان حادثه که در بیمارستان بستری بوده‌اند تحقیق کرده است.

دادستان مرکز استان خراسان جنوبی با بیان اینکه باید از وقوع حوادث مشابه پیگیری کنیم، گفت: درحال حاضر پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است به همین دلیل نمی‌توان با صراحت میزان تقصیر مقصران حادثه و ترک فعل افراد را مشخص کرد. 
 
همچنین احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز یکشنبه ۱ مهر با حضور در محل حادثه معدن طبس اظهار کرد که در سال جاری معادن کشور یک دوره سراسری آموزشی ایمنی داشتند، به نظر می‌رسد معدن کار، تمام ضوابط و استاندارد‌ها را رعایت کرده بود، اما متأسفانه این حادثه رخ داده است. 
 
به گفته وی برای اینکه این حادثه‌ها کمتر رخ دهد، باید برای مکانیزه‌شدن معادن کشور چاره‌اندیشی شود. 
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درمورد دلایل این حادثه اظهار کرد که باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد؛ در واقع انفجار گاز بوده که جزو مواردی است که، قابل پیش‌بینی نیست. 
 
میدری یادآور شد: در نوبت قبلی کاری میزان گاز در تونل‌ها بررسی شده بوده و میزان گاز متعادل بوده است. 
 
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در اطلاعیه‌ای درباره حادثه معدن طبس اعلام کرد این وزارت‌خانه با استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی، حقوقی و فنی خود برای شناسایی علت حادثه و احقاق حقوق بازماندگان و مصدومان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند. تحقیقات به‌منظور واکاوی دلایل بروز این حادثه در سطوح مختلف انجام خواهد شد. 
 
سید محمد اتابک وزیر صمت نیز روز گذشته درمحل حادثه حاضر شد و اظهار کرد که کار‌های شرکت خصوصی که این معدن زغال‌سنگ را بر عهده دارد، در دست بررسی است. 
 
 وی تصریح کرد که در شرایط پیش آمده نیاز است یک گروه کارشناسی کامل این حادثه را مورد بررسی قرار دهند. 
 
وزیر صمت گفته است که قبل از هرگونه اظهارنظری باید کارشناسان نحوه وقوع این حادثه و مسائلی که باعث انفجار در معدن زغال سنگ شرکت معدنجو طبس شده را بررسی کرده و نظر خود را اعلام کنند. 
 
همچنین محمد رضا بهرامن رئیس خانه معادن ایران در گفت‌گوی ویژه خبری ضمن با ارائه توضیحاتی درباره حادثه معدن ذغال سنگ طبس عنوان کرد که تا زمانی که دسترسی کامل به آن بخشی که معدنکاران در آن منطقه محبوس شده‌اند نداشته باشیم، همه این افراد خارج نشوند و همچنین مطالعات کاملی از منطقه نداشته باشیم نمی‌توانیم در این زمینه اظهارنظر کنیم.

بهرامن با این با اشاره به اینکه تجمیع یک باره گاز باعث این حادثه شده است، گفت: از نظر مهندسی گازی که در منطقه تجمیع شده بود حاصل مدت زمانی بود که معدن تعطیل بوده، تجمع این گاز از لایه‌های ۳۰ سانتی ذغال در بالا قرار گرفته که همین امر موجب این اتفاق شده است، قاعدتا شناسایی آن به این سادگی نبوده و تجمیع گاز یک‌باره باعث این عمل شده است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *