صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

مدیر مدرسه‌ای با ۲۲ شهید: از فضای معنوی دوران دفاع مقدس برای جوانان و نوجوانان این دوره استفاده نکرده‌ایم

۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۲:۲۸
کد خبر: ۴۷۹۴۴۶۷
مدیر دبیرستان شریعتی بوشهر که در دوره دفاع مقدس ۲۲ شهید تقدیم کشور کرده است ضمن اشاره به اینکه ما چندان از فضای معنوی دوران دفاع مقدس برای جوانان و نوجوانان این دوره استفاده نکردیم، گفت: برای اشاعه بیشتر فرهنگ ایثار و شهادت و ارزش‌ها باید رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و سینما بیشتر روی این مسئله کار کنند و همچنین کتاب‌های بیشتری در این مورد انتشار پیدا کند.

خبرگزاری میزان - به‌مناسبت هفته دفاع مقدس ابراهیم آورند، برادر شهید محمد آورند و مدیر دبیرستان دکتر شریعتی بوشهر که در دوره دفاع مقدس ۲۲ شهید تقدیم کشور کرده است، در گفت‌وگو با میزان درباره حال و هوای مدارس در دوران دفاع مقدس و دلیل حضور پررنگ دانش‌آموزان در جبهه‌های حق و علیه باطل گفت: در آن زمان حال و هوای جامعه رنگ و بوی جبهه داشت و این امر به مدارس و به ویژه دبیرستان‌ها نیز تسری پیدا کرده بود، معلمانی که اعتقاداتی بسیار قوی به اسلام و انقلاب داشتند تاثیرگذاری بیشتری بر روی دانش‌آموزان داشتند. آقای ناصر رسولی که در سال‌های دفاع مقدس مدیر دبیرستان ما بود معلمی بسیجی بود و دانش‌آموزان را با حال و هوای جبهه آشنا می‌کرد و موجب شد تا تعدادی از آن‌ها راهی جبهه شوند. تعدادی از دانش‌آموزان این مدرسه که راهی جبهه شدند در عملیات فتح المبین شهید و تعدادی نیز جانباز شدند و همچنین تعدادی از آن‌ها اسیر شدند و در همان دوران اسارت به شهادت رسیدند.

وی ضمن اشاره به تاثیرگذاری سخنرانی‌های امام خیمنی (ره) بر ایجاد حال و هوای معنوی در جامعه ادامه داد: هنگامی که یک رزمنده به جبهه اعزام می‌شد بر خانواده، دوستان و اطرافیانش تاثرگذار بود و این امر موجب شد تا بسیاری از جوانان به جبهه بروند. همچنین تشییع پیکر شهدا نیز بسیار بر مردم آن شهر و روستا تاثیرگذار بود و موجب می‌شد آن‌ها نیز در عرصه‌های مختلف به دفاع مقدس کمک کنند.

حال و هوای جبهه نمی‌گذاشت فرهنگ غربی در جامعه نمود پیدا کند 

آورند عنوان کرد: در آن زمان خانواده‌ها تنها به اعزام یکی از اعضای خانواده‌شان بسنده نمی‌کردند و هنگامی که یکی از اعضای خانواده به جبهه اعزام می‌شد برادر و پدرش نیز به جبهه می‌رفتند و مادر خانواده نیز معتقد بود باید دینش را به جبهه ادا کند و با اقداماتی نظیر جمع‌آوری کمک‌های مردمی و پختن مواد غذایی به جبهه کمک می‌کرد و جوی معنوی بر جامعه حاکم شده بود و اگر فردی در آن دوران به دنبال اشاعه فرهنگ غربی بود حال و هوای جبهه آن را از بین می‌برد و نمی‌گذاشت نمود پیدا کند.

از فضای معنوی دوران دفاع مقدس برای جوانان و نوجوانان این دوره استفاده نکردیم

این مدیر مدرسه با بیان اینکه در حال حاضر فضای جامعه به سمت رقابت‌های اقتصادی رفته که این مسئله بر جوانان و دانش‌آموزان نیز تاثرگذار بوده و موجب شده از حال و هوای معنوی دوران دفاع مقدس فاصله بگیریم، افزود: از طرفی دیگر ما چندان از فضای معنوی دوران دفاع مقدس برای جوانان و نوجوانان این دوره استفاده نکردیم. آن دوران معنوی باید در قالب فیلم، داستان، خاطره و سایر هنر‌ها برای جوانان بازنمایی شود تا این افراد نیز تا حدودی با آن فضا آشنا شوند، اما متاسفانه در رسانه‌های ارتباط جمعی در این مورد کم کار شده است و در نتیجه دانش‌آموزان در حال حاضر با حال و هوای معنوی دهه ۶۰ فاصله گرفتند.  

مسئولان کشور باید احساس مسئولیت بیستری نسبت به دانش‌آموزان و دانشجویان داشته باشند

آورند با اشاره به اینکه برای تداعی حال و هوای معنوی دوران دفاع مقدس در دانش‌آموزان باید چند نکته رعایت شود، بیان کرد: مسئولان کشور باید احساس مسئولیت بیستری نسبت به دانش‌آموزان و دانشجویان داشته باشند و از فضای رقابت خارج شوند تا این مسئله به جامعه تسری پیدا نکند. همچنین باید اقدامات فرهنگی مناسبی در این زمینه انجام شود. در حالی که کشور‌های غربی فرهنگ غنی ندارند، اما فیلم‌های بسیار خوبی تولید می‌کنند و می‌توانند علاوه بر کشورشان بر تمام جوامع تاثرگذار باشند، اما ما فرهنگ غنی و داشته‌های بسیاری از جمله دوران دفاع مقدس را داریم، اما روی آن‌ها به خوبی کار نکردیم.

لزوم اشاعه بیشتر فرهنگ ایثار و شهادت و ارزش‌ها در رسانه‌ها

وی ضمن بیان اینکه اگر نسل جوان نسبت به دفاع مقدس، شهدا و ارزش‌ها آگاهی کافی نداشته باشند موجب می‌شود تا فضا برای فرهنگ غربی در جامعه باز و فرهنگ ایثار و شهادت کمرنگ شود، توضیح داد: برای اشاعه بیشتر فرهنگ ایثار و شهادت و ارزش‌ها باید رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و سینما بیشتر روی این مسئله کار کنند، همچنین کتاب‌های بیشتری در این مورد انتشار پیدا کند. نهاد‌های مرتبط فرهنگ ساز نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی نیز باید بیشتر در این مورد فعالیت داشته باشند تا حال و هوای دوران دفاع مقدس به خوبی برای نوجوانان و جوانان نمایش داده شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: دفاع مقدس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *