رئیس پلیس راهور کشور: بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیکی شهرهای بزرگ ناشی از بینظمی است
خبرگزاری میزان - سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور کشور با حضور در برنامه صف اول درباره وضعیت ترافیکی روز اول مهر، گفت: امروز از نظر ترافیک وضعیت خوبی را داشتیم، اما انتظار ما این است که تا پایان هفته و بهویژه از هفته آینده، شلوغی مهر بیشتر خود را نشان دهد چراکه برخی از مراکز آموزشی فعالیت جدی خود را شروع نکردهاند و مراجعت از سفرها هم کماکان ادامه دارد.
وی اظهار کرد: انتظار آنکه در این ایام با یک شرایط آرام در سطح معابر مواجه باشیم انتظار بهجایی نیست؛ همه معابر تهران در شرایط فوق اشباع میتواند گنجایش حدودا یک میلیون و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه را داشته باشد و این درحالی است که فقط ۴ میلیون خودرو در این شهر است، به جز موتورسیکلت که عدد آن هم بالای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است بنابراین این ارقام به ما میگوید که باید انتظار حجم سنگینی از خودروها را در معابر داشته باشیم.
رئیس پلیس راهور کشور با تاکید بر اینکه عمده دلیل ترافیکهای سنگین و گرههای ترافیکی، مطلق به دلیل تخلفات و بینظمیهاست، گفت: یکی از عارضههای جدی شهرهای بزرگ، وجود کامیونتها و وانتهایی است که برای فروشگاههای مختلف تخلیه بار انجام میدهند یا وسایل نقلیه سنگینی که اقلام ضروری مانند سوخت، آرد و بتن را جابجا میکنند. توجه به این موضوع نیاز به این دارد که ما بهویژه برای کلان شهرها و مخصوصا برای تهران، ساعات مشخصی را برای انجام این کارها در نظر بگیریم. در مقطعی دنبال این بودیم که بحث توزیع اقلام فروشگاهی و اقلام ضروری را به ساعات شب منتقل کنیم، اما در آن مقطع موفق به انجام چنین کاری نشدیم.
وی تصریح کرد: برای انجام این کار خیلی با خلاء قانونی مواجه نیستیم و شاید علت بیشتر عدم انجام این کار، عدم اراده برای روبرو شدن با این چالش باشد.
سردار حسینی با تاکید بر اینکه امروز بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیکی شهرهای بزرگ ناشی از بینظمی است گفت: در شش ماهه دوم سال به دلیل بازگشایی مراکز آموزشی ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش حجم ترددها را داریم؛ بینظمیها هم مزید بر علت و تبدیل به گرههای کور ترافیکی میشود که اگر بتوانیم بینظمیها را از بین ببریم، ۲۵ تا ۳۰ درصد ترافیکی که در شش ماهه دوم سال به دلیل بازگشایی مراکز آموزش به ما تحمیل میشود، خود به خود خنثی خواهد شد.
رئیس پلیس راهور کشور با بیان اینکه عمده تلاش ما بر این است که بتوانیم نظم و انضباط را برقرار کنیم، گفت: با روشهای قدیمی، سنتی و دستی این انظباط برقرار نمیشود و نیاز به این داریم که روز به روز سامانههای هوشمند ثبت تخلف و نظارتی و کنترلی مان توسعه پیدا کند که متاسفانه در طول سالهای گذشته نه تنها با توسعه کمی و کیفی مواجه نبودیم بلکه روز به روز هم راندمان و عملکرد این سامانهها کاهش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: قانونگذار در این رابطه دقیقا تکلیف را روشن کرده است؛ یعنی مشخص کرده است که متولی ایجاد و نصب این سامانهها در شهرها و جادهها چه دستگاهی است و هم اکنون به نظر میرسد که بخش عمدهای از سامانههای ما در کشور نیازمند به روزرسانی اساسی هستند.
سردار حسینی در خصوص شناور شدن ساعات آغاز فعالیتها در آغاز سال تحصیلی نیز اظهار داشت: این طرح در بحث مدیریت ترافیک بی تاثیر نبوده، اما به نظرم این طرح تنها ۲۰ درصد از انتظارات را برآورده کرده است. از شناور کردن ساعات کار ادارت، بانکها و مدارس نباید خیلی انتظار عجیب و غریبی داشت.
پیشنهاد رئیس پلیس راهور برای کاهش زمان طرح ترافیک
رئیس پلیس راهور کشور بیان داشت: یکی از برنامههایی که معمولا هر سال انجام میشد، اما سه، چهار سالی است که مختل شده است بحث پایان محدودیت طرح ترافیک در بعد از ظهرها است؛ تعدادی از شهروندان برای رفع نیازهای خود باید به هسته طرح اضطرار مراجعه کنند؛ ما هر سال، اتمام طرح را یک ساعت به جلو میانداختیم تا مردم زودتر بتوانند وارد طرح اضطرار شوند.
وی افزود: اگر ما بخواهیم اتمام طرح را مانند ۶ ماه اول سال در نظر بگیریم خود را با مشکل جدی مواجه خواهیم کرد. توصیه جدی ما این است که نیمه دوم سال باید ۲ ساعت از زمان پایان طرح ترافیک تهران کم شود که این به مردم فرصت میدهد درون محدوده طرح به اموراتشان برسند.
سردار حسینی در خصوص نتایج افزایش جریمههای رانندگی نیز بیان داشت: برابر آمار قطعی پزشکی قانونی که مربوط به ۴ ماه اول سال است نزدیک به ۸ و نیم درصد حدودا ۵۸۰ نفر کاهش جانباختگان را داشتیم. اعتقادم بر این است که بخش قابل توجهی از این کاهش جانباختگان و کاهش تصادفاتی که در چهارماهه اول سال رقم خورده به دلیل افزایش نرخ جریمهها بوده است.
وی ادامه داد: چند مقطع در کشور شاهد روند کاهشی جانباختگان بودیم که از جمله دلایل آن قانون جدید اخذ جرایم در سال ۹۰، افزایش نرخ بنزین، افزایش نرخ جریمهها در سال ۹۱ و ۹۲ بود.
رئیس پلیس راهور کشور خاطر نشان کرد: یکی از دلایل کاهش جانباختگان موضوع افزایش نرخ جریمهها است. در همه دنیا اعتقاد بر این است که باید هزینه جرم بالا برود و این اتفاق هم راجع به موضوع تخلفات رانندگی با افزایش نرخ جریمهها افتاد.
سردار حسینی افزود: در کنار افزایش هزینه جرم باید حتمیت و قطعیت مجازات را هم بالا ببریم.
دو تخلف همزمان موجب ۴۸ ساعت توقف است
وی درباره موضوع سرعت بالا و لایی کشی برخی از خودروها به ویژه در شبها نیز اظهار داشت: بحث کنترل تخلفات حادثه ساز. خطرآفرین جزء سیاستهای جدی ما در همه کشور است. در تهران هرشب تیمهای مخصوص برای برخورد با تخلفات حادثه ساز و رفتارهای پرخطر ساماندهی میشود؛ دو تخلف همزمان موجب ۴۸ ساعت توقیف است که به نظرم اگر به درستی اجرا شود بازدارنده است.
رئیس پلیس راهور کشور ادامه داد: روی یک قابلیتی کار میکنیم که الان هم روی سایت راهور ۱۲۰ وجود دارد؛ اگر هموطنان از صحنههای اینچنینی یک فیلم چندثانیهای بگیرند ما بر اساس همان فیلم با آن خودرو برخورد میکنیم.
سردار حسینی افزود: این قابلیت هم اکنون ایجاد شده، ولی قصد داریم که آن را گسترش دهیم و از اخبار مردم برای برخورد با رفتارهای ناهنجار و خطرآفرین استفاده کنیم.
انتهای پیام/