صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

مهمترین رکن ایجاد دادگاه‌های صلح تسهیل روند قضایی و حصول در سازش است

۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵:۴۴
کد خبر: ۴۷۹۴۳۵۱
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
رئیس دادگستری شهرستان قدس گفت: دادگستری این شهرستان در ایجاد دادگاه‌های صلح در استان پیشتاز است و تاکنون چند صد پرونده را در این راستا مورد رسیدگی و ارزیابی قرار داده است.

سید حمیدرضا حسینی رئیس دادگستری شهرستان قدس در گفت‌وگو با میزان در خصوص تشکیل دادگاه‌های صلح اظهار کرد:با ابلاغ قانون شورا‌های حل اختلاف در سال گذشته و مهلت یک ساله که در متن قانون برای اجرای آن در نظر گرفته شده بود با تشکیل راهبری اجرای قانون و تشکیل دادگاه صلح حسب تاکیدات رئیس کل دادگستری استان تهران با تشکیل کارگروه پیگیری اجرای این قانون در استان تهران مقرر شد که در نیمه اول سال ۱۴۰۳ دادگاه‌های صلح در حوزه قضایی استان تشکیل شود تا پیش از موعد اجرای قانون شاهد راه اندازی دادگاه‌های صلح باشیم.

حسینی افزود: با همت مدیریت دادگستری استان تهران دادگاه شهرستان قدس در فاز اول به عنوان مجری دادگاه صلح انتخاب شد و دو شعبه از شش شعبه که در تشکیلات معاونت راهبردی قوه قضاییه در نظر گرفته شده بود ایجاد شد و پرونده‌های در حدود صلاحیت‌ها به این شعب ارجاع شد.

وی گفت: در ابتدای کار سه قاضی مستقر به عنوان متصدیان شعبه در نظر گرفته شده و همزمان نیز چند نفر از همکاران قضایی در شعب به عنوان دادرس علی البدل برای رسیدگی به پرونده‌های صلاحیت دادگاه صلح اعلام آمادگی کردند.

حسینی بیان کرد:دادگاه‌های صلح در شهرستان قدس از روز‌های پایانی مردادماه سال جاری آغاز به فعالیت کرده است و تاکنون بالغ بر چند صد پرونده اعم از پرونده محاکماتی، درخواست‌ها و پرونده‌های ارجاعی را مورد رسیدگی و تصمیم گیری قرار داده است.

رئیس دادگستری شهرستان قدس عنوان کرد: حسب ماده ۱۲ قانون شورا‌های حل اختلاف در بند‌های مختلف صلاحیت‌های متعددی برای رسیدگی دادگاه‌های صلح در نظر گرفته شده است که در مجموع قریب به ۳۱ الی ۳۲ عنوان ذیل این بند‌ها احصا و تعریف شده است که از جمله می‌توان به دعوای مالی، اموال منقول و غیرمنقول تا نصاب ۱۰۰ میلیون تومان، تخلیه، بعضی دعاوی اسناد سجلی، تامین دلیل، گواهی حصر وراثت، امور راجع به ترکه و بعضی جرایم مانند جرایم مستوجب تعزیری مجازات‌های درجه ۷ و ۸، جرایم حوادث رانندگی و یا حوادث ناشی از کار در صلاحیت این دادگاه قرار دارد.

حسینی گفت:دادگاه صلح دادگاهی است که صلاحیت هایش اعم از حقوقی، کیفری و امور حسبی است و برخی از درخواست‌هایی که قبل از این در صلاحیت شورا‌های حل اختلاف برای رسیدگی و صدور رای و تصمیم نهایی ارجاع می‌شد از این به بعد دادگاه صلح متکفل می‌شود و انجام خواهد داد.

وی اشاره کرد:باید در نظر داشت این مهم در جهت احیاء جایگاه واقعی شورای حل اختلاف برای امر سازش است و بعد از این برای اجرای قانون، شورای حل اختلاف سازشی در معیت دادگاه صلح با تراضی طرفین برای حصول سازش و اصلاح ذات البین اقدام خواهد کرد.

رئیس دادگستری شهرستان قدس گفت:مهمترین رکن برای ایجاد دادگاه‌های صلح تسهیل روند قضایی و حصول سازشی است که با کمک و همکاری شورای حل اختلاف انجام خواهد شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگاه صلح

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *