صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارشی از آخرین وضعیت اجرای احکام اعدام در آمریکا؛ تبعیض نژادی همچنان قربانی می‌گیرد

۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸:۱۹
کد خبر: ۴۷۹۴۳۳۷
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
تبعیض نژادی در سیستم عدالت کیفری آمریکا همچنان اقلیت‌های قومی و نژادی را در معرض اجرای احکام اشتباه اعدام قرار می‌دهد.

خبرگزاری میزان – اجرای احکام اعدام در سال‌های اخیر به شکل گسترده‌ای با صدور احکام اشتباه و اجرای نادرست احکام همراه شده و اعتراض‌ها و انتقادهای زیادی درپی داشته است.

در عین حال، آمریکا در روزهای اخیر در میانه داغ شدن رقابت‌های انتخاباتی تعدادی از احکام اعدام را در ایالت‌های مختلف اجرا کرد؛ جدیدترین احکام اعدام اجراشده در ایالت‌های تگزاس و کارولینای جنوبی در حالی انجام شدند که اسناد درباره بی‌گناهی محکومان از سوی سیستم عدالت کیفری در این کشور نادیده گرفته شدند.

مهم‌ترین تحولات مربوط به اجرای احکام اعدام در آمریکا در روزهای اخیر به شرح زیر هستند:

صندلی برقی و جوخه تیراندازی؛ آماده برای اجرای احکام اعدام در کارولینای جنوبی

مدیر زندان‌های ایالت کارولینای جنوبی اعلام کرد که این ایالت آماده است در ماه جاری میلادی نخستین اعدام پس از بیش از ۱۳ سال وقفه در اجرای این احکام را انجام دهد؛ حکم یادشده روز جمعه گذشته برای یک زندانی سیاه‌پوست اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه فرد محکوم به اعدام می‌تواند از روش رایج اعدام در ایالت کارولینای جنوبی یعنی اعدام با تزریق کشنده استفاده کند، گفت: صندلی الکتریکی آماده و مهمات جوخه تیراندازی آماده شده و افراد آموزش لازم را دیده‌اند.

قانونگذاران ایالت کارولینای جنوبی در سال ۲۰۲۱ به افزوده شدن جوخه تیراندازی به روش‌های اعدام رای مثبت دادند؛ آن‌ها پیشتر نیز در میانه کمبود دارو‌های موردنیاز برای اجرای حکم اعدام با تزریق کشنده، استفاده از صندلی برقی را نیز برای اجرای احکام احیا کرده بودند.

 

اجرای حکم اعدام در ایالت کارولینای جنوبی

ایالت کارولینای جنوبی جمعه گذشته با وجود شواهد جدید درباره بی‌گناهی یک مرد محکوم به اعدام، حکم اعدام وی را با تزریق کشنده اجرا کرد.

حکم اعدام یوجین اوونز، زندانی سیاه‌پوست در حالی اجرای شد که چند روز پیش از آن یکی از شاهد‌های کلیدی دادستانی اعلام کرد که در دادگاه دروغ گفته است.

 

چهار زندانی آمریکایی در صف اعدام

از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۱۴ زندانی در آمریکا اعدام شدند؛ در حال حاضر نیز چهار نفر در صف اعدام در هفته جاری قرار دارند.

ضمن اینکه شش مورد اعدام دیگر نیز تا قبل از پایان دسامبر سال جاری (آذر) برنامه‌ریزی شده‌اند که جمع احکام اعدام اجراشده در آمریکا در سال ۲۰۲۴ را به ۲۴ مورد می‌رسانند؛ این رقم به معنای عبور تعداد احکام اعدام اجراشده در سال جاری از تعداد اجراشده در سال گذشته است.

آمریکا در پنج دهه گذشته بیش از هزار و ۵۹۰ مورد حکم اعدام را اجرا کرده است و از این نظر در میان کشور‌های توسعه‌یافته در صدر قرار دارد.

پنج حکم اعدام یادشده برای روز‌های جمعه، سه‌شنبه و پنجشنبه در ایالت‌های کارولینای جنوبی، تگزاس، میسوری، آلاباما و اوکلاهما برنامه‌ریزی شدند.

حکم اعدام اوونز روز جمعه در ایالت کارولینای جنوبی اجرا شد؛ دیگر احکام برنامه‌ریزی‌شده عبارتند از: تراویس جیمز مولیس، ۳۷ ساله با تزریق کشنده در ایالت تگزاس (چهارمین اعدام سال جاری ایالت تگزاس) در روز سه‌شنبه، مارسلوس ویلیامز، ۵۵ ساله با تزریق کشنده در ایالت میسوری در روز سه‌شنبه (سومین اعدام سال جاری ایالت میسوری)، آلن یوجین میلر، ۵۹ ساله با هیپوکسی نیتروژن در ایالت آلاباما در روز پنجشنبه (دومین اعدام با هیپوکسی نیتروژن در ایالت الاباما) و امانوئل آنتونیو لیتلجان، ۵۲ ساله با تزریق کشنده در ایالت اوکلاهما در روز پنجشنبه (سومین اعدام در یالت اوکلاهما در سال جاری).

 

کدام ایالت‌های آمریکا مجازات اعدام را اجرا می‌کنند؟

۲۱ ایالت آمریکا شامل آلاباما، آرکانزاس، فلوریدا، جورجیا، آیداهو، ایندیانا، کانزاس، کنتاکی، لوئیزیانا، می‌سی‌سی‌پی، میسوری، مونتانا، نبراسکا، نوادا، کارولینای شمالی، اوکلاهما، کارولینای جنوبی، داکوتای جنوبی، تگزاس، یوتا و وایومینگ همچنان احکام اعدام را اجرا می‌کنند.

ضمن اینکه شش ایالت شامل آریزونا، کالیفرنیا، اورگان، اوهایو، پنسیلوانیا و تنسی اجرای احکام اعدام را به دلیل دسترسی نداشتن به دارو‌های مورد نیاز برای تزریق کشنده، اجرای این مجازات را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

ایالت تگزاس بالاترین تعداد اجرای احکام اعدام را در میان ایالت‌های آمریکا دارد.

براساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی مجازات اعدام آمریکا، پنج ایالت با بیشترین تعداد اعدام از اوایل دهه ۱۹۸۰ عبارتند از: ایالت تگزاس با ۵۸۹ مورد، ایالت اوکلاهما با ۱۲۵ مورد، ایالت ویرجینیا با ۱۱۳ مورد، ایالت فلوریدا با ۱۰۶ مورد و ایالت میسوری با ۹۹ مورد.

اجرای احکام اعدام فدرال در آمریکا به حالت تعلیق درآمده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات اجرای ۴۰ حکم اعدام فدرال را از سر می‌گیرد.

 

چند نفر بی‌گناه در آمریکا اعدام شده‌اند؟

آمار دقیقی از تعداد افراد بی‌گناه اعدام‌شده در آمریکا وجود ندارد؛ با وجود این، اسنادی در این باره که ده‌ها زندانی به ناحق در پنج دهه گذشته به اعدام محکوم و قربانی شده‌اند، وجود دارد؛ حتی برخی از زندانیان محکوم به اعدام تبرئه‌شده قبل از اثبات بی‌گناهی، ده‌ها سال از زندگی خود را در زندان گذرانده‌اند، وجود دارند.

براساس گزارش مرکز اطلاعات مجازات اعدام و پروژه بی‌گناهی، دست‌کم ۱۹۰ نفر از سال ۱۹۷۳ در آمریکا از مجازات اعدام تبرئه شده‌اند که عمدتا زندانیان سیاه‌پوست و لاتین‌تبار بودند که به ناحق با نرخی بالاتر از سفیدپوستان محکوم به اعدام شده‌اند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ ازسوی Proceedings of the National Academy of Sciences تخمین زد که دست‌کم ۴ درصد از افرادی که در آمریکا به اعدام محکوم می‌شوند، بی‌گناه هستند.

انتهای پیام/


برچسب ها: اعدام در آمریکا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *