صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جنگ غزه و تغییر رویکردها در منطقه؛ توافق عادی‌سازی چگونه با شکست مواجه شد

۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸:۳۱
کد خبر: ۴۷۹۴۳۲۲
شرط ولیعهد عربستان برای عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی در قبال به رسمیت شناختن دولت فلسطین شکستی کامل برای طرح جامع امنیتی آمریکا و عادی‌سازی روابط برای رژیم صهیونیستی به‎شمار می‌رود.

خبرگزاری میزان - محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به‌تازگی در یک نطق تلویزیونی گفت: پادشاهی عربستان از کار خستگی‌ناپذیر خود برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی قدس شرقی دست برنمی‌دارد.

وی یادآور شد: ما تاکید می‌کنیم که پادشاهی عربستان بدون تشکیل کشور فلسطین با پایتختی قدس شرقی، با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نخواهد کرد.

محمد بن‌سلمان تاکید کرد: مسئله فلسطین در خط‌مقدم توجه عربستان قرار دارد و ما جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل را علیه مردم فلسطین مجددا محکوم می‌کنیم.

شکست توافق امنیتی جامع آمریکا

با این بیانیه، به نظر می‌رسد ولیعهد عربستان امید‌های دولت آمریکا را برای دستیابی به یک توافق اساسی عادی‌سازی بین رژیم صهیونیستی و عربستان از بین برد، که همچنین به ریاض یک توافق دفاعی با واشنگتن و تعهد برای کمک به ایجاد یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی را می‌دهد.

اگرچه دولت بایدن پیش از این ادعا کرده بود که حتی در صورت عدم عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی ممکن است مایل به پیشبرد توافق دفاعی با ریاض باشد، به نظر می‌رسد بیانیه اخیر بن‌سلمان در نهایت احتمال به‌اصطلاح «توافق جامع» را از بین ببرد.

جنگ غزه و تغییر پارامتر‌ها درباره عادی‎سازی روابط

زمان بیانیه اخیر بن‌سلمان حدود یک سال پس از آن است که ولیعهد عربستان به فاکس‌نیوز گفت که این کشور در حال «نزدیک‌تر شدن» به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و همزمان «برای بهبود زندگی فلسطینی‌ها» تلاش می‌کند.

یک کارشناس اردنی-آمریکایی و فلسطینی‌تبار می‌گوید که منظور ولیعهد عربستان از این عبارات مشخص نیست و ایجاد کشور فلسطینی چیزی نبود که سعودی‌ها درباره آن با جزئیات صحبت کرده بودند.

به گزارش «ریسپانسیبل استیت‌کرافت»، بیانیه صریح بن‌سلمان درباره حمایت عربستان از تشکیل کشور فلسطین، تاثیر رویداد‌های یک سال گذشته را نشان می‌دهد.

 کارزار ویرانگر رژیم صهیونیستی علیه غزه، قطع آب و برق، انداختن میانگین ۴۲ بمب در هر روز و جلوگیری از ورود مواد غذایی، تجهیزات بهداشتی و سایر نیاز‌های اولیه به غزه محکومیت جهانی را برانگیخته که شدیدترین آن‌ها در خاورمیانه است.

شکست توافق عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی

کریستین اولریشسن، محقق موسسه سیاست عمومی بیکر دانشگاه رایس و کارشناس کشور‌های عربی خلیج فارس در این باره می‌گوید: نمی‌توان از موضوع فلسطین عبور کرد، همان‌طور که مسلما با امضاکنندگان «توافق‌نامه ابراهیم» در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد.

اگر کاخ سفید جدید صرفا بخواهد «توافق‌نامه ابراهیم» را بدون پرداختن به مسائل اساسی گسترش دهد، تغییر در پارامتر‌های عادی‌سازی، چالشی برای دولت بعدی آمریکا خواهد بود.

پایگاه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد که یک مقام ارشد عمانی به‌صراحت گفته است که این کشور روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی نمی‌کند و خواستار پایان دادن به جنگ «وحشیانه» این رژیم است.

بیانیه اخیر ولیعهد عربستان در چارچوب تحولات جاری مرتبط با جنگ غزه بیان شده است؛ مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از رژیم صهیونیستی خواست تا ظرف ۱۲ ماه به حضور «غیرقانونی» خود در سرزمین‌های فلسطینی پایان دهد.

این قطعنامه همچنین از کشور‌های عضو سازمان ملل می‌خواهد تا گام‌هایی را در جهت توقف واردات هر محصولی با منشأ اراضی اشغالی و همچنین توقف تهیه یا انتقال تسلیحات، مهمات و تجهیزات مربوط به رژیم صهیونیستی بردارند.

در همین حال برنی سندرز، سناتور سرشناس آمریکایی، اعلام کرد که قطعنامه مشترکی را برای مخالفت با ارسال سلاح به اراضی اشغالی ارائه خواهد کرد تا از فروش تسلیحات اضافی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار از سوی دولت بایدن به رژیم صهیونیستی جلوگیری کند.

همان‌طور که سندرز در بیانیه خود به‌صراحت می‌گوید، فروش این تسلیحات آشکارا قوانین آمریکا را از جمله قانون کنترل صادرات تسلیحات و قانون کمک خارجی نقض می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *