صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جنگ مستمر رژیم صهیونیستی علیه رسانه‌ها؛ تعطیلی اجباری دفتر الجزیره در کرانه باختری

۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰:۰۹
کد خبر: ۴۷۹۴۲۲۹
رژیم صهیونیستی که از آغاز جنگ جاری علیه غزه، استراتژی قتل‌عام خبرنگاران را با هدف پنهان کردن ابعاد گسترده جنایت‌های خود با شدت بیشتری در دستور کار قرار داده است، در جدیدترین اقدام، دفتر شبکه الجزیره را در کرانه باختری تعطیل کرد.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی طی تقریبا یک سال گذشته یعنی از زمان آغاز جنگ علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲)، کارزار سرکوب رسانه‌ها و خبرنگاران را با هدف پنهان کردن ابعاد گسترده جنایت‌های خود علیه باریکه غزه تشدید کرد.

در چارچوب استراتژی جنگ رژیم صهیونیستی علیه رسانه‌ها، شمار اهالی رسانه شهید در غزه در حالی به‌تازگی به رقم ۱۷۳ نفر رسید که نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی با یورش به دفتر شبکه تلویزیونی الجزیره در رام‌الله کرانه باختری، دفتر این رسانه را تعطیل کرد.

این اقدام رژیم صهیونیستی فقط ۲ روز پس از آن صورت می‌گیرد که مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع رای به پایان اشغالگری این رژیم داد.

رژیم صهیونیستی دفتر الجزیره را تعطیل کرد

نظامیان نقاب‌دار رژیم صهیونیستی در میانه تیراندازی و استفاده از گاز اشک‌آور در اطراف دفتر الجزیره در رام‌الله در کرانه باختری، به زور وارد دفتر الجزیره شده و اقدام به بستن آن کردند.

ندا ابراهیم، خبرنگار الجزیره در رام‌الله گفت که دستور حمله به دفتر کرانه باختری و تعطیلی آن پس از ممنوعیت قبلی گزارش‌دهی از داخل رژیم صهیونیستی «تعجبی ندارد».

وی گفت: ما شنیده‌ بودیم که مقام‌های اسرائیلی تهدید کرده‌اند که این دفتر را تعطیل می‌کنند و می‌دانستیم که کابینه نتانیاهو درباره این موضوع صحبت می‌کند؛ با وجود این انتظار نداشتیم که امروز این اتفاق بیفتد.

واکنش الجزیره به یورش ارتش رژیم صهیونیستی به دفتر کرانه باختری

شبکه تلویزیونی قطری الجزیره اعلام کرد که رژیم صهیونیستی چند ماه پس از ممنوعیت فعالیت این شبکه در اراضی اشغالی، دستور تعطیلی ۴۵ روزه دفتر الجزیره در رام‌الله را داده است.

این شبکه قطری اعلام کرد که نظامیان صهیونیست صبح یکشنبه، اول مهر به دفتر الجزیره در کرانه باختری یورش برده و دستور تعطیلی ۴۵ روزه آن را دادند.

یک نظامی صهیونیست به ولید العمری، رئیس دفتر الجزیره در کرانه باختری گفت: یک حکم دادگاه برای تعطیلی الجزیره به مدت ۴۵ روز وجود دارد؛ تمام دوربین‌ها را بردارید و همین حالا دفتر را ترک کنید.

العمری اعلام کرد که نظامیان صهیونیست یک کامیون برای مصادره اسناد، دستگاه‌ها و اموال اداری آورده اند؛ وی ضمن ابراز نگرانی از آنچه ارتش رژیم صهیونیستی با دفتر الجزیره در کرانه باختری خواهد کرد، گفت: هدف قرار دادن خبرنگاران از این طریق همیشه با هدف پاک کردن حقیقت و جلوگیری از شنیدن حقیقت است.

الجزیره در میانه پخش زنده برنامه‌های خود از امان، پایتخت اردن، اقدام رژیم صهیونیستی در تعطیل کردن دفترش در کرانه باختری را محکوم کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرد و درخواست آسوشیتدپرس برای ارائه توضیحات را بی‌پاسخ گذشت.

سلسله اقدام‌های رژیم صهیونیستی علیه الجزیره

رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ علیه غزه، روزنامه‌نگاران شبکه قطری را با ادعای همکاری با جنبش فلسطینی مقاومتی حماس مورد حمله و اتهام‌زنی قرار داده است؛ الجزیره ضمن رد چندباره این اتهام‌ها، اعلام کرد که رژیم صهیونیستی به شکل نظام‌مند کارکنانش را در غزه هدف قرار می‌دهد.

یورش به دفتر الجزیره در کرانه باختری، جدیدترین اقدام رژیم صهیونیستی علیه این شبکه تلویزیونی قطری است؛ کابینه رژیم صهیونیستی هفته گذشته، چهار ماه پس از اعلام ممنوعیت فعالیت این شبکه در داخل اراضی اشغالی، اعلام کرد که اعتبار مطبوعاتی خبرنگاران الجزیره را در اراضی اشغالی لغو می‌کند.

دستور اولیه تعطیلی دفتر الجزیره در اراضی اشغالی نیز نخست برای یک بازه زمانی ۴۵ روزه صادر شده بود.

اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطین در بیانیه‌ای این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم و اعلام کرد: این تصمیم نظامی خودسرانه نقض قانون جدیدی علیه روزنامه‌نگاری و رسانه‌ها است که جنایت‌های اشغالگران علیه مردم فلسطین را افشا می‌کند.

در بخشی از بیانیه این نهاد آمده است: ما همبستگی کامل خود را با الجزیره تایید می‌کنیم و مقر و توانمندی‌های خود را در خدمت همکاران خود در آنجا قرار می‌دهیم.

دفتر رسانه‌های دولتی غزه نیز با انتشار بیانیه‌ای، اقدام یادشده را محکوم کرد و آن را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و رسوایی کرکننده خواند.

در این بیانیه آمده است: ما از همه رسانه‌ها و خبرنگاران در سراسر جهان می‌خواهیم تا همبستگی کامل خود را با الجزیره اعلام کنند؛ ما از همه سازمان‌ها و گروه‌های رسانه‌ای که با حقوق بشر در جهان سروکار دارند می‌خواهیم این جنایت شنیع را که نقض آشکار آزادی مطبوعات و رسانه‌ها، محکوم کنند.

اسماعیل الغول و سامر ابودقا از الجزیره از جمله خبرنگاران شهید در غزه هستند؛ اسماعیل ابوعمر، خبرنگار عربی الجزیره نیز در حمله رژیم صهیونیستی در ماه فوریه (بهمن سال گذشته) به شدت مجروح شد.

نظامیان صهیونیست در سال ۲۰۲۲، نیز شیرین ابوعاقله، خبرنگار کهنه‌کار الجزیره را هنگام پوشش اخبار مربوط به یورش ارتش رژیم صهیونیستی به اردوگاه «جنین» در کرانه باختری به شهادت رساندند.

یک سال پیش از آن، ارتش رژیم صهیونیستی برجی را که دفاتر الجزیره در غزه در آن واقع شده بود، بمباران کرد.

نظامیان صهیونیست همچنین در ماه مه، به سمت تیم الجزیره و دیگر خبرنگاران در مجاورت بیمارستان دولتی در اردوگاه جنین در کرانه باختری شلیک و یکی از خبرنگاران را مجروح کردند.

الجزیره در ماه مه (اردیبهشت سال جاری) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: سرکوب مداوم مطبوعات آزاد توسط اسرائیل که به‌عنوان تلاشی برای پنهان کردن اقدام‌هایش در نوار غزه تلقی می‌شود، مغایر با قوانین بین‌المللی و بشردوستانه است؛ هدف قرار دادن و کشتن مستقیم اهالی رسانه ازسوی اسرائیل، تعطیلی، ارعاب و تهدید، الجزیره را از تعهد خود به پوشش اخبار بازنمی‌دارد.

قتل و ساکت کردن خبرنگاران؛ استراتژی همیشگی رژیم صهیونیستی

جنگ علیه رسانه به اندازه جنگ‌های فیزیکی در میدان‌های نبرد اهمیت دارند و باید به آن‌ها از دیدگاه‌های مختلف رسیدگی شود.

بسته شدن دفتر الجزیره در کرانه باختری ازسوی رژیم صهیونیستی صد‌ها روزنامه‌نگار و اهالی رسانه شجاع فلسطینی و دیگر روزنامه‌نگاران خارجی در کرانه باختری و اراضی اشغالی را از آگاه کردن دنیا از آنچه در حال وقوع است، بازنخواهد داشت؛ همان‌گونه که تاکنون بازنداشته است.

گروه‌های حقوق رسانه‌ای تاکنون به دفعات رژیم صهیونیستی را به دلیل اعمال محدودیت‌ها و حمله‌های مکرر به خبرنگاران، به‌ویژه خبرنگاران فلسطینی در غزه، در بحبوحه جنگ ادامه‌دار این رژیم علیه منطقه محاصره‌شده، مورد انتقاد قرار داده‌اند.

بر‌اساس آمار دفتر رسانه‌های دولتی غزه، از آغاز جنگ در اکتبر سال گذشته، نظامیان صهیونیست تاکنون ۱۷۳ خبرنگار را به شهادت رسانده‌اند؛ گزارش‌های مستند نشان می‌دهند که بخش عمده‌ای از جنایت‌های منجر به شهادت خبرنگاران در غزه با تسلیحات آمریکایی رخ داده‌اند.

یکی از استاد‌های دانشگاه آمریکایی بیروت، با اشاره به حمله صبح امروز ارتش رژیم صهیونیستی به دفتر الجزیره در کرانه باختری، تصریح کرد: این حمله بخشی از سیاست دیرینه اسرائیل است که به دنبال جلوگیری از انتشار اخبار واقعی در مورد فلسطینی‌ها یا در مورد آنچه اسرائیل با فلسطینی‌ها می‌کند، است.

رسانه‌های غربی؛ حامی استراتژی جنگی رژیم صهیونیستی علیه رسانه‌ها

رسانه‌های کشور‌های غربی ازجمله آمریکا تلاش زیادی برای تحریف ماهیت جنگ‌های خارجی که در آن‌ها به شکلی شراکت دارند، می‌کنند.

رسانه‌های غربی از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) در پوشش خود از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه استاندارد دوگانه آشکاری ایجاد کردند؛ آن‌ها به‌طور کامل و نظام‌مند غیرانسانی‌سازی فلسطینی‌ها را انجام دادند که به رژیم صهیونیستی اجازه داد تا خشونت‌های گستاخانه را در سراسر منطقه از غزه و کرانه باختری تا لبنان و سوریه به‌راه بیندازد.

رسانه‌های یادشده با ارائه گزارش‌های یک‌طرفه و جانب‌دارانه از رژیم صهیونیستی و به اشتراک گذاشتن نسخه رسمی این رژیم از رویداد‌ها یا اجتناب از حدس و گمان منطقی در مورد اقدام‌های آن به حمایت نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک از رژیم صهیونیستی مشروعیت دادند.

سوگیری رسانه‌های غربی به نفع رژیم صهیونیستی عمدی است؛ نمونه‌های بارز اخیر آن در پوشش موضوع‌های به شهادت رساندن شیرین ابوعاقله به دست نظامیان صهیونیست، شهادت هند رجب، کودک شش ساله فلسطینی و شهادت عایشه‌نور ازگی ایگی، فعال آمریکایی ترک‌تبار حامی فلسطین در کرانه باختری رخ داد.

رسانه‌های غربی با استفاده موذیانه از زبان خاصی برای پوشش جنایت‌های رژیم صهیونیستی صدای واقعیت را خفه می‌کنند؛ افشاگری‌ها نشان می‌دهند که نیویورک‌تایمز استفاده از کلماتی مانند «نسل‌کشی»، «قتل‌عام»، «سرزمین اشغالی»، «اردوگاه آوارگان» و حتی «فلسطین» را محدود کرده است؛ به‌طور کلی‌تر، رسانه‌های غربی از استفاده از زبانی که می‌تواند ضد رژیم صهیونیستی تلقی شود، اجتناب کرده‌اند.

پاک کردن مسئولیت رژیم صهیونیستی برای پیگرد قانونی جنگ در غزه و نادیده گرفتن مرگ و رنج فلسطینی‌ها به‌عنوان یک محصول جانبی درگیری، فقط به تسریع جنایت‌ها کمک کرده است؛ روایت رایج رسانه‌های غربی از جنگ غزه در تلاش است که حمایت عمومی از سیاست رژیم صهیونیستی در کشور‌های غربی شکل داده و به رژیم صهیونیستی اجازه دهد تا منابع محلی اطلاعات در غزه را حذف کند تا سرزنش‌ها را از غرب و این رژیم دور و حمایت بیشتر غرب را تضمین کند.

اگرچه این رویکرد رسانه‌های غربی در پنهان کردن شرایط فاجعه‌بار و وخیم غزه توانسته است شرایط داخلی را برای کشور‌های اروپایی و آمریکا جهت ادامه ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی و تداوم حمایت از آن فراهم کند، اما بدون پیامد هم نبوده است.

فهرست فزاینده جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی به‌طور فزاینده‌ای علنی شده و با افزایش فشار از سوی فلسطینی‌ها و متحدان آن‌ها، آمریکا و اروپا با فشار‌های جدی مواجه شده‌اند؛ حامیان رژیم صهیونیستی طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر تحت همین فشار‌ها ناچار به عقب‌نشینی از مواضع خود در نهاد‌ها و سازوکار‌های بین‌المللی شده‌اند.

آن‌ها همچنین بخش قابل توجهی از قدرت نرم خود را در جنوب جهانی از دست داده‌اند؛ بیشتر کشور‌های جنوب جهانی از ۲۰۲۳ اقدام قانونی بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی حمایت کرده و به این اقدام‌ها پیوسته‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *