صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

قطعی یک‌ساله برق غزه؛ بخشی از ابزار نسل‌کشی رژیم صهیونیستی

۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰:۴۲
کد خبر: ۴۷۹۴۱۳۸
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
قطعی مداوم برق طی یک سال اخیر بخشی از یک راهبرد نظام‌مند و هماهنگ رژیم صهیونیستی در پیشبرد نسل‌کشی علیه ساکنان غزه است

خبرگزاری میزان - قطع عمدی برق نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی برای یک سال کامل، اثرات فاجعه‌بار و پیامد‌های انسانی طولانی‌مدت داشته و بر همه جنبه‌های زندگی ساکنان تأثیر گذاشته است.

 قرار دادن بیش از دو میلیون نفر در شرایط اسفناک زندگی از سوی رژیم صهیونیستی، از جمله قطع برق آنها، ابزار نسل‌کشی مداوم این رژیم علیه مردم فلسطین است.

قطعی برق؛ اقدامی بی‌سابقه در درگیری‌ها

قطع برق یک جمعیت ۲.۳ میلیون نفری که در ۳۶۵ کیلومتر مربع پراکنده شده است برای یک سال کامل اقدامی بسیار بی‌سابقه در تاریخ درگیری‌ها و جنگ‌ها است، زیرا نه‌تنها محصول عملیات نظامی بلکه یک تصمیم سیاسی است.

مقام‌های صهیونیست به‌صراحت اعلام کرده‌اند که هدف آن‌ها از بین بردن فلسطینیان در نوار غزه است.

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، در آغاز جنگ گفت: محاصره کامل بدون برق، بدون آب، بدون غذا، بدون سوخت اعمال می‌شود و ما بر این اساس اقدام می‌کنیم.

در همان روز، یسرائیل کاتز، وزیر انرژی و زیرساخت رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت برق نوار غزه را قطع کند و وزیر جنگ این رژیم تصمیم گرفت از ورود کامیون‌های حامل سوخت جلوگیری کند.

در پی این تصمیم‌ها، خطوط تغذیه ۱۲۰ مگاواتی به نوار غزه در ۸ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۶ مهر ۱۴۰۲) قطع شد و این اختلال تا امروز ادامه دارد.

به‌عنوان بخشی از جنگ نسل‎کشی خود علیه فلسطینی‌ها، رژیم صهیونیستی ورود سوخت را به نوار غزه ممنوع کرده و تنها نیروگاه را در این منطقه بسته است؛ این نیروگاه ۸۰ مگاوات برق تولید کرد تا زمانی که ذخایر سوخت آن در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ تمام شد و نوار غزه کاملا در تاریکی فرو رفت.

کمپین هماهنگ رژیم صهیونیستی برای قطع منابع انرژی غزه

رژیم صهیونیستی به این دو اقدام برای قطع برق نوار غزه بسنده نکرد و در عوض، یک کمپین هماهنگ را در طول چند ماه به راه انداخت تا منابع انرژی جایگزین را که برخی از ساکنان و امکانات خدماتی به آن تکیه می‌کردند، تصرف کند.

این حملات، سیستم‌های انرژی خورشیدی و پنل‌های نصب شده بر روی سقف ساختمان‌ها و همچنین تاسیسات عمومی و خصوصی مانند نانوایی‌ها، بیمارستان‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید را هدف قرار دادند.

 این حملات نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی یک راهبرد عمدی برای از بین بردن هر منبع برق، حتی مقدار کمی از آن، به‌منظور تضمین شرایط خاموشی کامل برای ساکنان نوار غزه دارد.

به‌تازگی ارتش اشغالگر صهیونیست تعدادی منازل مسکونی و همچنین ایستگاه‌های شارژ اینترنت و برق را که به پنل‌های خورشیدی کوچک وابسته هستند، بمباران کرد، ده‌ها خانه نیز ظاهرا برای همین منظور بدون هیچ‌گونه نیاز امنیتی و نظامی بمباران شدند.

محاصره ۱۷ ساله غزه از سوی رژیم صهیونیستی

پیش از نسل‌کشی جاری، نوار غزه تحت محاصره خودسرانه و غیرقانونی ۱۷ ساله قرار گرفته بود که باعث بحران حاد برق شد؛ کمبود برق حدود ۶۰ درصد بود و شرایط هر تابستان و زمستان بدتر می‌شد.

در مجموع روزانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ مگاوات برق مورد نیاز غزه است و این میزان در فصل زمستان به ۶۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد، با این حال، عرضه آن حداکثر به ۲۰۰ مگاوات محدود بود و مقام‌های محلی برق را مجبور به اجرای یک برنامه کرد که در شرایط ایده‌آل شامل ۸ ساعت برق و به دنبال آن ۸ ساعت خاموشی بود.

پیامد‌های قطعی برق در نوار غزه

به دلیل قطعی غیرقابل پیش‌بینی و عمدی برق، نوار غزه بحران‌های ناتوان‌کننده متعددی را تجربه کرده است و بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی چندین بار به دلیل آسیب به سیستم‌های انرژی خورشیدی و ژنراتور‌های برق مجبور به تعطیلی شدند.

این وضعیت به دلیل کمبود سوخت و خرابی مداوم ژنراتور‌های باقیمانده بدتر شده است که به دلیل استفاده مداوم از آن‌هاست، در نتیجه تعدادی از بیماران از جمله نوزادان، افراد مجروح و بیماران وابسته به دستگاه‌های اکسیژن در نتیجه قطع برق که خدمات حیاتی پزشکی را مختل می‌کند، جان خود را از دست داده‌اند و همچنان به شهادت می‌رسند.

این قطعی همچنین باعث اختلال در آزمایشگاه‌های پزشکی، اختلال در انجام آزمایش‌های ضروری و نگهداری نامناسب لوازم پزشکی و دارو‌ها شده است.

قطع برق به استفاده رژیم صهیونیستی از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی نیز کمک می‌کند؛ به دنبال تصمیم قطعی آب به نوار غزه در اولین روز‌های حمله نظامی رژیم صهیونیستی، قطع برق همچنین منجر به توقف یا ممانعت از عملیات تاسیسات نمک‌زدایی، به‌ویژه در شمال غزه شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *