صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

دبیر شورای راهبری قانون جدید شورای حل اختلاف: در آینده محوریت بسیاری از امور قضایی به‌ویژه در شهرستان‌ها با دادگاه صلح خواهد بود

۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۶:۳۲
کد خبر: ۴۷۹۴۱۱۹
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
دبیر شورای راهبری قانون جدید شورای حل اختلاف گفت: آرای محاکم صلح در بسیاری موارد قطعی است و اصولاً اصل بر قطعیت آرای دادگاه صلح است. باید تلاش کنیم جایگاه این محاکم به خوبی تبیین شود، اوضاع واحوال بیانگر این است که در اینده محوریت بسیاری از امور قضایی بویژه در شهرستان‌ها با دادگاه صلح خواهد بود. بدون تردید قضات دادگاه صلح در اجرای عدالت و تحقق صلح و سازش عادلانه نقش بی بدیلی ایفا خواهند کرد.

خبرگزاری میزان - موحد دبیر شورای راهبری دادگاه‌های صلح به همراه معاونین با حضور در دادگستری شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز از روند راه اندازی دادگاه‌های صلح این حوزه قضایی و فرآیند رسیدگی شعب صلح بازید به عمل آورد.

مدیرکل امور استان‌های قوه قضاییه در این سفر طی نشستی با رئیس دادگستری ساوجبلاغ و قضات محاکم صلح این شهرستان به تبیین جایگاه دادگاه صلح پرداخت و اظهار کرد: دادگاه صلح از اختیارات قضایی وسیع در امور حقوقی، کیفری و خانواده برخوردار است علاوه بر این ناظر بر اقدامات شورای حل اختلاف و مرجع رسیدگی به اعتراض به تصمیمات شورا‌ها است. همچنین اعتبار گزارش اصلاحی شورا‌ها و لازم الاجرا شدن آن متوقف به تایید دادگاه صلح است.

موحد ضمن اشاره به جایگاه رفیع قضایی محاکم صلح و قضات این دادگاه بیان کرد:  آرای محاکم صلح در بسیاری موارد قطعی است و اصولاً اصل بر قطعیت آرای دادگاه صلح است.باید تلاش کنیم جایگاه این محاکم به خوبی تبیین شود، قضات دادگاه صلح به لحاظ تنوع صلاحیت از دانش و تجربه فراگیر‌تر نسبت به قضات سایر مراجع قضایی برخوردار خواهند شد، و شایستگی و توانمندی برای ارتقا در مناصب قضایی را کسب خواهند کرد.

دبیر شورای راهبری قانون جدید شورای حل اختلاف در ادامه عنوان کرد: برخی از افراد غیر مطلع و بعضاً مغرض بیاناتی خلاف واقع مطرح یا القا می‌کنند که قضات دادگاه صلح از اعتبار وجایگاه قضات سایر محاکم برخوردار نیستند، حال اینکه ساختار و صلاحیت‌های قانونی این محاکم روشن و گویای منزلت و جایگاه این مرجع قضایی است. اوضاع واحوال بیانگر این است که در اینده محوریت بسیاری از امور قضایی بویژه در شهرستان‌ها با دادگاه صلح خواهد بود.بدون تردید قضات دادگاه صلح در اجرای عدالت و تحقق صلح و سازش عادلانه نقش بی بدیلی ایفا خواهند کرد، با توجه به نوع مراجعات، کیفیت و سرعت ارائه خدمات قضایی در این محاکم برای بخش قابل توجهی از مراجعین امیدآفرین و رضایتمندی عمومی از دستگاه قضایی را در پی خواهد داشت.

موحد با تاکید بر اینکه روسای کل و سایر مدیران قضایی کشور بایستی اثر بخشی و مزایای محاکم صلح را تبیین و به برخی انتقادات غیر سازنده هم پاسخ منطقی بدهند، اظهار کرد: داوری درمورد کارکرد این دادگاه‌ها زود است، یقنناً برخی از ایرادات قابل توجهی که نگران کننده هم بود با فعال شدن دادگاه صلح برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: حسن اجرا و فعال سازی مدبرانه دادگاه صلح با همکاری و همفکری قضات شریف و مجرب و تدابیر مدیران قضایی لازمه موفقیت این دادگاه در اذهان عمومی خواهد بود.تا کنون هم در بسیاری حوزه‌های قضایی استان‌های پیشرو اهتمام و مشارکت قضات و کارکنان و تدابیر مدیران قضایی تحسین برانگیز و موجب مباهات دستگاه قضایی است که از چنین پرسنل خدوم و فرهیخته‌ای برخوردار است.در چنین موقعیت‌های خطیری است که  منابع انسانی کار آمد و خدوم در قوه قضاییه ظاهر وانگیزه وتوانمندی خود را به منصه ظهور می‌رسانند.

در پایان موحد به اتفاق معاون خود و رئیس دادگستری ساوجبلاغ با حضور در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی این شهرستان بر روند ارجاع پرونده‌های در صلاحیت دادگاه صلح نظارت و مواردی را پیرامون صلاحیت‌های محاکم صلح به مدیر این دفتر یادآور شدند.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگاه صلح

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *