صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مروری بر سینمای آوینی در تلویزیون

۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱:۴۸
کد خبر: ۴۷۹۴۰۵۰
مرتضی شعبانی مستندساز و از یاران نزدیک شهید سیدمرتضی آوینی مهمان برنامه تلویزیونی نردبان شده و خاطرات خود با او را در قالب کتاب «روایت آخر» مرور می‌کند.

خبرگزاری میزان - دویست‎وششمین قسمت از برنامه‌ی تلویزیونی «نردبان»، امروز جمعه ۳۰ شهریورماه روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود.

مرتضی شعبانی، مستندساز، نویسنده کتاب «روایت آخر» و از یاران نزدیک شهید سیدمرتضی آوینی مهمان اصلی این قسمت از برنامه است. او در گفتگو با حامد شکیبانیا درباره‌ی سینمای آوینی، شیوه پرداخت متفاوت او به دفاع مقدس از دریچه دوربین و خاطرات او سخن می‌گوید.

کتاب «روایت آخر» نوشته مرتضی شعبانی، ناگفته‌هایی از شروع مجدد روایت فتح تا شهادت سیدمرتضی آوینی است. جلد این کتاب، همان عکس مشهوری است که نویسنده کتاب آن را از آوینی ثبت کرده است.

شعبانی در بخشی از کتاب روایت آخر ماجرای این عکس را این‌گونه شرح می‌دهد: «دلم می‌خواست از آقا مرتضی یک عکس پرتره بگیرم؛ دوربین عکاسی را برداشتم و لنز تله فتوی دویست روی آن بستم. دلم را به دریا زدم و گفتم: آقا مرتضی اجازه می‌دهید از شما یک عکس تکی بگیرم؟ خودش را کمی جابه‌جا کرد، اورت خاکی‌اش را روی شانه مرتب کرد، دست به سینه ایستاد و گفت بگیر! به شرطی که عکس حجله‌ای بگیری. دو فریم عکاسی کردم، یکی عمودی و یکی افقی. هرگز نمی‌دانستم دو هفته بعد، این عکس معروف‌ترین عکسی خواهد شد که تا آن زمان گرفته بودم.»

در بخش دیگری از برنامه نردبان این هفته، برش‌هایی از گفت‌وگوی حامد شکیبانیا و محسن راستانی درباره‌ی تجربه‌های دفاع مقدس در خرمشهر روی آنتن می‌رود. همچنین بخش دوم گفت‌وگوی حامد شکیبانیا و مرتضی دهنوی درباره صدابرداری در سینما به نمایش گذاشته می‌شود.

در بخش عکاسی مستند، رضا رادپور مهمان برنامه خواهد بود و درباره تجربیات خود در این عرصه سخن می‌گوید. همچنین «کارگاه تجربه» به موضوع «عکاسی ماجراجویانه» اختصاص دارد و بیستمین قسمت از کارگاه جیمی چین در این مورد پخش می‌شود.

مروری بر فیلم مستند «فریدکین؛ بی‌پرده» به کارگردانی فرانچسکو زیپل بخش دیگری از نردبان این هفته است که از شبکه مستند پخش خواهد شد.

برنامه‌ی تلویزیونی «نردبان» تلاش می‌کند با نگاهی تخصصی به فیلم و عکس مستند، مروری بر آثار ایرانی و خارجی این حوزه داشته باشد. این برنامه با اجرای حامد شکیبانیا، کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور و ضبط شده در استودیو نفت، با بخش‌هایی متنوع جمعه‌ها ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود و بازپخش آن شنبه‌ها ساعت ۰۰:۰۰ و ۱۴:۳۰ است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *