صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش|

واکاوی طرح ساخت خانه‌های ۲۵ متری؛ از اتلاف هزینه و انرژی تا مغایرت با اصول معماری و شهرسازی

۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۲:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۳۸۳۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
ساخت خانه‌های ۲۵ متری موضوعی است که در چند ماه اخیر حواشی بسیاری ایجاد کرده؛ نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان گفته است چنین طرح‌هایی که از سوی برخی از افراد غیرکارشناس ارائه می‌شود اتلاف هزینه، انرژی و زمان است و مردم باید هوشیار باشند که اگر چنین پروژه‌هایی مطرح شد فریب نخورند.

خبرگزاری میزان - طرح ساخت خانه‌های ۲۵متری در ماه‌های گذشته با حواشی بسیاری روبه‌رو بوده و اخیرا نیز دوباره بر سر زبان‌ها افتاده که با واکنش‌هایی همراه شده است.

عده‌ای ساخت این خانه‌ها را مغایر با الگوی سکونت ایرانی-اسلامی و طرح فرزندآوری می‌دانند و برخی معتقدند بازار مسکن یک بازار خصوصی و رقابتی است و این واحد‌ها برای خانواده‌های پرجمعیت ساخته نشده و مثل تمام کالا‌های موجود در بازار، مشتریان خاص خود را دارد و مصرف‌کنندگان باید تصمیم بگیرند که این خانه‌ها را انتخاب کنند یا خیر.

مردم فریب طرح‌هایی همچون خانه‌های ۲۵ متری را نخورند

در همین راستا ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان در گفت‌وگو با میزان درباره ساخت خانه‌های ۲۵متری و تاثیر آن بر بازار مسکن، گفت: ساخت خانه‌های ۲۵ متری موضوعی است که در یکی ۲ سال اخیر چندباری مطرح شد و به بن‌بست رسید. 

وی با بیان اینکه جامعه ما نیازی به خانه‌های ۲۵ متری و سوئیت تک‌نفره ندارد، اظهار کرد: اگر ملزومات یک خانه از قبیل آشپزخانه و سرویس بهداشتی را از ۲۵ متر کم کنیم، تنها یک اتاق کوچک ۹ تا ۱۰ متری باقی می‌ماند که در واقع کسی نمی‌تواند درآن زندگی کنند. 

نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان ادامه داد: به‌محض اینکه یک زوج در این خانه ساکن شوند، پشیمان خواهند شد و متوجه می‌شوند که به خانه‌ای بزرگ‌تر احتیاج دارند. مطرح‌کردن طرح‌های همچون ساخت خانه‌های ۲۵ متری تنها اتلاف هزینه، انرژی و زمان است که برخی از افراد غیرکارشناس آن را ارائه می‌دهند.

وی در مورد اینکه ساخت خانه‌های ۲۵ متری آیا به‌صرفه است یا خیر، گفت: هزینه ساخت این خانه‌ها کم نیست؛ مثلا هزینه ساخت راه‌پله برای واحد ۱۰۰ متری یا ۲۵ متری تفاوتی ندارد و از طرفی متراژ سرویس بهداشتی را هم نمی‌توان کم کرد و باید استاندارد ساخت رعایت شود.

به گفته نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان پارکینگ هم برای این واحد‌ها قابل حذف نیست و باید طبق اندازه استاندارد، برای همه واحد‌ها ساخته شود و آسانسور نیز باید تعبیه شود که در نتیجه هزینه را بالا می‌برد.

رهبر گفت: اختلاف قیمت یک واحد ۲۵ متری و ۱۰۰ متری مربوط به متراژ زمین است و هزینه ساخت واحد‌های ۲۵ متری تفاوتی با هزینه‌های واحد‌های ۱۰۰ متری ندارد و واحد‌های بزرگ‌تر به‌دلیل آنکه زمین بیشتری به خود اختصاص داده‌اند، گران‌تر هستند.

وی با بیان اینکه طرح ساخت خانه‌های ۲۵ متری شکست خورده است، گفت: مردم باید هوشیار باشند که اگر فرصت سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی پیش آمد فریب نخورند.

مسکن ۲۵متری در شان مردم ایران نیست

فرشید ایلاتی، کارشناس بازار مسکن نیز در گفت‌وگو با میزان درمورد طرح ساخت خانه‌های ۲۵ متری، گفت: اصول معماری و شهرسازی کشور اجازه ساخت واحد‌های مسکونی با این متراژ را نمی‌دهد.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به سرانه‌های بخش مسکن کشور گفت: برای هر نفر سرانه مسکن حداقل ۳۵ متر است، و برای ۲ نفر به متراژ حدود ۶۰ تا ۷۰ متری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه کوچک‌سازی راهکار رفع مسئله مسکن در کشور نیست، عنوان کرد: در برخی کشور‌ها همچون سنگاپور و هنگ‌کنگ خانه‌های کپسولی و ۶ متری ساخته می‌شود. این کشور‌ها جزیره هستند و زمین ندارند در حالی که ایران کشور وسیعی است و زمین به اندازه کافی وجود دارد.

ایلاتی تاکید کرد: وقتی در جزیره‌ها زمین نیست چاره‌ای جز ساخت خانه کپسولی نیست. اما این در شان مردم ایران نیست که مسکن ۲۵ متری بسازیم و باید با افرادی که چنین پیشنهاداتی می‌دهند، برخورد شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *