صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش| 

احقاق حقوق عامه و توانمندسازی اهالی محلات کم‌برخودار رویکرد دستگاه قضا در میز‌های خدمت

۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰:۱۷
کد خبر: ۴۷۹۳۷۸۶
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای روز ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ و کمتر از سه ماه از آغاز بکار خود در این جایگاه، در جلسه شورای عالی قوه قضاییه گفت: من هر روز شخصاً حداقل ۱۰ درخواست مردمی را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنم و پیام‌هایی که به‌صورت مکتوب، مجازی یا تلفنی دریافت می‌کنم را به قسمت‌های مختلف می‌فرستم تا رسیدگی شود و همکاران ما به این پیام‌ها جواب می‌دهند.

بر همین اساس، پیگیری درخواست‌های مردمی و حضور میدانی مسئولان قضایی در مساجد و مناطق مختلف برای رسیدگی به مشکلات و کاستن از دغدغه‌های آحاد مردم تبدیل به یکی از دغدغه‌ها و سیاست‌های اصلی مسئولان همه رده‌ها در عدلیه شده که با جدیت و تمرکز بالایی دنبال می‌شود.

از همین جهت است که معاونان رئیس دستگاه قضا و روسای کل دادگستری استان‌ها و سایر مدیران بخش‌های مختلف قضایی کشور بار‌ها و بار‌ها در ساختمان دفتر ارتباطات مردمی قوه قضاییه شرکت می‌کنند و غیر از آن نیز در محل کار خود روز‌هایی را به برگزاری دیدار مردمی اختصاص داده و غیر ازآن نیز در نشست‌های میز خدمت که اکثرا در نماز‌های جمعه برگزار می‌شود، شرکت کرده و به درخواست‌های حقوقی و قضایی مردم رسیدگی کنند.

میز‌های خدمت قضایی غیر از نمازجمعه در زمان برگزاری نماز‌های جماعت یومیه در سایر محلات خصوصا محلات کم برخوردار برگزار می‌شود، تا دسترسی همه طبقات جامعه به مسئولان قضایی محقق و میسر شود.

در همین رابطه سیدعلی اصغر رفاهی، مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه  اخیراً در گفت‌‎وگو با میزان، درباره ملاقات‌های مردمی مقامات قضایی سراسر کشور در مرداد ماه سال ۱۴۰۳، اظهار کرد: در مرداد ماه سال جاری تعداد ۲۳۲ هزار و ۹۸۶ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۷ هزارو ۳۰۸ مورد آن متعلق به روسای کل دادگستری استان‌ها و تعداد ۱۱ هزارو ۶۹۲ مورد مربوط به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها بوده و بقیه موارد مربوط به ملاقات سایر مسئولان قضایی است.

وی افزود: استان فارس با ۲۶ هزار و ۱۶۷ مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده و رئیس کل دادگستری استان مازندران با ۱ هزار و ۲۴۰ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است. همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان نیز با ۹۴۵ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است.

با این تفاسیر، دستگاه قضایی استان گلستان نیز از این قافله خیر جانمانده و میز‌های خدمت و جلسات ملاقات مردمی در گوشه و کنار این استان برگزار می‌شود. 

احقاق حقوق عامه و توانمندسازی اهالی محلات کم‌برخودار رویکرد دستگاه قضا در میز‌های خدمت

محمود اسپانلو، دادستان مرکز استان گلستان در گفت‌وگو با میزان، از اجرای طرح توانمندسازی اهالی محله‌های کم برخوردار همزمان با پیگیری حقوق عامه در این محلات خبر داد.

اهمیت رفع معضلات محله‌های کم‌برخوردار

دادستان مرکز استان گلستان بر رفع معضلات و مشکلات محله‌های کم‌برخوردار تأکید کرد و گفت: در کنار همه فعالیت‌ها و اقداماتی که در حوزه زیرساختی و عمرانی در محله‌های کم‌برخوردار انجام می‌شود، موضوع توانمندسازی نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است.

اسپانلو با اشاره به وظایف ذاتی دستگاه قضایی در خصوص پیگیری حقوق عامه افزود: حضور در محلات مختلف استان به ویژه در گرگان و روستا‌های اطراف این شهرستان در قالب میز خدمت دستگاه قضایی و در راستای احقاق حقوق عامه است.

انجام کار کارشناسی در هر منطقه و محله کم‌برخوردار شهر

وی افزود: در این طرح ابتدا با انجام کار کارشناسی در هر منطقه و محله کم‌برخوردار شهر، معضلات و مشکلات بررسی و دسته بندی می‌شود و در گام بعدی میز خدمت با حضور رئیس کل دادگستری، و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط در مساجد این محله‌ها برگزار می‌شود.

وظایف دادستانی‌ها در حوزه احقاق حقوق عامه 

دادستان مرکز استان گلستان با اشاره به برگزاری ملاقات‌های مردمی و میز‌های خدمت قضایی در تعدادی از محله‌های گرگان و دیگر شهر‌های استان، گفت: این اقدام در راستای وظایف دادستانی‌ها در حوزه احقاق حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم استان برگزار می‌شود.

پرونده حقوق عامه برای هر محله، در دادستانی شهرستان و دادسرای مرکز استان تشکیل می‌شود

اسپانلو ادامه داد: با دستور رئیس کل دادگستری استان پس از حضور در هر محله، پرونده حقوق عامه، هم در دادستانی شهرستان و هم دادسرای مرکز استان تشکیل و به تدریج به همه مشکلات و موضوعات جداگانه پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: پیگیری مصوبات تا زمان تحقق آن ادامه دارد و تا زمان رفع مشکل پیگیر احقاق حقوق عامه خواهیم بود، برخی از اقدامات شاید زمان طولانی‌تری ببرد مانند رفع مشکل آب آشامیدنی در برخی روستا‌ها که پس از یکسال و نیم پیگیری، به نتیجه رسید.

مهم‌ترین موضوع در محلات کم برخوردار انجام اقدامات عمرانی و زیرساختی است

اسپانلو گفت: برخی از این محله‌ها به ویژه گرگان که میز‌های خدمت قضایی در آن‌ها برگزار می‌شود، جزو مناطق حاشیه‌نشین هستند و مهم‌ترین موضوع در این محله‌ها، انجام اقدامات عمرانی و زیرساختی است.

دادستان مرکز استان گلستان افزود: در کنار اقدامات عمرانی در محله‌های کم‌برخوردار، باید به توانمندسازی اهالی این محله‌ها نیز از سوی دستگاه‌های اجرایی توجه شود، تا زمانی که اهالی این محله‌ها شرایط یک زندگی متوسط را نداشته باشند، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که آسیب‌ها و جرایم کاهش پیدا کند.

ماموریت‌های دستگاه‌های اجرایی و خدماتی

وی تاکید کرد: توانمندسازی اهالی این محلات با تأکید بر کسانی که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، از جمله ماموریت‌های دستگاه‌های اجرایی و خدماتی است و ما در دادستانی به صورت ویژه پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *