صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تک‌نرخی‌کردن ارز چگونه به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد؟

۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲:۰۲
کد خبر: ۴۷۹۳۷۵۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ضرورت حذف ارز چندنرخی و تک‌نرخی‌کردن آن، گفت: اینکه ما قطعا باید به سمت تک‌نرخی شدن ارز حرکت کنیم، شکی نیست اما مسئله مهم این است که این روند چگونه مدیریت و اجرا شود. 

خبرگزاری میزان - چند نرخی‌بودن ارز از جمله چالش‌های مهم اقتصادی در کشور‌ است و باتوجه به اینکه این سیاست ارزی تجربه موفقی در دنیا نبوده، همواره مشکلات جدی در اقتصاد کشور‌ها ایجاد کرده است.

چند نرخی‌بودن ارز، به ایجاد بستری مناسب برای رانت و فساد برای سودجویان تبدیل شده به‌طوریکه با استفاده از این اختلاف نرخ‌ها، منافع بسیاری را به جیب می‌زنند که در نهایت به ضرر اقتصاد ملی تمام می‌شود. 

تجربه کشور‌های مختلف نشان می‌دهد که تک‌نرخی بودن ارز، با حذف رانت‌ و فساد، موجب بهبود عملکرد اقتصادی و افزایش شفافیت در بازار می‌شود.

در همین راستا آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با میزان، درباره حذف ارز چندنرخی که توسط وزیر اقتصاد مطرح شده و فساد‌های ناشی از تخصیص این نوع ارز، اظهار کرد: اینکه ما قطعا باید به سمت تک‌نرخی شدن ارز حرکت کنیم، شکی نیست. اما مسئله مهم این است که این روند چگونه مدیریت و اجرا شود. 

این عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: درحال حاضر، ما توان کنترل تورم ناشی از تصمیمات اقتصادی را نداریم. دولت‌ها به جای اینکه بر روی کاهش تورم تمرکز کنند، تنها از افزایش قیمت‌ها به‌عنوان راه‌حل استفاده کرده‌اند.

نجفی گفت: در حال حاضر، ارز نیمایی که به واردکنندگان اختصاص می‌یابد، با تفاوت قیمت زیادی نسبت به بازار آزاد مواجه است. همین موضوع باعث ایجاد فساد و رانت در اقتصاد کشور می‌شود. باید این تفاوت قیمت‌ها برطرف شود و سیستم نظارتی کشور نیز به درستی به این مسئله ورود کند. 

این عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه چندنرخی بودن ارز منجر به فساد می‌شود، گفت: ارز چندنرخی که هم‌اکنون در کشورما وجود دارد از این مسئله مستثنی نیست و بعد از به وجود آمدن این شیوه‌های تخصیص با فساد در این حوزه رو‌به‌رو شده‌ایم.

نجفی همچنین به اهمیت ایجاد نهاد‌های تنظیم‌گر (رگولاتور) در بخش‌های مختلف اقتصادی اشاره کرد و گفت: در بخش‌هایی مانند ارتباطات و مخابرات، یک نهاد تنظیم‌گر داریم که باعث شده است قیمت‌ها و خدمات در این بخش‌ها به صورت منطقی و بدون تنش مدیریت شود. همین رویکرد باید در بخش‌های دیگر اقتصادی همچون ارز نیز اجرا شود تا از ایجاد تنش در جامعه جلوگیری کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: ارز تک نرخی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *