صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جلوگیری از سوداگری در بازار دارایی، هدف قانون مالیات بر عایدی سرمایه

۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۱:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۳۷۳۶
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
مهمترین هدف قانون مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی که در مرحله تعیین‌تکلیف نهایی قرار دارد جلوگیری از سوداگری در بازار دارایی‌ها است و برای رونق بخشی به تولید و رسیدن بازار سرمایه به جایگاه اصلی، اجرای آن در کشور ضروری است.

خبرگزاری میزان - طرح مالیات بر سوداگری که در گذشته با عنوان طرح مالیات بر عایدی سرمایه هم، در مجلس مطرح شده بود، قرار است با عنوان طرح «مالیات بر سوداگری و سفته بازی» برای تعیین‌تکلیف نهایی به صحن علنی مجلس ارائه شود. 

پیش‌تر در اردیبهشت امسال، مجلس برخی ایرادات این طرح را اصلاح و برای تایید به شورای نگهبان فرستاده بود؛ حال قرار است برخی ایرادات جزئی باقی‌مانده، از نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در صحن پارلمان به رای گذاشته شود.

در صورت تصویب نهایی و قانونی شدن این طرح، املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل، انواع خودرو سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی، انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرات و انواع ارز (ارز، رمزپول، رمز دارایی) را زیر ذره‌بین می‌برد و معاملات «سوداگرانه» مسکن، طلا، ارز و خودرو را و به طور کلی «تجمع سرمایه در بخش‌های غیرمولد» در بر می‌گیرد و معاملات غیرشفاف، بیش از نیاز مصرفی خانوار و در بازه زمانی کمتر از ۲ سال، مشمول این پایه مالیاتی است.

بر این اساس مواردی مانند «ملک ارثی، ملک یا خودرو مازاد برای سرپرست خانوار، تعویض ملک مسکونی کمتر از یک سال، املاک وقفی و هدیه، املاک و زمین خارج از شهر» از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند به‌طوری که بنا بر اظهارات تدوین‌کنندگان طرح و نمایندگان مجلس، مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی تنها یک درصد مردم را، آن هم فقط «در زمان فروش» هدف قرار می‌دهد.

در آستانه تعیین تکلیف نهایی طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس، اثر تبدیل این طرح به قانون، مورد توجه قرار گرفته است. 

در همین راستا هادی محمدپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اینکه طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در کمیسیون اقتصادی در جلسات اخیر مدنظر نمایندگان قرار گرفته، عنوان کرد: یکی از راه‌های جهش تولید، تجهیز منابع از طریق بازار سرمایه و تامین مالی پروژه‌های بزرگ و زیرساخت‌های اصلی است لذا اجرای قانون «مالیات بر سوداگری و سفته بازی» در این زمینه کمک‌کننده است. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: این قانون در کشور همانند کشور‌های دیگر باید اجرا شود و برای رونق بخشی به تولید و رسیدن بازار سرمایه به جایگاه اصلی، اجرای آن در کشور حائز اهمیت است. 

نماینده مردم گناباد و بجستان در ادامه با اشاره به اینکه با تصویب قانون مالیات بر سوداگری، سوداگران مشمول مالیات خواهند شد، اظهار‌کرد: هدف قانون مالیات بر عایدی سرمایه جلوگیری از سوداگری در بازار دارایی است و با این قانون سوداگرانی که هیچ تولیدی در اقتصاد ندارند هدف قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: تنها راه جهش تولید، تجهیز منابع از طریق بازار سرمایه و تامین مالی پروژه‌های بزرگ و زیرساخت‌های اصلی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *