صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

هم‌دستی غرب با رژیم صهیونیستی برای جنایت در غزه

۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۳۴۲۵
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
کشور‌های غربی از زمان آغاز جنگ غزه همواره در عرصه‌های مختلف از رژیم صهیونیستی حمایت کرده‌اند و این موضوع ضعف قواعد بین‌المللی را نمایان می‌کند.

خبرگزاری میزان - هم‌دستی کشور‌های غربی در جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و اشغال غیرقانونی اراضی فلسطینی از حوزه تسلیحات و حمایت نظامی فراتر است.

جنتیان زیبری، کارشناس حقوق بین‌الملل و حقوق بشر در مرکز نروژی حقوق بشر دانشگاه اسلو، گفت: حمایت سیاسی و دیپلماتیک متحدان غربی از اسرائیل که به آن اجازه می‌دهد به جنگ و اشغال غیرقانونی خود ادامه دهد، به اندازه کمک تسلیحاتی در دسته هم‌دستی قرار می‌گیرد. 

حامیان اصلی ارتش رژیم صهیونیستی و کابینه آن، آمریکا، انگلیس، آلمان، هلند، ایتالیا، کانادا و برخی دیگر از کشور‌های غربی بوده‌اند؛ این کشورها، به‌ویژه آمریکا، بیشترین تسلیحات و پوشش سیاسی را در سازمان ملل برای این رژیم فراهم کرده‌اند؛ کشور‌های دیگر هم سوخت و مواد دیگری را فراهم کرده‌اند که به این رژیم اجازه داده به جنایت‌های خود در غزه ادامه دهد. 

زیبری توضیح داد: همه کشور‌ها موظفند به کنوانسیون‌های ۱۹۴۹ ژنو، به‌ویژه کنوانسیون چهارم ژنو در ورد حمایت از غیرنظامیان احترام بگذارند؛ همچنین، کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ کشور‌های عضو را ملزم می‌کند که از نسل‌کشی جلوگیری کنند.

علاوه بر این، معاهده تجارت تسلیحات منعقدشده در سال ۲۰۱۳ به صراحت به ممنوعیت‌هایی علیه انتقال تسلیحات در مواردی که دولت‌ها می‌دانند که این سلاح‌ها در ارتکاب نسل‌کشی، جنایت‌های علیه بشریت و برخی جنایت‌های جنگی استفاده می‌شود، می‌پردازد.

حمله‌های بی‌رویه رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت و مجروح شدن بیش از ۱۳۵ هزار فلسطینی که بیشتر آن‌ها زن و کودک بودند، منجر شده است؛ درهمین حال، محاصره فلج‌کننده نوار غزه حدود ۲ میلیون نفر را از طریق محرومیت از غذا، آب، سرپناه و مراقبت‌های پزشکی به گرسنگی و مرگ سوق داده است.

این جنایت‌ها را می‌توان در دسته نسل‌کشی، جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت دسته‌بندی کرد که جدی‌ترین جنایت‌های شناخته‌شده بین‌المللی هستند. 

اهمیت تعامل با دادگاه‌های بین‌المللی

کارشناسان بر اهمیت تعامل با دادگاه‌های بین‌المللی برای آرمان فلسطین تاکید کرده و می‌گویند که دادگاه‌های بین‌المللی تعهد‌های حقوق بین‌الملل را به شیوه‌ای مقتدرانه تبیین می‌کنند و مسئولیت‌های دولتی و فردی را در قبال نقض‌ها و جنایت‌های انجام‌شده طی دهه‌ها محول می‌کند.

زیبری درمورد نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در ماه ژوئن گفت که این دیوان به پرسش‌های کلیدی متعددی درمورد پیامد‌های حقوقی چندین دهه اشغال اراضی فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی پرداخته است. 

دادگاه اعلام کرد که ادامه حضور رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی غیرقانونی بوده و باید در سریع‌ترین زمان ممکن به پایان برسد و این رژیم موظف است تمام فعالیت‌های شهرک‌سازی جدید را متوقف و همچنین شهرک‌های موجود را تخلیه کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین اعلام کرده که همه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، ازجمله سازمان ملل متعهد هستند که وضعیت ناشی از حضور غیرقانونی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را به‌رسمیت نشناسند. 

پرونده‌ای که از سوی آفریقای جنوبی به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه شده نیز حائز اهمیت است، زیرا به وضعیت غزه و حمایت از فلسطینی‌ها در برابر رفتار رژیم صهیونیستی براساس کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ می‌پردازد.

ریاکاری نظم ادعایی مبتنی بر قواعد

میدل‌ایست‌مانیتور در مقاله‌ای نوشت: حمله مرگ‌بار اسرائیل به غزه، کرانه باختری اشغالی و حقوق فلسطینیان، نظم ادعایی مبتنی بر قواعد را به‌دلیل ریاکاری که درپی دارد آشکار کرده است؛ این نظم ظاهری کاملا درمورد طرفین مختلف متفاوت عمل می‌کند.

تمام جهان دیده‌اند که آمریکا به‌طور ضمنی از جنایت‌های گسترده رژیم صهیونیستی در نوار غزه با ارائه تسلیحات و حمایت سیاسی حمایت کرده است؛ این درحالی است که آمریکا در ظاهر خطوط قرمزی مانند حمله نظامی به رفح را تعریف کرده بود.

همه کشور‌ها باید تعهدات حقوقی بین‌المللی خود را جدی بگیرند و به‌جای ارائه تسلیحات بیشتر به رژیم صهیونیستی، باید برای آتش‌بس فوری، ارائه کمک‌های بشردوستانه کافی به فلسطینی‌ها در غزه و بازسازی آن براساس تعهدات حقوقی بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، در یک چارچوب زمانی مشخص تلاش کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *