صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نقش غرب در جنگ اوکراین؛ پیامدهای استفاده از سلاح‌های دوربرد علیه روسیه

۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۳۳۴۳
تصمیم غرب برای اعطای مجوز به کی‌یف در زمینه استفاده از سلاح‌های دوربرد در خاک روسیه، اقدام خطرناکی است که جنگ اوکراین را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد.

خبرگزاری میزان – آمریکا و انگلیس با بررسی درخواست اوکراین برای رفع محدودیت‌های استفاده از موشک‌های دوربرد این دو کشور، از جمله موشک‌های سایه طوفان، در قلمرو روسیه موافقت کرده‌اند.

اما نشانه‌های فزاینده غرب درباره اینکه ممکن است تمایل اوکراین برای استفاده از این سلاح‌ها در عمق خاک روسیه را تایید کند.

موشک‌های سایه طوفان چیست؟

سایه طوفان یک موشک کروز دوربرد است که از هوا شلیک می‌شود؛ این بدان معناست که موشک‌ها از هواپیما‌های نظامی در هوا پرتاب می‌شوند.

آن‌ها می‌توانند اهدافی را تا فاصله ۲۵۰ کیلومتری هدف اصابت قرار دهند.

با استفاده از حریم هوایی اوکراین، این موشک‌ها می‌توانند به عمق خاک روسیه شلیک شوند؛ اگر محدودیت‌های استفاده از موشک‌های سایه طوفان (ارائه‌شده از سوی انگلیس، اما توسعه‌یافته و تولیدشده با استفاده از قطعات آمریکایی) برداشته شود، اهداف روسیه در مکان‌هایی مانند کورسک، میلروو و روستوف هدف قرار می‌گیرند.

این موشک‌ها با همکاری فرانسه و انگلیس ساخته شد؛ آن‌ها به‌وسیله یک سرمایه‌گذاری مشترک که شامل ایتالیا نیز می‌شود، تولید می‌شوند.

انگلیس تایید کرد که موشک‌های سایه طوفان سایه را در ماه می ۲۰۲۳ (اردیبهشت ۱۴۰۲) به اوکراین ارسال کرده است.

با این حال، این موشک‌ها با این شرط در اختیار کی‌یف قرار گرفت که اوکراین از موشک‌های دوربرد تنها در داخل مرز‌های خود استفاده کند و آن‌ها را به خاک روسیه شلیک نکند.

زلنسکی به دنبال چیست؟

ماه‌هاست که زلنسکی از متحدانش خواسته که اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد را برای هدف قرار دادن اهدافی در داخل روسیه بدهند.

زلنسکی در نشست گروه تماس دفاعی اوکراین (UDCG) با نمایندگان کشور‌های اتحادیه اروپا و ناتو در ۶ سپتامبر (۱۶ شهریور) گفت: ما باید این قابلیت دوربرد را نه‌تنها در سرزمین تقسیم شده اوکراین، بلکه در خاک روسیه نیز داشته باشیم، به‌طوری که روسیه برای صلح انگیزه پیدا کند.

زلنسکی پیش از این از کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس، خواست تا در مورد توانایی کی‌یف برای استفاده از سایه طوفان توضیح دهد.

موضع آمریکا و انگلیس درباره استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد چیست؟

آمریکا و انگلیس تاکنون به اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد برای اهدافی در داخل روسیه را نداده‌اند؛ کارشناسان می‌گویند این خودداری به دلیل ترس از تشدید منطقه‌ای جنگ است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و دیوید لامی، وزیر خارجه انگلیس، به‌تازگی و به‌طور مشترک از کی‌یف بازدید کرده و متعهد شدند که در مجموع ۱.۵ میلیارد دلار کمک اقتصادی اضافی به اوکراین ارائه کنند.

با وجود این، زلنسکی خواستار رفع محدودیت‌ها شد و با انتشار پیامی در ایکس، از بلینکن و لامی برای دیدار با وی قدردانی کرد؛‎ رئیس‌‎جمهور اوکراین نوشت: مهم است که استدلال‌های اوکراین شنیده شود، این درخواست شامل سلاح‌های دوربرد نیز می‌شود.

در نشست کی‌یف، بلینکن گفت که واشنگتن این درخواست را «با فوریت» بررسی خواهد کرد.

واکنش روسیه به تصمیم اخیر غرب درباره موشک‌های دوربرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفت که اگر کشور‌های غربی اجازه استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد را در خاک روسیه بدهند، بدان معناست که به‌طور مستقیم در جنگ شرکت دارند.

رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد: این به معنای چیزی جز دخالت مستقیم کشور‌های ناتو، آمریکا و کشور‌های اروپایی در جنگ اوکراین نخواهد بود.

پوتین بیان کرد: این اقدام، مشارکت مستقیم آن‌ها خواهد بود و البته ماهیت درگیری را به‎طور قابل توجهی تغییر خواهد داد.

کارشناسان می‌گویند در حالی که پوتین در مورد اینکه این اقدام‌ها چه خواهد بود توضیح بیشتری نداد، اما این امر چشم‌انداز تشدید تنش را افزایش می‌دهد.

روسیه پیش از این هشدار داده که در پاسخ به تصمیم‌های غرب دکترین هسته‌ای خود را اصلاح می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *