صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

عراقچی: سفر رئیس جمهور به عراق، نمونه بارز دیپلماسی عمومی بود

۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۰:۲۱
کد خبر: ۴۷۹۳۲۸۱
وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه آنچه در سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق رخ داد نمونه بارز دیپلماسی عمومی بود گفت: کار سال‌ها دیپلماسی عمومی، فرهنگی و رسانه‌ای را رئیس جمهور در یک نصف روز انجام دادند.

خبرگزاری میزان -  سیدعباس عراقچی وزیر امورخارجه کشورمان با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در تشریح دستاورد‌های سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق گفت: در روابط بین کشور‌ها یکسری ارتباطات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ابعاد مختلفی وجود دارد، اما همه کشور‌ها سعی می‌کنند که از طریق دیپلماسی عمومی، تصویر بهتری از یکدیگر و فضای مساعدتری را در روابط ایجاد کنند تا مابقی تعاملات بتواند سهل‌تر انجام شود. البته این کار که شما بتوانید فضای عمومی یک کشور و یا یک منطقه‌ای را تحت تاثیر مثبت خود قرار دهید تا روابط در حوزه‌های مختلف روانتر حرکت کند کار آسانی نیست، خود این موضوع یک مبحث جدی در دیپلماسی است که به عنوان دیپلماسی عمومی شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: دیپلماسی عمومی ابعاد مختلفی دارد؛ بعضی اوقات شخصیت برخی از افراد و رهبران، می‌تواند این نقش را ایفا کند و باعث ایجاد موج مثبتی در روابط دو کشور شود. آنچه که در سفر به عراق اتفاق افتاد یکی از نمونه‌های بسیار بارز دیپلماسی عمومی از طریق برخورد‌های شخصی یک رئیس جمهور در روابط بود. این سبک ویژه آقای پزشکیان هم در بغداد، هم در منطقه اقلیم کردستان و هم در منطقه بصره تاثیرات خود را به خوبی نشان داد.

وزیر امورخارجه افزود: در کردستان به طور خاص، تسلط ایشان به زبان کردی و روحیه متواضع و خونگرم ایشان در برخورد فضا را به طور کامل تحت تاثر خود قرار داد. این سفر، روابط ما با کردستان را چند سال به جلو انداخت. ایشان با تسلطی که به زبان کردی داشتند توانستند یک تعامل بسیار مثبت و قابل توجهی را برقرار کنند.

عراقچی تصریح داشت: البته مذاکرات به زبان فارسی صورت می‌گرفت؛ به لحاظ پروتکل‌هایی که داریم، سران سه قوه با زبان فارسی مذاکره می‌کنند، ولی ایشان قبل، بعد و در حین مذاکره با صحبت‌هایی که به زبان کردی می‌کردند و مصاحبه‌هایی که به زبان کردی انجام دادند به طور کامل فضا را تحت تاثیر خود قرار دادند و شوقی را در طرف‌های مقابل مشاهده می‌کردیم.

وی بیان داشت: کار سال‌ها دیپلماسی عمومی، فرهنگی، رسانه‌ای و ... را رئیس جمهور در یک نصف روز انجام دادند. آقای بارزانی در ملاقات با ایشان گفت در مخیله مان نمی‌گنجید که روزی با رئیس جمهور ایران کردی حرف بزنیم و ایشان هم به زبان کردی جواب ما را بدهد.

وزیر امورخارجه گفت: این فضا باعث شد خیلی از کار‌هایی که ما در آنجا در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی داشتیم به شکل دیگری با آن برخورد شود و خیلی راحت‌تر در مورد آن مذاکره و نتیجه حاصل شود. فکر می‌کنم فضایی که اکنون در آنجا ایجاد شده، برای ارتباطات بسیار گسترده‌تر آماده شده است.

عراقچی افزود: همین اتفاق به نوعی در جنوب عراق و در شهر بصره اتفاق افتاد، شیوخ عشایر شیعه با ذوق و شوق فراوانی در سخنرانی آقای پزشکیان شرکت کردند و عبای معروف خود را هدیه کردند.

دیپلماسی عمومی شگفت انگیز

وی ادامه داد: وجه دیپلماسی عمومی سفر و وجه ارتباط با افکار عمومی دولت عراق، واقعا شگفت انگیز بود. این اولین یک سفر رئیس جمهور ایران به منطقه کردستان عراق و بصره بود و از این جهت یک بعد تاریخی داشت و به لحاظ تأثیر گذاری خیلی موثر بود و فصل جدیدی را در روابط ما با عراق ایجاد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق نیز اظهار داشت: تا الان با همکاری دولت مرکزی عراق و اقداماتی که در منطقه اقلیم صورت گرفت، بخش‌های زیادی از توافقنامه امنیتی اجرا شد، بخش‌هایی از آن مانده بود که در حال اجراست و یا نیاز به زمان داشت که ما هم از بغداد قول مساعد گرفتیم که بقیه بخش‌ها هم به سرعت اجرا خواهد شد و هم در منطقه اقلیم چه در اربیل چه در سلیمانیه. در هر دو شهر به ما اطمینان داده شد که بقیه گام‌هایی که باید برداشته شود، صورت خواهد گرفت و اطمینان کامل داده شد که منطقه کردستان عراق به هیچ وجه در آینده تهدیدی علیه ایران نخواهد بود و با عناصری که در این مدت تهدیداتی را علیه ما صورت دادند، برخورد خواهد شد.

عراقچی خاطر نشان کرد: معتقدم این سفر غیر از دیپلماسی عمومی در حوزه امنیتی هم دستاورد بسیار خوبی داشت. در حوزه اقتصادی چند مسئله مهم با عراقی‌ها داریم که در بغداد در مورد این موضوعات بحث شد از جمله پروژه راه آهن شلمچه_ بصره، بازارچه‌های مرزی و بحث مطالبات ما از دولت عراق که به معضلی حتی برای دولت عراق تبدیل شده، ولی راه حل‌هایی از قبل هم پیدا شده بود و اجرا شده و الان هم بر آن‌ها تاکید شد.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *