صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اجرای طرح لیست هوشمند حق بیمه برای کارفرما چه مزایایی دارد؟

۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱:۵۳
کد خبر: ۴۷۹۲۴۰۸
معاون بیمه‌ای سازمان تامین‌ اجتماعی با اشاره به اجرای سراسری طرح لیست هوشمند حق بیمه، گفت: هوشمندسازی لیست حق‌بیمه، مزایای متعددی برای کارفرمایان در بر دارد که از جمله می‌توان به تاثیر آن در کاهش اختلافات بین سازمان تامین‌ اجتماعی و کارفرمایان در زمینه مبالغ حق بیمه و جرایم مربوط به آن اشاره کرد.

خبرگزاری میزان - به‌ گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی، با اعلام اجرای سراسری طرح لیست هوشمند حق بیمه و فراهم شدن امکان ارسال لیست هوشمند و پرداخت حق بیمه در هر ساعت از شبانه‌روز در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی، اجرای این طرح را موجب پیشگیری از ایجاد و انباشت بدهی‌های بیمه‌ای برای کارفرمایان دانست و از کلیه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی خواست با توجه به افزایش حجم تراکنش‌های بانکی در روز‌های پایانی ماه و به منظور ارسال روان‌تر لیست و پرداخت حق بیمه، از موکول کردن آماده‌سازی و ارسال لیست و پرداخت حق بیمه به روز‌های پایانی ماه جداً خودداری کنند.
محمد محمدی افزود: پس از اجرای آزمایشی پروژه لیست هوشمند حق بیمه در چند استان، از خرداد ماه سال ۱۴۰۳ همه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی که ملزم به تنظیم و ارائه ماهانه لیست حق بیمه به سازمان تأمین‌اجتماعی هستند، باید لیست حق بیمه کارکنان کارگاه را در قالب لیست هوشمند تنظیم و به این سازمان ارسال کنند و پرداخت حق بیمه را هم در همین قالب انجام دهند.

وی همچنین گفت: هوشمندسازی لیست حق‌بیمه، مزایای متعددی برای کارفرمایان در بر دارد که ازجمله می‌توان به تأثیر آن در کاهش اختلافات بین سازمان تأمین‌اجتماعی و کارفرمایان در زمینه مبالغ حق بیمه و جرایم مربوط به آن اشاره کرد. پیش‌تر در مسیر پردازش برخط لیست‌های ارسالی حق‌بیمه کارفرمایان، کنترل‌های محاسباتی و فرایندی، بعد از ارسال لیست و بدون حضور کارفرما بر روی لیست‌های دریافتی اعمال می‌شد که در بعضی موارد منجر به ایجاد بدهی یا اعمال جریمه برای کارفرمایان می‌شد. در حال حاضر اما، کنترل‌های برخط شامل ۳۳ مورد کنترل مختلف بیمه‌ای که پیش از این در غیاب کارفرما در شعب به صورت دستی انجام می‌شد؛ به صورت برخط و لحظه‌ای انجام می‌شود و اگر اشکال یا مغایرتی در لیست وجود داشته باشد، در همان زمان خطای احتمالی به کارفرما اعلام می‌شود تا اصلاح لازم انجام شود.

محمد محمدی محمدی همچنین گفت: کارفرمایان محترم با استفاده از این خدمت، می‌توانند فرآیند ارسال لیست کارکنان شاغل در کارگاه و پرداخت حق‌بیمه را به راحتی و در هر ساعت از شبانه‌روز با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir انجام دهند که به این ترتیب اختلافات بین سازمان و کارفرمایان با جلوگیری از بستانکاری کاذب و انباشت بدهی و جریمه، شدیداً کاهش پیدا می‌کند.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی تأکید کرد: پذیرش و تأیید نهایی لیست هوشمند، منوط به پرداخت حق بیمه در مهلت زمانی مقرر در سامانه خدمات غیرحضوری است و چنانچه حق بیمه مقرر بعد از تکمیل لیست واریز نشود، کارفرمایان در مراجعه مجدد به سامانه، مجددا‌ً باید مراحل تکمیل و ثبت لیست را انجام دهند.

وی با درخواست از کارفرمایان برای این که تغییرات احتمالی در مشخصات کارگاه و لیست ارسالی مثل اضافه شدن بیمه‌شده جدید، ترک کار شاغلان در کارگاه و موارد مشابه را هرچه سریع‌تر در سامانه خدمات غیرحضوری ثبت کنند، افزود: تلاش شده تا بخش عمده کنترل‌هایی که تاکنون بعد از تکمیل و ارسال لیست حق‌بیمه، در شعب و در غیاب کارفرما بر روی لیست‌های دریافتی، اعمال و در مواردی سبب ایجاد بدهی یا جریمه می‌شد، به‌صورت برخط و در زمان ثبت لیست و قبل از نهایی شدن آن بر روی لیست اعمال شود و بازخورد لازم برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده شود. در واقع با اجرای طرح لیست هوشمند حق بیمه، تمامی پردازش‌های فهرست حق‌بیمه کارفرمایان به‌صورت متمرکز، هوشمند و هم‌زمان با تکمیل لیست انجام می‌گیرد و کارفرما نیز فرصت دارد نواقص احتمالی لیست را پیش از ارسال لیست و پرداخت حق بیمه رفع کند.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی، همچنین گفت: پرداخت برخط و آسان حق‌بیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمه‌شدگان ناشی از خطای کاربری احتمالی، انجام برخط پردازش‌های لیست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازش‌ها و کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، بخشی از دستاورد‌های اجرای لیست هوشمند حق‌بیمه محسوب می‌شود. همچنین ایجاد نشدن بستانکاری‌های کاذب، جلوگیری از انباشت بدهی‌ها و جرایم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریزدستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزد‌ها و مزایای مشمول کسر حق‌بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان از دیگر مزایای عملیاتی شدن پروژه فهرست هوشمند حق‌بیمه به‌شمار می‌رود.

محمدی با اعلام این‌که فرآیند ارسال لیست هوشمند حق بیمه، در کل کشور از طریق سامانه es.tamin.ir قابل بهره‌برداری است و امکان ارسال لیست به‌صورت ۲۴ ساعته مهیا شده و کارفرمایان می‌توانند در تمامی ساعات شبانه‌روز، اقدام به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه لیست ارسال شده تا پایان همان روز کنند، گفت: از کلیه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی خواهشمندیم به سبب افزایش حجم تراکنش‌های بانکی در روز‌های پایانی ماه و به منظور ارسال روان‌تر لیست و پرداخت حق بیمه در این ایام و با توجه به فراهم بودن امکان ارسال لیست در تمام ساعات شبانه‌روز در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی؛ از موکول کردن آماده‌سازی و ارسال لیست و پرداخت حق‌بیمه به روز‌های پایانی ماه جداً خودداری کنند.

وی همچنین اعلام کرد مرکز ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی با شماره تماس ۱۴۲۰ نیز به‌صورت ۲۴ ساعته و در تمامی ایام هفته بدون تعطیلی، آماده پاسخگویی به مخاطبان سازمان از جمله کارفرمایان محترم است.

محمدی همچنین افزود: در صورت بروز هرگونه اشکال در مسیر سامانه خدمات غیرحضوری سازمان، کارفرمایان محترم می‌توانند برای پرداخت حق بیمه به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی نیز مراجعه کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *