صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

موضوع سقط جنین در نبرد انتخاباتی ترامپ و هریس؛ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها چه می‌گویند

۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۲۰۸۹
اگر دموکرات‌ها نگران کاهش حمایت مردان جوان از آن‌ها هستند، جمهوری‌خواهان نیز هنوز پاسخی برای جذب زنان حاشیه شهرها پیدا نکرده‌اند و بحث سقط جنین می‌تواند سرنوشت انتخابات آمریکا را رقم بزند.

خبرگزاری میزان - کارشناسان معتقدند که دو مسئله سد راه دونالد ترامپ برای حضور مجدد در کاخ سفید است: سقط جنین و کاراکتر دونالد ترامپ.

کاراکتر ترامپ، علت اصلی تاثیر وی نزد محافظه‌کاران و یکی از دلایل انزجار دموکرات‌ها از مرد اول جمهوری‌خواهان در ۱۰ سال اخیر بوده است؛ بنابراین او برای این مسئله، چاره‌ای ندارد. اما درباره مسئله سقط جنین، مواضع جدیدی را گرفته است.

ترامپ در رقابت ۲۰۱۶ چند وعده داده بود که یکی از آن‌ها، لغو کردن قانون حق سقط جنین در سطح فدرال بود. او در آن دوره گفته بود که با انتخاب قضات عالی، بالاخره می‌تواند به آرزوی ۵۰ ساله طیفی از اقشار این کشور، جامه عمل بپوشاند.

در همان دوره بسیاری از رسانه‌های حامی دموکرات‌ها می‌گفتند: ترامپ، یک مسیحی شایسته نیست؛ او چند مرتبه طلاق گرفته است.

 

 

با اینکه دموکرات‌ها می‌دانستند ترامپ در سال ۲۰۱۶، موضعی تعدیل‌شده در قبال حق سقط جنین دارد، اما حزب جمهوری‌خواه تا پیش از شکست‌های پیاپی در دو انتخابات فدرال اخیر، حاضر به کوتاه آمدن نبود.

کفه ترازوی سیاسی، به محض لغو شدن قانون حق سقط جنین در سطح فدرال، به شدت به نفع دموکرات‌ها سنگین شد. آن‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز شده و علی‌رغم عملکرد ضعیف دولت بایدن، جلوی شکست را در انتخابات فدرال ۲۰۲۲ گرفتند.

شاید ترامپ درپی افتخار کردن به انتخاب ۳ قاضی برای دادگاه عالی، فکر آن را هم نمی‌کرد که برخی از ایالت‌های جمهوری‌خواه، مواضع تندی را در قبال موضوع محدودیت سقط جنین بگیرند.

سیاست‌های فرمانداران و نمایندگان جمهوری‌خواه در رابطه با سقط جنین، به قیمت شکست در انتخابات چند دوره اخیر تمام شد. ترامپ در چند مورد اشاره داشته است که چنین مواضعی، علت شکست در انتخابات بوده و اگر جمهوری‌خواهان موضع خود را تغییر ندهند، رقابت ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را نیز از دست خواهد داد.

نماینده جمهوری‌خواهان اخیرا وعده داد که «برای حقوق بارداری زنان، سنگ تمام خواهد گذاشت.»

جی‌دی ونس نفر دوم کمپین ترامپ، در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی در رابطه با موضع ترامپ، گفت: «حتی اگر لایحه‌ای برای ممنوعیت حق سقط جنین، تاییدیه سنا و کنگره را هم بگیرد، او این لایحه را وتو خواهد کرد.»

ترامپ مخالف سیاست ایالت فلوریدا در قبال موضوع سقط جنین است. این ایالت چندی پیش قانونی را تصویب کرد که امکان سقط جنین را از هفته ششم به بعد، تقریبا غیرممکن می‌کند. نفر اول جمهوری‌خواهان معتقد است که چنین قوانینی بهترین مهمات را در اختیار دموکرات‌ها برای کوبیدن محافظه‌کاران قرار می‌دهد.

ترامپ درباره قانون فعلی در فلوریدا به شبکه ان‌بی‌سی گفت: به نظرم شش هفته خیلی مهلت (برای سقط جنین)، خیلی کم است؛ باید مهلت بیشتری داده شود. من به آن‌ها گفته‌ام که باید فرصت بیشتری را بدهند.

ترامپ به دفعات گفته است که اختیار حق سقط جنین باید در سطح ایالتی حل شود و یک مسئله فدرال نیست.

در همین حال از یک طرف مخالفان سقط جنین تهدید کرده‌اند که به ترامپ در این دوره رای نخواهند داد و از سوی دیگر، رسانه‌های دموکرات و تیم کاملا هریس، از هر فرصتی استفاده کرده و می‌گویند که اطرافیان ترامپ، علاوه بر ممنوعیت سقط جنین، درمان‌های ضد بارداری را هم محدود خواهند کرد.

رئیس موسسه کنسولگری تحقیقات خانواده Family Research Council در مصاحبه‌ای گفته است که «مواضع ترامپ غیر قابل قبول است؛ ما تفاوت چندانی امروز بین سیاست‌های او و کاملا هریس نمی‌بینیم.»

یکی از مهمترین سوالات مناظره اول ترامپ و بایدن، موضوع حقوق بارداری در آمریکا بود. این سوال مجددا در مناظره او با کاملا هریس مطرح شد. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *