معاون آموزش متوسطه: تربیت دانش آموزان با شیوه ارزشیابی کنکور محقق نخواهد شد
خبرگزاری میزان - نشست خبری محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش و محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با موضوع تحلیل نتایج امتحانات نهایی و ارزیابی کنکور، عصر امروز یکشنبه ۱۸ شهریورماه برگزارشد.
در ابتدای این نشست محسن زارعی اظهار کرد: در طرح سوالات آزمونها بیش از ۴۰۰ نفر همکاری کرده و این افراد حدود ۷۲ ساعت در قرنطینه قرار داشتند، ما برای هر درس ۹ تیم داشتیم که در مجموع ۳۶ نفر بودند که با دوران سقوط بالگرد رئیس جمهور همزمان شد و بیش از ۱۰ روز در قرنطینه ماندند تا بتوانیم از سوالات این طراحان استفاده شد.کنیم.
وی افزود: در امر تصحیح امتحانات نهایی ۵۹ هزار دبیر مشارکت کردند و بیشاز ۶۰ میلیون برگ امتحانی تصحیح شد. آزمونها در ۶ هزار و ۲۹ حوزه برگزار شد و در ۳۷۰ حوزه تصحیح شد.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: تصحیح اوراق الکترونیکی بود و همکاران برگ امتحانی دانش آموزان استانهای دیگر را انجام میدادند. همچنین ۳۸ هزار همکار در حوزههای امتحانی و برگزاری آزمون مشارکت کردند.
زارعی گفت: عملکرد دانش آموزان پایه دهم نسبت به دانش آموزان پایههای یازدهم و دوازدهم بهتر بوده است. عملکرد دانش آموزان نسبت به سال گذشته در علوم تجربی ۱۱.۳ صدم بوده، اما امسال مجموع سه رشته به ۱۲ رسیده است و حدود نیم نمره افزایش یافته است.
وی افزود: در نقشه ارتقا معدل «یزد» دارای بیشترین میزان رشد نمره است و همچنین استانهای هرمزگان، فارس، خراسان رضوی، خوزستان نسبت به سال گذشته نمره معدلشان ارتقا پیدا کرده است.
زارعی در خاتمه اظهاراتش تصریح کرد: مدرسه نمونه دولتی در سال ۱۴۰۱ کنکور هیچ سهمیهای نداشت اما هماکنون دارای ۲ کرسی در رتبههای برتر بوده و همچنین مدارس دولتی دارای یک کرسی در رتبههای برتر است، مدارس غیر دولتی که در سال ۱۴۰۱ هفت کرسی رتبه برتر داشته، هم اکنون ۵ کرسی دارد.
مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه نیز با تاکید بر کیفیت بخشی به آموزش بیان کرد: کیفیت بخشی به عنوان امری ضروری و از الویتهای آموزش و پروش است.
وی افزود: موضوع کیفیت یک فرآیند است، از گذشته تاکنون برای تحقق کیفیت آموزشی تلاش کردهایم امیدواریم به زودی این مهم محقق شود.
معاون آموزش متوسطه ادامه داد: البته در این راستا اقدامات مهمی شکل گرفته است، اما برای حصول مطلوب نتیجه از دوران ابتدایی باید این مهم را اجرایی کرد تا بهوسیله یک سنجش استاندارد بتوانیم به آن دست یابیم.
این مقام مسئول در حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: مسئله تنوع مدارس به طور جدی در سال گذشته در دستور کارمان قرار گرفت و سعی داریم تا تنوع مدارس را کاهش داده و اجازه توسعه در این حوزه را ندهیم.
وی افزود: کاهش کمیت در سهم رشته علوم انسانی و افزایش کیفیت در این رشته به طور جدی در دستور کار ما قرار دارد.
معاون آموزش متوسطه در همین زمینه افزود: من به عنوان یک مسئول نظام تعلیم و تربیت کشور طبق قانون مجلس شورای اسلامی تاکید میکنم، سنجش و ارزیابی باید کیفی شود.
کاظمی ادامه داد: آموزش یعنی تربیت دانش آموزان که این با شیوه ارزشیابی کنکور محقق نخواهد شد.
انتهای پیام/