صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش حسابرسی سازمان تاکسیرانی شهر تهران برای سال ۱۴۰۲ تصویب شد

۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶:۲۴
کد خبر: ۴۷۸۷۹۹۱
هم‌زمان با دویست و پنجاه و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، گزارش حسابرسی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران برای سال ۱۴۰۲ با حداکثر آرا موافق تصویب شد.

خبرگزاری میزان - به گزارش شهر، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و پنجاه و ششمین جلسه شورا در جریان بررسی گزارش حسابرسی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران برای سال ۱۴۰۲ ضمن تقدیر از تلاش‌های ارزشمند مدیرعامل سازمان تاکسیرانی برای پیگیری دلسوزانه امور، اظهار کرد: در تمامی موارد، تکالیف ارتباط مستقیمی با سازمان ندارد و به سیاست گذاری‌های شهرداری مرتبط است.

وی افزود: هیئت عامل سه سال است به اتمام رسیده و لایحه اول و دوم در این خصوص در سال‌های قبل ارائه شد و نتیجه این شد که سازمان نمی‌تواند تصمیمی بگیرد که مبتنی بر هیئت عامل باشد. گرچه طبق قانون اگر هیئت مدیره جابجا نشدند هیئت سابق می‌تواند فعالیت کند، اما عده‌ای از اعضا در حال حاضر در سازمان فعالیتی ندارند، اما با دلسوزی در جلسات شرکت می‌کنند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در سال قبل بودجه نوسازی ون‌ها و تأمین آن‌ها به میزان هزار میلیارد تومان به جای سازمان تاکسیرانی به سازمان اتوبوسرانی اختصاص یافت و کاری انجام نشد، تصریح کرد: در تهران ۸۰ هزار تاکسی وجود دارد که ۵۰ تا ۶۰ هزار تاکسی به فرسودگی رسیده اند. امسال بیش از دو هزار میلیارد تومان برای نوسازی تاکسی‌ها در نظر گرفته شد. زیبنده مردم نیست که سوار تاکسی‌های فرسوده، اسقاطی و پرخطر شوند.

وی ادامه داد: اقداماتی در شهرداری در حال انجام است که تاکسیرانان از آن استقبال نکردند و شهرداری اصرار دارد که ۲۵ هزار تاکسی وارد کند و ۲۵ هزار تاکسی نیز از شرکت‌ها تحویل بگیرند. ما ۳۰ هزار تاکسی فرسوده داریم، اما تنها ۱۰۰ راننده حاضر شدند این تاکسی‌ها را تحویل بگیرند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه ما در چرخه معیوبی هستیم و در طول این سه سال متوسط دو هزار و ۵۰۰ تاکسی تأمین شده و از برنامه عقب هستیم، تصریح کرد: ما چند دهه است که سیستم فاینانس داریم و این برای ما قابل توجیه نیست که سازمان برای ثبت درآمد‌ها باید سامانه‌ای طراحی کند.

سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورا با اشاره به برگزاری جلسه با رانندگان تاکسی‌های برقی، خاطرنشان کرد: رانندگان از این تاکسی‌ها رضایت نداشتند و تمایل آن‌ها به استفاده از خودرو‌های دوگانه سوز بود. از سویی دیگر از لحاظ جایگاه شارژ نیز با کمبود روبه رو هستیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: شهردار تهران قول داده بود که ۵۰ درصد هزینه تاکسی‌های برقی را دولت بپردازد که اقدامی انجام نشد و با این روند، فرسودگی تاکسی‌ها ادامه خواهد یافت.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه تا وقتی که وزارت نفت یارانه نپردازد راننده نمی‌تواند تاکسی یک میلیارد تومانی بخرد، گفت: تأمین هزینه تاکسی حتی با پرداخت حق دولت هم سخت است، اما باید پرداخت این مبلغ سریعتر به نتیجه برسد و وزارت نفت این تصمیم منطقی جدید را بگیرد.

شادی مالکی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در ادامه این جلسه گفت: در گزارش حسابرسی وضعیت مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد که بر اساس گزارشات از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ در جدول بهای خدمات مالیات در نظر گرفته شده است. تمامی خدمات حمل و نقل عمومی معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند و قاعدتاً هر خدماتی که در سازمان‌ها و شرکت‌ها به عنوان خدمات حمل و نقل ارائه می‌شود نباید مشمول مالیات باشد.

وی افزود: بحث دو درصد از قرارداد‌های سرویس مدارس سال ۹۲ سازمان مجاز شناخته شده که این دو درصد را دریافت کند و بر اساس رای سال ۱۴۰۲ دیوان عدالت اداری برابر یکی از شرکت‌های شهرداری این دو درصد ابطال می‌شود.

وی ادامه داد: تمامی خدمات سرویس مدارس شهرداری به سازمان تاکسیرانی محول شد و راهبری آن نیازمند بازنگری در رأی نهایی است چراکه برای سازمان هزینه دارد و ردیف بودجه آن پیش بینی نشده است لذا موضوع توسط سازمام پیگیری خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به پنج میلیارد تومان پوشش مالیاتی برای سازمان در سال جاری، گفت: تمام هزینه‌ها و درآمد‌ها در سامانه ثبت می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی همچنین تصریح کرد: سازمان تاکسیرانی وظایف بسیار گسترده و پیچیده‌ای دارد و علیرغم اینکه تأمین وسایل حمل و نقل عمومی وظیفه شهرداری است، شهرداری چندین سال است که از این چرخه خارج شده و فعالیت تاکسی‌های اینترنتی باعث شده تعداد زیادی از تاکسی‌های شهرداری علیرغم دریافت یارانه دولتی همچون طرح ترافیک، سهمیه سوخت و بیمه تکمیلی در شرکت‌های اینترنتی فعالیت کنند و امکان کنترل و نظارت کافی نیز در سازمان وجود ندارد.

مالکی با بیان اینکه ۶۴ هزار کارنامه فعال در سیماتاکسی مشاهده می‌شود، تصریح کرد: نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ هزار تاکسی نیز در شرکت‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند، اما به هرشکل بیش از نیمی از تاکسی‌ها فرسوده هستند و نیاز به بازسازی دارند.

وی با اشاره به تخصیص دو هزار میلیارد تومان بودجه به سازمان، گفت: به سه برابر این بودجه برای سازمان نیاز است. اگر این رقم به صورت نقد هم تأمین شود نیمی از ناوگان را هم نمی‌توانیم تأمین کنیم. امسال بنابر پیگیری‌های صورت گرفته و دغدغه مندی موجود برای افزایش تنوع تاکسی ها، سه خودروی تاکسی بنزینی و دوگانه سوز به رانندگان پیشنهاد شد که از ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است و رانندگان امکان نوسازی را خواهند داشت. امسال جز سورن دوگانه سوز دو خودروی دیگر را به رانندگان معرفی می‌کنیم و برای یکی از خودرو‌ها ثبت نام نیز در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه تسهیلات صندوق کارآفرینی امید شامل این خودرو‌ها نیز به صورت پنج ساله با اقساط ۸ درصدی می‌شود، خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام دولت نیمی از هزینه خودرو را باید دولت پرداخت کند. اگر آلودگی هوا مشکل جدی در شهرهاست و یکی از دلایل تأمین تاکسی‌های برقی، آلودگی هوا و دلیل دیگر عدم تأمین تاکسی‌ها توسط شرکت‌های داخلی است و با تمام پیگیری‌های انجام شده و توجه به تلاش واحد‌های تولیدی داخلی، تنها سه هزار دستگاه می‌تواند در اختیار شهرداری قرار بگیرد و حتماً باید از ظرفیت واردات استفاده شود.

وی ادامه داد: حداقل باید بخشی از تأمین هزینه تاکسی‌ها توسط دولت انجام شود و تقاضای من به عنوان یک شهروند در تهران این است که دولت جدید حتماً حمایت لازم را داشته باشد. در حال حاضر برای خودرو‌های کرمان موتور، هر راننده باید ماهانه ۱۷ میلیون تومان قسط بپردازد. کدام راننده این توان را دارد؟ ما موضوع ضمانت و تسهیلات صندوق کارآفرینی را برطرف کردیم و راننده تاکسی با ۲۰۰ میلیون تومان می‌تواند تاکسی را خریداری کند، اما اگر دولت سهم خود را نپردازد تأمین این تاکسی‌ها قابل تحقق نیست.

گفتنی است گزارش حسابرسی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران برای سال ۱۴۰۲ با حداکثر آراء موافق تصویب شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: شرکت تاکسیرانی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *