صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

المپیک ۲۰۲۴| مروری بر حوادث مهم روز پنجم مسابقات کشتی/ از رکوردی که شکسته نشد تا طلای هیگوچی و فینالیست شدن سنگین‌وزن ایران

۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۸۷۳۵۸
اتحادیه جهانی کشتی در گزارشی حوادث مهم روز پنجم مسابقات کشتی بازی‌های المپیک پاریس را مرور کرد.

خبرگزاری میزان - در گزارش اتحادیه جهانی کشتی آمده است، ری هیگوچی، نایب قهرمان المپیک ریو ۲۰۱۶ (ژاپن) پس از ۸ سال غیبت با مدال طلای المپیک ۲۰۲۴ پاریس به سکو بازگشت. ماگومد رمضانوف (بلغارستان) حسن یزدانی قهرمان ریو ۲۰۱۶ را شگفت زده کرد. تسوگومی ساکورای (ژاپن) مدعی شد که مدال طلا را پیش‌بینی کرده بود، در حالی که کایل داک دارنده مدال برنز ۲۰۲۰ توکیو باز هم نتوانست به فینال المپیک راه پیدا کند.

پس از اینکه استفان میچیچ قهرمان جهان در سال ۲۰۲۳ (صربستان) به دلیل مصدومیت از مسابقات کنار رفت، هیگوچی نایب قهرمان جهان در سال ۲۰۲۳ مدعی اصلی مدال طلا شد. اسپنسر لی از ایالات متحده تنها کسی بود که شب هیگوچی در کمپ دمارس آرنا را خراب کرد.

این آمریکایی با اطمینان شروع کرد و در دور اول ۲ بر صفر پیش افتا، اما هیگوچی منتظر فرصت خود در ۳ دقیقه دوم شد و با کسب امتیاز به برتری رسید. حملات پایانی لی خطرناک بود، اما کشتی‌گیر ژاپنی موفق شد همه آن‌ها را دفع کند و با حذف در ثانیه‌های پایانی ۲ امتیاز دیگر کسب کند.

هیگوچی بازی‌های المپیک ۲۰۲۱ را از دست داد، اما با انتقام به تیم ملی بازگشت، قهرمان ۲۰۲۲ جهان در دسته منهای ۶۱ کیلوگرم و اکنون دارنده مدال طلای المپیک پاریس است.

لوم جان عبدالله آف (ازبکستان) و امان سهروات از هند مدال برنز را به دست آوردند.

یک سال پیش همه دوئل بعدی دیوید تیلور از آمریکا و یزدانی در فینال ۸۶ کیلوگرم مردان را پیش‌بینی می‌کردند. این دو در فینال توکیو ۲۰۲۰ به مصاف هم رفتند و تیلور پیروز شد. این کشتی‌گیر آمریکایی سپس در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ به رقیب اصلی خود باخت، اما در دو دوره بعدی طلا گرفت. با این حال آرون بروکس، تیلور را در مسابقات انتخابی داخلی ایالات متحده شکست داد تا به جای تیلور جایگاه خود را در تیم ایالات متحده آمریکا تثبیت کند.

رقابت تیلور و یزدانی اکنون به بروکس-یزدانی تغییر کرده بود، اما مرد دیگری نیز وجود داشت که نقشه‌های خودش را در ذهن می‌پروراند. رمضانوف، روس سابق که در سال ۲۰۲۴ نماینده بلغارستان بود، در نیمه نهایی بروکس را شکست داد و سپس یزدانی را در فینال مبهوت کرد.

نتیجه یک - یک بود و یزدانی بر اساس معیار‌ها پیش بود تا اینکه به دلیل آسیب‌دیدگی قبلی یزدانی، ۴ امتیاز دیگر به دست آورد. در نهایت بلغاری با نتیجه ۷ بر یک پیروز شد و مدال طلا را از آن خود کرد و نقره را یزدانی برای باقی گذاشت.

بروکس با شکست جاورائیل شاپیف از ازبکستان به مدال برنز دست یافت. دائورن کوروگلیف دیگر روسی سابق، با شکست مایلز امینی، دارنده مدال برنز توکیو ۲۰۲۰ از سن مارینو، برای یونان برنز گرفت.

حسن یزدانی نماینده ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد کشورمان که پیش از این یک مدال طلا و یک نقره از دو المپیک قبلی خود در کارنامه داشت، با شکست در فینال سومین مدال المپیکش هم، نقره شد تا هم‌رده با جهان پهلوان تختی، یک طلا و ۲ نقره المپیک در کارنامه داشته باشد و نتواند از رکورد ۲ طلا و یک برنز هادی ساعی عبور کند. 

نتایج دیدار‌های نیمه نهایی اوزان ۷۴ و ۱۲۵ کیلوگرم به شرح زیر است:

بزرگترین ناراحتی روز در نیمه نهایی وزن ۷۴ کیلوگرم آزاد مردان رخ داد. این وزن مملو از ستاره‌های فوق‌العاده است که هر یک از آن‌ها می‌توانست به فینال برسد. اما کایل دیک مدعی بی‌چون و چرای مدال طلا بود و هر نتیجه‌ای برای این آمریکایی یک شکست تلقی می‌شد.

دایچی تاکاتانی ژاپنی در مسابقات قهرمانی جهانی ۲۰۲۳ نزدیک بود دیک را شکست دهد، اما کمی عقب افتاد. این بار او تمام تلاش خود را کرد و در یک نیمه نهایی هیجان انگیز با نتیجه ۲۰ بر ۱۲ صدرنشین شد.

در جدال روس‌های سابق، رزمبک جمالوف از ازبکستان، ویکتور راسادین از تاجیکستان را شکست داد تا در فینال با تاکاتانی دیدار کند.

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم هیچ شگفتی وجود نداشت. سه ورزشکار برتر به مرحله نیمه نهایی راه یافتند. امیرحسین زارع قهرمان جهان و مدعی مدال طلا در یک مبارزه نزدیک، طا‌ها آکگول دارنده مدال طلای ریو ۲۰۱۶ از ترکیه را شکست داد.

در دیگر نیمه نهایی، گنو پتریاشویلی، دارنده دو مدال نقره المپیک از گرجستان، هم تیمی سابق خود گئورگی مشویلدیشویلی را که اکنون نماینده آذربایجان است، شکست داد و در فینال  با زارع به مصاف هم خواهد رفت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *