صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

المپیک ۲۰۲۴| مروری بر حوادث مهم روز چهارم مسابقات کشتی/ یزدانی به رکورد آقا تختی رسید و طلای جوان‌ترین فرنگی‌کار

۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۸۷۲۶۶
اتحادیه جهانی کشتی در گزارشی به مرور حوادث مهم روز چهارم رقابت‌های کشتی در بازی‌های المپیک پاریس پرداخت.

خبرگزاری میزان - در گزارش اتحادیه جهانی کشتی آمده است، در میان فینال‌های برگزار شده روز چهارم در کمپ دمارس آرنا شهر پاریس محل برگزاری رقابت‌های کشتی، مسابقات فرنگی‌کاران به پایان رسید و سعید اسماعیلی (ایران) دومین طلای ایران را با پیروزی در وزن ۶۷ کیلوگرم به دست آورد، در حالی که سمن نوویکوف، فرنگی‌کار اوکراینی اهل کشور بلغارستان به طلای وزن ۸۷ کیلوگرم رسید.

در فینال وزن ۶۷ کیلوگرم فرنگی، اسماعیلی که ۲ سال از مسابقات قهرمانی زیر ۲۰ سال جهان کنار گذاشته شده بود و کمتر از یک ماه از تولد ۲۱ سالگی‌اش نگذشته بود، پرویز نصیب‌اف (اوکراین) را به دومین مدال نقره متوالی رسانید.

در دقایق پایانی فینال اسماعیلی با یک پرتاب ۲ امتیازی بر اساس معیار‌های امتیازی ۶ بر ۶ پیش افتاد و در یک چالش ناموفق نتیجه را ۷ بر ۶ کرد و به این ترتیب اسماعیلی به عنوان تنها دارنده مدال طلای ایران در پاریس به قهرمان وزن ۹۷ کیلوگرم فرنگی، محمدهادی ساروی (ایران) پیوست.

اسماعیلی که در انتخابی داخلی ایران موفق شده بود محمدرضا گرایی (ایران) قهرمان المپیک توکیو را شکست دهد و بلیت خود را برای پاریس رزرو کند، گفت: خدا را شکر برای کسب این مدال. اگر کشتی را دنبال کنید، می‌دانید که چقدر سخت است و در ۲ سال اخیر هم سخت بوده است، زیرا برخی از اقوامم را از دست دادم، از کشتی کنار رفتم، اما در نهایت توانستم همه چیز را پشت سر بگذارم و به این مدال طلا برسم.

اسماعیلی در مورد وضعیت جدید خود به عنوان ستاره نوظهور فرنگی اظهار داشت: این افتخار بزرگی است که به من "استعداد جدید" خطاب می‌شود و من متواضع هستم. باید تلاش بیشتری برای کسب مدال‌های بیشتر انجام دهم.

نصیب‌اف هم در این‌خصوص گفت: پیدا کردن کلمات مناسب سخت است. در حالی که من باید احساس شادی کنم، مردمی که از کشور من، خانواده من دفاع می‌کنند، در جنگ هستند. من این مدال گران‌بها را به مردانی که از کشورمان دفاع می‌کنند، تقدیم می‌کنم.

در وزن ۸۷ کیلوگرم فرنگی، سمن نوویکوف کشتی‌گیر فرنگی‌کار اوکراینی اهل کشور بلغارستان، زیر سایه هموطن و دارنده دو مدال المپیک، ژان بلنیوک (اوکراین)، تصمیم گرفت با تغییر تابعیت، یک حرکت حرفه‌ای انجام دهد.

این کشتی‌گیر ۲۶ ساله در سال ۲۰۲۲ در بلغارستان تغییر تابعیت داد و ۲ سال بعد، از قضا با بلنیوک در سکوی المپیک، البته در یک پله بالاتر پس از شکست ۷ بر ۴ علیرضا مُهمدی (ایران) در فینال، ایستاد.

نوویکوف دراین‌باره گفت: از کودکی رویای این را داشتم که روزی قهرمان المپیک شوم. امروز رویا به حقیقت پیوست.

در فینال، نوویکوف با برتری ۳ بر صفر برای کسب مدال طلا شروع کرد. او دومین امتیاز انفعال را در وقت دوم دریافت و در حالی که نتوانست تبدیل به امتیاز شود، فشار مداوم بر مُهمدی داشت و سه گام اوت کرد. او در نهایت با اشاره به پیروزی ۳ بر‌ یک خود مقابل قهرمان جهان، داوید لوسونچی (مجارستان) گفت: مبارزه نهایی برای من بسیار خوب بود.

نوویکوف قبل از تبدیل شدن به اولین قهرمان کشتی المپیک بلغارستان در ۲۴ سال گذشته، برای کشور مورد قبول خود بسیار سازنده بود. او در مسابقات قهرمانی جهان و اروپا در سال ۲۰۲۳ مدال برنز را به دست آورد و امسال در آنتالیا و بوداپست موفق به کسب مدال‌های بین المللی شد.

ژان بلنیوک، ست المپیک را با برنز در پاریس کامل کرد. در حالی که این هدف واقعی او برای ورود به پاریس نبود، اما مجموعه مدال‌های المپیک خود را با پیروزی ۳ بر یک مقابل آرکادیوسازا کولینیج (لهستان) در وزن ۸۷ کیلوگرم فرنگی به پایان رساند.

بلنیوک، دارنده مدال طلا در توکیو ۲۰۲۰ و دارنده مدال نقره در ریو ۲۰۱۶، گفت: هدف اصلی من نشان دادن یک نتیجه و مدال خوب بود. ورزشکاران اوکراینی ما فقط ورزشکارانی نیستند که برای کسب برخی مدال‌ها می‌جنگند. ما باید زمان خود را در اینجا برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد اوکراین صرف کنیم، زیرا جنگ ادامه دارد و ما باید حمایت خود را با مخاطبان و شرکای خود در این جنگ به اشتراک بگذاریم.

چهارمین مدال المپیک برای این قهرمان ۳۳ ساله دو دوره جهان وجود نخواهد داشت، زیرا او پس از مسابقه کفش‌های خود را روی تشک گذاشت و به عنوان آخرین ستاره این ورزش به این روش سنتی در بازی‌ها، بازنشستگی خود را اعلام کرد. بلنیوک در این خصوص گفت: برای من کافی است. زمان خوبی برای بازنشستگی است.

دیگر مدال برنز وزن ۸۷ کیلوگرم فرنگی به تورپال بیسلطانوف (دانمارک) رسید، که تنها توانست در یک موقعیت با یک پرتاب و یک گام حریف را اوت کند، اما برای پیروزی ۲-۱ مقابل لوسونچی کافی بود.

بیسلطانوف، قهرمان اروپا در سال ۲۰۲۲ که لوسونچی را در فینال مسابقات آزاد زاگرب ۲۰۲۳ شکست داد، پس از آنکه مارک مادسن (دانمارک) نقره فرنگی را در ریو ۲۰۱۶ به دست آورد، تنها دومین مدال‌آور المپیک دانمارک، پس از سال ۱۹۴۸ شد.

مدال‌های برنز وزن ۶۷ کیلوگرم فرنگی به فینالیست‌های مسابقات جهانی سال گذشته در بلگراد، لوئیس اورتا (کوبا) و حسرت جعفروف (آذربایجان) رسید که هر دو پیروزی یک‌طرفه داشتند.

اورتا، دارنده مدال طلای المپیک توکیو در وزن ۶۰ کیلوگرم که در صعود به وزن بعدی المپیک عنوان قهرمانی جهان را کسب کرد، پس از پیروزی ۷ بر ۰ مقابل اسلاویک گالستیان (ارمنستان) با دومین مدال المپیک به خانه می‌رود. در مورد اینکه آیا او برای کسب مدال سوم تلاش خواهد کرد یا خیر، اورتا پاسخ داد: ابتدا می‌خواهم از مدال خود در کنار هم تیمی‌ها و خانواده‌ام، پسرم لذت ببرم و سپس به لس آنجلس (در سال ۲۰۲۸) فکر خواهم کرد.

جعفروف، قهرمان دو دوره اروپا، در ثانیه‌های ابتدایی امتیازاتی به ثمر رساند و هرگز تسلیم نشد و با پیروزی ۸-۰ مقابل آمانتور اسماعیلوف (قرقیزستان) برنز ۶۷ کیلوگرم فرنگی المپیک را به نقره جهان سال گذشته و برنز سال ۲۰۲۲ اضافه کرد.

در حالی که ری هیگوچی (ژاپن) و حسن یزدانی (ایران) به دنبال تغییر مدال‌های نقره خود از المپیک‌های گذشته به طلا هستند، اکشن آزاد در پاریس با ۵۷ و ۸۶ کیلوگرم آغاز شده است.

نتایج روز چهارم مسابقات کشتی در المپیک به شرح زیر است:

کشتی آزاد

۵۷ کیلوگرم

ری هیگوچی (ژاپن) - امان امان (هند) ۱۰ بر صفر

اسپنسر لی (ایالات متحده آمریکا) - گلوم جان عبدالله آف (ازبکستان) ۱۴ بر ۴

۸۶ کیلوگرم

ماگومد رمضانوف (بلغارستان) - آرون بروکس (آمریکا)، ۴ بر ۳

حسن یزدانی (ایران) - مایلز آمین (سن مارینو) ۷ بر یک

کشتی فرنگی 

۶۷ کیلوگرم

طلا: سعید اسماعیلی (ایران) - پرویز نصیب‌اف (اوکراین) ۶ بر ۵

برنز: حسرت جعفروف (آذربایجان) - امانتور اسماعیل‌اف (قرقیزستان) ۸ بر صفر 

برنز: لوئیس اورتا (کوبا) - اسلاویک گالستیان (ارمنستان) ۷ بر صفر

۸۷ کیلوگرم

طلا: سمن نوویکوف (بلغارستان) - علیرضا مهمدی (ایران) ۷ بر ۴

برنز: ژان بلنیوک (اوکراین) - آرکادیوز کولینیچ (لهستان) ۳ بر یک

برنز: توپرال بیسلطانوف (دانمارک) - دیوید لوسونچی (مجارستان) ۲ بر یک

گفتنی است حسن یزدانی علاوه بر آنکه برای سومین دوره متوالی به فینال المپیک صعود کرد، به رکورد سه مدال جهان پهلوان غلامرضا تختی هم رسید.

جهان پهلوان تختی که در چهار دوره المپیک حضور داشت، در ۱۹۵۶ ملبورن طلا و ۱۹۵۲ هلسینکی و ۱۹۶۹ رم ۲ مدال نقره گرفت و از نظر تعداد مدال کشتی در المپیک، رکورددار بود که حالا یزدانی با قطعی شدن مدالش به رکورد غلامرضا تختی رسیده و امشب این فرصت را خواهد داشت که با کسب نشان طلا، با ۲ طلا و یک نقره المپیک از رکورد مدالی این قهرمان بزرگ عبور کند.

یزدانی همچنین درصورت کسب مدال طلا، به پرافتخارترین المپین تاریخ ورزش ایران هم تبدیل خواهد شد و بالاتر از هادی ساعی که ۲ نشان طلا و یک برنز از المپیک در کارنامه دارد، قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: المپیک پاریس 2024

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *