صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بیانیه ایران و گامبیا درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک

۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲:۰۵
کد خبر: ۴۷۸۵۴۸۰
ایران و گامبیا بیانیه رسمی ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان ۲ کشور را صادر کردند.

خبرگزاری میزان - مامدو تانگارا، وزیر خارجه گامبیا که برای مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ایران سفر کرده است، دوشنبه، ۸ مرداد ۱۴۰۳ با علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه با اشاره به اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری و تقویت روابط بین تهران و بانجول در عرصه‌های مختلف دوجانبه و چندجانبه، از اهتمام ویژه و اراده جدی مقام‌های عالی کشور گامبیا در این راستا استقبال کرد.

باقری تاکید کرد: ظرفیت‌های بسیار فراوانی در پرتو ازسرگیری روابط سیاسی بین دو کشور برای همکاری به‌ویژه در عرصه دوجانبه و چندجانبه از جمله در چارچوب سازمان همکاری اسلامی ایجاد خواهد شد.

وزیر خارجه گامبیا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفرش به تهران و تبریک برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران، ضمن تسلیم پیام تبریک آدامو بارو، رئیس‌جمهور کشورش خطاب به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید کشورمان، مراتب تسلیت مجدد رئیس‌جمهور، دولت و مردم گامبیا را به مناسبت ضایعه فقدان رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه شهید ابراز داشت.

مامادو تانگار با ابراز خرسندی از سفرش به تهران برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران، بر اهتمام جدی کشورش برای ازسرگیری و توسعه همه‌جانبه مناسبات با ایران تاکید کرد.

در پایان این ملاقات، مامادو تانگارا و علی باقری بیانیه رسمی از سرگیری روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری گامبیا را امضا کردند.

بیانیه رسمی از‌سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و گامبیا 

متعاقب ملاقات مقام‌های عالی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری گامبیا طی سال‌های اخیر و مذاکرات صورت گرفته در جریان سفر جناب آقای مامدو تانگارا وزیر محترم امور خارجه گامبیا به تهران با جناب آقای دکتر باقری، سرپرست محترم وزارت امور خارجه ایران در حاشیه مراسم تحلیف جناب آقای پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران دو طرف تصمیم گرفتند در راستای تامین منافع دو کشور، از سرگیری روابط دیپلماتیک خود را در تاریخ ۸ مردادماه ۱۴۰۳ (۲۹ جولای ۲۰۲۴) اعلام کنند.

دو دولت توافق کردند، روابط دوستانه فی‌مابین را براساس اصل احترام متقابل، برابری و منافع مشترک توسعه دهند.

دو طرف توافق کردند همکاری‌های خود را در همه زمینه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، تجارت و فرهنگی که می‌تواند منافع هر دو ملت را تامین کند، گسترش دهند.

به‌منظور تسریع در روند اجرایی این تصمیم مقرر شد سفارت‌خانه‌های دو کشور در داکار به‌عنوان کانال تماس دیپلماتیک هماهنگی لازم و اقدامات مقتضی را معمول کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *