صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

طحان نظیف: هیچ شکایتی در دو مرحله انتخابات از جانب نامزد‌ها نداشتیم/ آغاز دوره چهار ساله ریاست جمهوری از روز تنفیذ است

۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۸:۴۲
کد خبر: ۴۷۸۵۲۲۱
سخنگوی شورای نگهبان، گفت: تاکنون عبارت رئیس جمهور منتخب را به کار می‌بردیم، اما از فردا که تنفیذ توسط رهبر معظم انقلاب صورت بگیرد، رئیس جمهور منتخب، رئیس جمهور مستقر و قانونی کشور می‌شود.

خبرگزاری میزان -  هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری درباره مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور منتخب، گفت: انتخابات فرآیندی دارد که البته در کشور ما در حالت عادی انتخابات می‌بایست در سال آینده و پس از پایان دوره چهار ساله دوره دولت سیزدهم برگزار می‌شد، اما با حادثه تلخی که برای رئیس جمهور و همراهان ایشان پیش آمد، عملا ما یک انتخابات پیش از موعد را برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه قانون اساسی ما با افتخار حتی برای چنین روزهایی، پیش بینی لازم را داشته و از همان ساعات اول ما با ابهامی مواجه نبودیم و علت هم آن بود که قانون اساسی ما با جزئیات، شرایط چنین روز‌هایی را پیش‌بینی کرده بود، اظهار کرد: ما با اصل ۱۳۱ قانون اساسی مواجه بودیم که تصریح دارد در چنین شرایطی، معاون اول رئیس جمهور، وظایف و مسئولیت‌های رئیس جمهور را بر عهده خواهد داشت و شورایی متشکل از رئیس قوه قضاییه، رئیس مجلس و معاون اول رئیس جمهور، موظف بودند شرایط را به‌گونه‌ای تمهید کنند که انتخابات در کمتر از ۵۰ روز برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: خوشبختانه فرآیند‌ها به‌گونه‌ای طی شد که ما با هیچ اخلال و مشکلی مواجه نبودیم، نظام حقوقی باید برای چنین روز‌هایی پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشد کمااینکه نظام حقوقی ما هم این پیش‌بینی‌ها را داشته و فضای سیاسی هم در چنین شرایطی باید به پشتوانه مردم، چنین اتفاقی را رقم بزند، اما آنچه که نباید مغفول واقع شود رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری در این مدت بود.

طحان نظیف، افزود: در همان ساعات ابتدایی که آن حادثه ناخوشایند اتفاق افتاد ایشان همه مسئولان را موظف کردند که خللی در امور کشور ایجاد نشود. ما در همان روز‌های اول تمام فرض‌های انتخابات را طی ۵۰ روز باید در نظر می‌گرفتیم، حتی مرحله دوم انتخابات را باید به عنوان یک فرض پیش‌بینی می‌کردیم. 

در هر دو مرحله انتخابات، هیچ شکایتی از جانب نامزد‌ها نداشتیم

وی خاطر نشان کرد: در هر دو مرحله انتخابات، هیچ شکایتی از جانب نامزد‌ها نداشتیم و حتی خود ما با تک‌تک این عزیزان تماس گرفتیم که اگر اعتراض و شکایتی دارند مطرح کنند که همه ابراز رضایت داشتند.

سخنگوی شورای نگهبان، افزود: از جانب مردم هم نکته‌ای که نتیجه را تغییر دهد نداشتیم لذا صحت انتخابات در هر دو مرحله اعلام شد و در نهایت ما تایید اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب را داشتیم و فردا مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبر معظم انقلاب خواهد بود و مراسم تحلیف نیز سه‌شنبه همین هفته برگزار خواهد شد.

طحان نظیف در تشریح معنای لغوی تنفیذ نیز عنوان کرد: تنفیذ به معنای به اجرا درآوردن، نفوذ دادن و تایید کردن یک عمل حقوقی محسوب می‌شود. در قانون واژه امضا را داریم و در قانون انتخابات واژه تنفیذ را داریم که عملا این دو واژه مترادف هم هستند. 

وی ادامه داد: در قانون انتخابات، آغاز دوره چهارساله ریاست جمهوری، روز تنفیذ است؛ ما تا الان عبارت رئیس جمهور منتخب را به کار می‌بردیم، اما از فردا که تنفیذ توسط رهبر معظم انقلاب صورت بگیرد، رئیس جمهور، رئیس جمهور مستقر و قانونی کشور می‌شود و بر اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی مترتب خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: امضای حکم رئیس جمهور تضمین رای مردم محسوب می‌شود. امضای حکم ریاست جمهوری به دست، ولی فقیه به معنای آن است که اقدامات او پس از این حکم، اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند. تنفیذ هم به معنای مشروعیت‌بخشی و هم به معنای نظارت بر اقداماتی است که تا کنون انجام شده است.

طحان نظیف، اظهار کرد: تنفیذ و تحلیف فرآیند‌هایی است که باید طی شود تا رئیس جمهور به صورت رسمی بتواند اقدامات خود را به اجرا درآورد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره فلسفه قانونی تحلیف نیز گفت: این موضوع در اصل ۱۲۲ قانون اساسی آمده و حتی متن سوگند در متن قانون اساسی ذکر شده است. قانون اساسی تاکید کرده که مراسم تحلیف حتما باید در پیشگاه نمایندگان ملت، رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان صورت پذیرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *