صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بزرگ‌ترین مرکز جامع اهدای خون غرب کشور افتتاح شد

۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱:۰۱
کد خبر: ۴۷۸۴۵۶۳
بزرگ‌ترین مرکز جامع اهدای خون غرب کشور صبح امروز با حضور مدیرعامل سازمان انتقال خون در استان لرستان افتتاح شد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون، مصطفی جمالی در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین مرکز جامع اهدای خون غرب کشور، گفت: سال گذشته ۲۶۲ هزار لیتر پلاسما در کشور تولید شد و برآورد تولید این محصول در سال جاری نیز ۳۵۰ هزار لیتر است.

وی افزود: سال گذشته ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار نفر در کشور خون اهدا کردند و این شاخص تاکنون حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است.

جمالی گفت: طی ۲ سال و نیم اخیر شاخص اهدای خون حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت گفت: سازمان انتقال خون ایران هم اکنون در منطقه جزو کشور‌های مرجع محسوب می‌شود و از سال گذشته کشور برتر منطقه در زمینه اهدای خون بوده است.

جمالی درباره میزان ارسال پلاسمای کشور برای پالایش قراردادی به کشور‌های پالایشگر گفت: تولید پلاسما در سالیان گذشته ۱۸۰ هزار لیتر بود که پارسال موفق شدیم ۲۶۲ هزار لیتر پلاسما در کشور تولید کنیم و برآورد امسال نیز تولید ۳۵۰ هزار لیتر تا پایان سال است.

وی اضافه کرد: تولید پلاسما برای کشور بسیار ارزشمند است و دارو‌های بسیار مهم مشتق از پلاسمای تولید داخل برای بیماران تهیه می‌شود که بیماران هموفیلی گروهی از این بیماران هستند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: ارسال پلاسما به خارج از کشور نوعی خام فروشی محسوب می‌شود و با پیگیری‌های صورت گرفته بنا بود پالایشگاهی توسط بخش خصوصی در کشور ایجاد شود که هنوز انجام نشده و طی سال اخیر ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار لیتر در دستور کار قرار گرفته و پالایشگاه دیگری نیز با ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار لیتر در دستور کار قرار دارد که امیدواریم در سالیان آینده ارزش افزوده تولید و پالایش پلاسما نیز متعلق به کشور خودمان باشد.

وی با بیان اینکه بانوان لرستان رتبه نخست اهدای خون کشور را دارا هستند تصریح کرد: روند اهدای خون در این استان طی ۲ سال اخیر افزایشی تقریبا ۲ برابری داشته است و این استان در شبکه ملی خونرسانی نیز موفق عمل می‌کند.

جمالی عنوان کرد: طی ۲ سال اخیر تمامی شهرستان‌های استان لرستان صاحب پایگاه انتقال خون شده اند که اتفاق کم نظیری است و نشان می‌دهد که مردم این استان با حضور خود و پیشگام بودن در امر اهدای خون باعث شده اند که توسعه مراکز در دستور کار قرار گیرد.

وی با قدردانی از حمایت‌های استاندار لرستان در این زمینه بیان کرد: ۵۰ درصد اعتبارات مورد نیاز این مرکز توسط استانداری لرستان تامین شده و تمامی استاندارد‌های لازم انتقال خون در احداث آن رعایت شده است.

در این مراسم مدیر کل انتقال خون لرستان نیز گفت: بزرگترین مرکز جامع اهدای خون غرب کشور در لرستان با ۲۰ تخت فعال در خدمت هموطنان قرار خواهد گرفت.

علی سوری در حاشیه این افتتاح اظهار کرد: پایگاه اهدای خون شهید رستمی مقدم پیش از این با ۸ تخت فعال بود که با توجه به مطالبه مردم و افزایش شاخص اهدای خون استان، مرکز اهدای خون شهید رستمی مقدم با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال پس از بازسازی امروز با ظرفیت بالا‌تر شروع به کار کرد.

وی با بیان اینکه از بدو تأسیس اداره‌کل انتقال خون لرستان تا سال ۱۴۰۰ در این استان چهار پایگاه انتقال خون در ۳ شهرستان فعال بود بیان کرد: در حال حاضر۱۲ مرکز و پایگاه اهدای خون در ۱۰ شهرستان استان فعال هستند.

مدیرکل انتقال خون لرستان عنوان کرد: سه مرکز فرآوری در سه شهرستان خرم‌آباد، بروجرد و الیگودرز وجود داشت که این مراکز طی دو سال اخیر به پنج مرکز افزایش یافته است، همچنین مراکز تولید پلاکت لرستان از یک پایگاه به سه پایگاه افزایش یافت.

استاندار لرستان نیز در این مراسم از حمایت‌های مدیر عامل سازمان انتقال خون از اداره کل انتقال خون لرستان تقدیر و تشکر کرد.

ابوطالب شفقت استاندار لرستان در این آیین گفت: اهدای خون کاری انسان دوستانه و نجات بخش است که هر اهدا کننده حداقل جان سه نفر را با خون خود نجات می‌دهد.

وی با استناد به آمار سازمان انتقال خون افزود: شاخص اهدای خون استان لرستان ۳۵ نفر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است که بالاتر از شاخص کشوری و نشان نوعدوست بودن مردم این استان می‌باشد.

گفتنی است عاقل مدیر کل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان انتقال خون، معاون عمرانی و جمعی دیگر از مسئولان استان در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/


برچسب ها: انتقال خون

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *