صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سیاست‌های مرزی آمریکا؛ وقتی مهاجران به قاچاقچیان پناه می‌برند

۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۵:۰۱
کد خبر: ۴۷۸۴۰۷۴
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا طی سال‌های گذشته همواره درصدد تشدید سختگیری‌ها علیه مهاجران بوده و این موضوع به افزایش فعالیت قاچاقچیان و همچنین به خطر افتادن زندگی مهاجران منجر شده است.

خبرگزاری میزان - موضوع ورود مهاجران به آمریکا به یکی از اصلی‌ترین بحث‌ها در مبارزه انتخاباتی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور تبدیل شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، همواره مواضع سختی را علیه مهاجران اتخاذ کرده و این موضوع هم در دوران ریاست‌جمهوری او و هم در حال حاضر دیده می‌شود.

تازه‌ترین مواضع ضد مهاجرتی ترامپ

دونالد ترامپ روز شنبه، ۳۰ تیر برای اولین حضور کمپین انتخاباتی خود پس از تیراندازی هفته گذشته به میشیگان سفر کرد و این نخستین حضورش در کنار معاون جدید خود، یعنی جی‌دی ونس بود.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا طی سخنرانی در این رویداد انتخاباتی، مانند قبل به شیطان جلوه دادن مهاجران پرداخت و در مورد ورود مهاجران به آمریکا، افرادی که به ادعای او سردمداری غارت، تجاوز، و کشتار در حومه‌ها و شهر‌های آمریکا را بر عهده دارند، گفت: این تهاجم به کشور ما است.

ترامپ در سخنرانی خود در کنگره ملی جمهوری‌خواهان در میلواکی، به‌طور غیرمعمول پیام‌های ضد مهاجرتی خود را تکرار کرد و گفت: می‌دانید که چه کسی مشاغلی که ایجاد می‌شوند را تصاحب می‌کند؟ ۱۰۷ درصد از این مشاغل از سوی بیگانگان غیرقانونی تصاحب شده است.

اما در طول این کنوانسیون ۴ روزه، زمانی که صحبت از مهاجرت می‌شد، یک الگوی متمایز و نگران‌کننده ظاهر شد؛ این که کسی وجود خواهد داشت که از لفاظی‌های خشونت‌آمیز علیه مهاجران استفاده کند. 

دونالد ترامپ پیش از این نیز در ماه می (خرداد) در تجمعی در برونکس جنوبی، لفاظی‌های ضد مهاجرتی خود را تشدید کرد؛ او ادعا کرد که مهاجرانی که به آمریکا می‌آیند در حال تشکیل «ارتش» هستند. 

این اظهار‌ها بخشی از روایت تاریکی است که ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، در حال مانور بر آن در مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۴ است. او مدعی است که آنچه در مرز جنوبی آمریکا اتفاق می‌افتد به منزله تهاجم به این کشور است. 

ترامپ گفت: آن‌ها (مهاجران) از آفریقا و آسیا می‌آیند؛ آن‌ها از سراسر جهان می‌آیند؛ و اگر به این افراد نگاه کنید، آن‌ها از نظر فیزیکی قوی هستند. آن‌ها ۱۹ تا ۲۵ سال دارند. تقریبا همه مرد هستند و به نظر در سن جنگیدن قرار دارند.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه ادعای خود، گفت: من فکر می‌کنم آن‌ها در حال ساختن یک ارتش هستند؛ آن‌ها می‌خواهند ما را از درون تسخیر کنند.

این سیاست‌های ضد مهاجرتی تنها به ترامپ محدود نبوده و این رویکردی در عرصه سیاسی آمریکا است.

اقدام‌های ضد مهاجرتی؛ بخشی از سیاست کلی آمریکا 

جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی و رقیب انتخاباتی ترامپ نیز در دوره ۴ ساله خود اقدام‌هایی را علیه مهاجران انجام داده است.

در تازه‌ترین مورد، آمریکا و پاناما توافقی را امضا کردند که به مقام‌های آمریکایی اجازه می‌دهد تا به دولت پاناما برای اخراج مهاجرانی که از منطقه «دارین» عبور می‌کنند، کمک کند. این منطقه تبدیل به یک نقطه ترانزیت مورد استفاده برای کسانی شده که به مرز جنوبی آمریکا سفر می‌کنند.

 

براساس این توافق مشترک، مقام‌های مهاجرت آمریکا به مقام‌های پاناما کمک خواهند کرد تا مهاجران بیشتری را که به سمت شمال، یعنی آمریکا حرکت می‌کنند، اخراج کنند. 

پیش از این نیز رئیس‌جمهور آمریکا محدودیت‌های جدیدی وضع کرد که بیشتر مهاجرانی را که بدون مجوز از مرز جنوبی آمریکا عبور می‌کنند، از درخواست پناهندگی در این کشور منع می‌کند.

کاخ سفید محدودیت‌های جدید را اعلام کرد و مدعی شد که آمریکا باید امنیت مرز‌های خود را حفظ کند.

این محدودیت‌ها زمانی که میانگین عبور‌های بدون مجوز از ۲ هزار و ۵۰۰ مورد فراتر برود اعمال می‌شوند؛ پس از آن مهاجران دیگر نمی‌توانند درخواست پناهندگی کنند.

افزایش قاچاق انسان؛ نتیجه سیاست‌های مرزی آمریکا

براساس گزارش‌ها، طی ماه‌های گذشته تبلیغ‌های مختلفی از سوی قاچاقچیان انسان برای وارد کردن مهاجران به آمریکا در فضای مجازی دست به دست می‌شوند.

کارشناسان برای ماه‌ها درباره سازمان‌های جنایی فراملیتی که با ادعا‌های نادرست در رسانه‌های اجتماعی و چت‌های خصوصی، مهاجران را جذب می‌کنند، هشدار داده‌اند.

براساس گزارش‌ها، بسیاری از کسانی که به قاچاقچیان اعتماد کرده و سعی می‌کنند با عبور از کوه‌ها، راه رفتن در میان آب‌ها یا قدم زدن در بیابان وارد آمریکا شوند، در نهایت جان خود را از دست می‌دهند.

فعالان حامی افراد مهاجر می‌گویند متاسفند که مهاجران همچنان زندگی خود را به دستان قاچاقچیان می‌سپارند. اما آن‌ها گفتند که این وضعیت نیاز به اصلاحات جامع سیاست‌های مهاجرتی در آمریکا را برجسته می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *