صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اداره آموزش‌وپرورش باید هیات امنایی شود

۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰:۰۲
کد خبر: ۴۷۸۱۸۸
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، گفت: آموزش و پرورش باید به صورت هیئت‌امنایی اداره شود.

به گزارش گروه جامعه علی الهیار ترکمن، در نشست با نمایندگان کانون‌های صنفی معلمان در محل هیئت‌های اندیشه‌ورز با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: علی‌رغم همه مذاکرات و اعتراضاتی که انجام می‌شود، اما می‌بینیم در یک دور بسته‌ای قرار داریم و پس از یک دوره اعتراضات به بودجه کم آموزش‌وپرورش می‌بینیم در نقطه اول هستیم و برای حل مشکلات آموزش‌وپرورش باید علت‌های این مشکلات را شناخت و برای این کار نیاز به انجام تحلیل‌های درست و مبتنی بر واقعیت است.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم مشکلات را حل کنیم در ابتدا باید فضا را سالم کنیم و برای رسیدن به تحلیل درست باید سخنان احساسی و حرکت‌های آنی خودداری کنیم و نیاز به یک برنامه مشترک و تحلیل قوی داریم و در صورت انتخاب مسیر مناسب می‌توان مشکلات آموزش و پرورش را حل کرد.

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه مشکلات آموزش‌وپرورش ظرف چند سال به وجود نیامده است که ظرف چند سال حل شود تصریح کرد: در دهه شصت با رشد دانش‌آموزی سالانه ۵/۳ درصد مواجه بودیم و به دلیل عدم به‌کارگیری الگوی مناسبی در مواجه با رشد جمعیت دانش‌آموز باعث شده تا مشکلات امروز به وجود آید. الگوی آن سال‌ها فقط ساخت مدرسه و استخدام معلم بوده است و رشد مدارس از هیچ الگویی تبعیت نمی‌کرد و مدارسی که اکنون متروک و بلااستفاده و یا با تخریب زودهنگام مواجه شده‌اند حاصل عدم برنامه‌ریزی اصولی در آن دوران است.

وی گفت: نگاه کاریابی به آموزش و پرورش در آن زمان باعث شد تا در سال ۷۰ حدود ۱۰۳هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شوند و یا در سال دیگری ۶۵ هزار نفر استخدام نیرو داشته‌ایم و بسیاری از این افراد هیچ نوع صلاحیت معلمی نداشته‌اند و در این استخدام‌ها به هیچ‌وجه نسبت معلم به دانش‌آموز در استان‌ها رعایت نشده و همین موارد باعث شده تا برخی استان‌ها با تراکم نیرو و برخی دیگر با تراکم شدید کلاس‌های درس مواجه شوند.

الهیار در مورد قانون تعین تکلیف نیرو‌های حق‌التدریس و سوادآموزی گفت: این قانون تاکنون دهمین اصلاحیه را خورده است و از طریق همین قانون از سال ۸۸ تاکنون ۳۰۰هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شده‌اند و اگر جریان ورود به آموزش و پرورش را نظام‌مند نکنیم مشکلات آموزش و پرورش را نمی‌توانیم حل کنیم چراکه برای تک‌تک این افراد با داشتن یا نداشتن صلاحیت‌های لازم باید به آن‌ها حقوق پرداخت کنیم.

وی مشکل دیگر آموزش‌وپرورش را ابر سیستم بودن آموزش‌وپرورش دانست که با یک قانون عام در حال اداره شدن است و قانون عام راه را بر مدیریت کارآمد می‌بندد و به‌عنوان مثال راه را بر ارائه مدرک دانشگاهی دوم فرهنگیان می‌بندد و این قانون عام به علت تعدد قوانینی که دارد و یا نقض‌های آن و یا عدم توان اجرایی در آموزش‌وپرورش، باعث ناکارایی می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی تأکید کرد: آموزش و پرورش باید مانند دانشگاه‌ها به‌صورت هیئت‌امنایی اداره شود و در چند منطقه آموزشی این هیئت‌امنا شکل گیرد و باید قانون اداری مالی خاص آموزش و پرورش داشته باشیم، چنانچه در سال ۹۰ دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم از قوانین عام کشور خارج شدند و به‌صورت هیئت‌امنایی اداره شدند.

الهیار ساختار اداری سنگین با ۷۶۰منطقه آموزش‌وپرورش که بسیاری از مناطق آموزش‌وپرورش زیر ۵۰۰۰ن فر هستند را یکی از مشکلات آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: در بسیاری از کشور‌های دنیا یک مجتمع آموزشی ۵۰۰۰ دانش‌آموز دارد، درحالی‌که یکی از مناطق آموزشی ما ۵۰۰ دانش‌آموز دارد و چند ده منطقه آموزشی زیر ۵۰۰۰ نفر جمعیت داریم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های درسی تحلیل بار اقتصادی نمی‌شود، گفت: نمی‌دانیم هر برنامه درسی چقدر هزینه مثبت یا منفی به ما وارد می‌کند و باید مصوبه‌ها در شورای عالی و یا سازمان پژوهش برنامه‌های درسی ازنظر بار اقتصادی تحلیل شود که آیا آموزش‌وپرورش توانایی اجرای آن برنامه را دارد و تغییر برنامه درسی نباید یک‌شبه و بدون تحلیل بار اقتصادی اتفاق بیفتد.

الهیار با اشاره به بهبود بودجه وزارت بهداشت در سال‌های اخیر و طرح تحول سلامت گفت: اگر امروز می‌گوییم وزارت بهداشت الگوی خوبی برای نیروهایش در پرداخت دستمزد ایجاد کرده است، این تحول مثبت مربوط به حالا نیست بلکه وزارت بهداشت از بیست سال قبل منابع خود را مدیریت کرده است درصورتی‌که در همان سال‌ها ما استخدام‌های ۱۰۰هزارنفری داشته‌ایم و به‌جای افزایش حقوق معلمان به دنبال کار‌های دیگری که تأثیر مستقیم در حقوق نداشته است بوده‌ایم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *