صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بازداشتی‌های کودتای نافرجام در بولیوی به ۲۱ نفر رسید

۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸:۴۶
کد خبر: ۴۷۸۰۸۹۷
پس از وقوع کودتای نافرجام در بولیوی که منجر به بازداشت تعدادی از افسران ارشد نظامی شد، رئیس‌جمهور این کشور به برنامه‌ریزی کودتا با هدف افزایش محبوبیت متهم شده است.

خبرگزاری میزان - بولیوی ۴ مقام نظامی دیگر را در ارتباط با تلاش نافرجام برای برکناری رئیس‌جمهور این کشور در کودتایی که گفته می‌شود از سوی رئیس پیشین ارتش این کشور مدیریت می‌شد، دستگیر کرد.

آخرین افرادی که دستگیر شدند شامل فرمانده پیشین نیروی هوایی، یک نظامی متهم به کوبیدن خودروی نظامی به کاخ ریاست‌جمهوری، یک نظامی دیگر متهم به رانندگی با خودروی جداگانه حامل سران نظامی و یک کاپیتان پیاده‌نظام متهم به هماهنگی با کودتای نافرجام بودند.

به گزارش سی‌ان‌ان، با بازداشت این مقام‌های نظامی، تعداد افرادی که بازداشت شدند به ۲۱ نفر رسیده است.

کودتای نافرجام چهارشنبه گذشته شوک بزرگی ایجاد کرد؛ تصاویری از لاپاز، پایتخت بولیوی، پرسنل نظامی را در حال اشغال یک میدان نشان می‌دهد، چند خودرو زرهی به در‌های کاخ ریاست‌جمهوری کوبیدند و تعدادی از نظامیان تلاش کردند به دفاتر دولتی نفوذ کنند.

در گزارشی که دولت بولیوی به سی‌ان‌ان ارسال کرد، آمده است که مقام‌های نظامی برای اولین بار در ماه می‌ جلساتی را برای طراحی کودتا برگزار کرده بودند.

این جلسات از سوی خوان خوزه زونیگا، فرمانده پیشین ارتش و خوان آرنز، فرمانده پیشین نیروی دریایی بولیوی، مدیریت و هدایت می‌شد و مشاور شخصی غیرنظامی زونیگا ظاهرا «راهبرد» کودتا را طراحی می‌کرد.

دفتر دادستانی کل بولیوی روز جمعه اعلام کرد که زونیگا به مدت ۶ ماه در بازداشت موقت قرار گرفته است؛ استیون اورلانا، وکیل زونیگا گفت که وی همچنین از سوی دادستانی بولیوی به تروریسم متهم شده است.

اتهام علیه رئیس جمهور بولیوی در ارتباط با کودتا

رئیس جمهور بولیوی متهم به برنامه‌ریزی کودتا علیه خود به منظور افزایش محبوبیت شده است؛ مخالفان می‌گویند یورش نافرجام به کاخ ریاست‌جمهوری از سوی رئیس پیشین ارتش بولیوی ترفندی برای تقویت حمایت بود.

درست پیش از بازداشت، زونیگا، طراح ادعایی کودتا، وی بذر تردید پاشید و بدون ارائه مدرک به خبرنگاران گفت که لوئیس آرسه، رئیس‌جمهور بولیوی، به او دستور داده تا یک کودتای ساختگی در تلاش برای افزایش محبوبیت رئیس‌جمهور انجام دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *