صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

خاندوزی: تا پیش از دولت سیزدهم کنترل موثری بر عملکرد مالی وزارتخانه‌ها نداشتیم

۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴:۰۷
کد خبر: ۴۷۸۰۲۶۹
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به کنترل عملکرد وزارتخانه‌ها گفت: کنترل موثری بر عملکرد مالی وزارتخانه‌ها وشرکت‌های دولتی تا قبل از دولت سیزدهم وجود نداشت.

خبرگزاری میزان - نشست خبری مشترک سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

احسان خاندوزی در این نشست بیان کرد: در حوزه انضباط مالی خزانه، تا پیش از دولت سیزدهم کنترل موثری بر عملکرد مالی وزارتخانه‌ها وشرکت‌های دولتی نداشتیم.

وی با بیان اینکه ابزار‌هایی که طراحی شده بود نصفه و نیمه اجرا می‌شدند و پروژه‌های نظارت مالی به درجه تکمیل نرسیده بود، گفت: پول‌ها در حساب وزارتخانه رسوب می‌کرد و علیرغم اولویت‌های دولت، خرج بخش‌های دیگر می‌شد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: علاوه بر این شرکت‌هایی در زیرمجموعه برخی وزارتخانه‌ها وجود داشت که حتی وزیر آن دستگاه از وجود این شرکت‌ها بی‌خبر بود چه برسد که هیئت مدیره و نظارت مالی برای آن تعریف کند!ضمن اینکه در بخش املاک و مستغلات دولت، نیمی از دارایی‌ها در سامانه‌های رسمی شناخته شده نبود.

خاندوزی با اشاره به کارنامه‌ی وزارت اقتصاد در طول سه سال گذشته گفت: نرخ رشد اقتصادی کشور با احتساب نفت در طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ به طور میانگین حدود منفی ۲ درصد بوده است و رشد بدون نفت هم ۱.۱ درصد رقم خورده است.

وی افزود: نرخ بیکاری ۱۰.۸ درصد که به ۸.۸ درصد در سه سال دولت شهید رئیسی کاهش یافته است؛ همچنین سرمایه گذاری از منفی ۱۳.۷ درصد به مثبت ۳.۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

خاندوزی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی از حدود ۴۲ میلیارد دلار به بیش از ۵۰ میلیارد دلار رشد یافته است، اظهار کرد: طبق گزارش بانک جهانی متوسط نرخ فقر از بیش از ۲۷ درصد به ۲۲ درصد کاهش یافته است و در سه سال پایانی دهه ۹۰ نرخ ارز در بازار غیر رسمی که ۴۵۰ درصد افزایش داشت است.

وزیر اقتصاد در حوزه‌ی اقدامات مرتبط با انضباط مالی خزانه گفت: تا پیش از دولت سیزدهم، پروژه‌های نظارت مالی هیچ کدام به تکمیل نشده بودند، پول‌ها در حساب سازمان‌های مختلف رسوب می‌کرد، حدود نیمی از دارایی‌های دولت، حتی شناخته شده در سامانه‌های دولت نبود. ما ابتدا تمام صورت‌های مالی بانک‌ها و سازمان‌های دولتی را شفاف کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به تشدید تحریم‌ها و سقوط درامد نفتی، ناچار بودیم که مسیر سختی را دنبال کنیم که حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار مودی مالیاتی در کشور داشتیم که با احتساب حقوق بگیران حدود ۵.۵ میلیون نفر مالیات می‌دادند. این در حالی است که با شناسایی فرار‌های مالیاتی هم‌اکنون ۱۲.۵ میلیون نفر مالیات می‌پردازند و این بار مالیاتی تقسیم می‌شود. 

خاندوزی گفت: دولت همچنین نرخ مالیاتی شرکت‌های تولیدی را ابتدا از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد و سپس به ۱۸ درصد تقلیل داد؛ که تمام این اقدامات برای رونق تولید در کشور بود.

رکورد ۱۶ سالانه سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ شکسته شد

وزیر اقتصاد تاکید کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی رکورد جذب ۱۶ ساله با جذب بیش از ۵.۵ میلیارد دلار شکسته شد. در مجموع نیز دولت سیزدهم حدود ۱۲ میلیارد دلار توانست سرمایه گذاری خارجی جذب کند.

وزیر اقتصاد گفت: در بورس نیز شرکت‌های پذیرفته شده از ۶۹۹ به ۷۶۱ شرکت رسیده است. تامین مالی از ۲۴۵ همت به ۴۱۳ همت از بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است.

خاندوزی درباره اقدامات حوزه بانکی تصریح کرد: ۴ برابر شدن پرداخت‌های بانک قرض الحسنه مهر ایران و رسالت، با توجه به کمترین میزان معوقات در این بانک‌ها از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بوده است. همچنین کاهش تعداد بانک‌های زیان ده از ۵ بانک به ۱ بانک و حدود ۲۷۵ هزار میلیارد تومان افرایش سرمایه بانک‌های دولتی از جمله اقدامات مهم در طول این سال‌ها بوده است، که اتفاق افتاده است.

انتهای پیام/

 


برچسب ها: هیئت دولت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *