صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پروژه خط انتقال نیروی برق شمال کشور با حجم سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد

۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹:۲۹
کد خبر: ۴۷۸۰۰۱۶
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
همزمان با بزرگترین عید شیعیان ابرپروژه خط انتقال نیروی برق شمال کشور با حجم سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، کوروش موسوی تاکامی مدیر‌عامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان گفت: خط انتقال نیروی برق ۴ مداره ۲۳۰ و ۶۳ کیلوولت باندل دو سیم نوشهر- رویان به منظور بهبود کیفیت سرویس دهی برق، افزایش قابلیت اطمینان، ارتقاء سطح پایداری شبکه، حذف مشکل حبس تولید نیروگاه نوشهر، امکان انتقال توان به میزان ۱۴۰۰ مگاوات بین مرکز و غرب استان مازندران و رضایت مشترکان برق به عنوان یکی از ۱۸۰ پروژه مهم ابلاغ شده توسط وزیر محترم نیرو جهت عبور از اوج مصرف برق سال ۱۴۰۳ تعیین و به همت متخصصین برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، پیمانکاران، مشاورین و تامین کنندگان تجهیزات، اجرا و در روز مبارک عید سعید غدیر خم به بهره برداری می‌رسد.

رئیس شورای پایای برق مازندران و گلستان بیان داشت: این پروژه مهم و کلیدی در سال ۱۳۸۵ از طرف شرکت توانیر به شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان برای اجرا ابلاغ و از سال ۱۳۸۷ عملیات احداث فونداسیون آن کلید خورد.


موسوی تاکامی در بیان دلایل عدم پیشرفت این پروژه در دهه ۹۰ افزود: به سبب وجود مناطق صعب العبور و کوهستانی و همچنین مناطق ویلانشین در مسیر خط، رکود اجرای پروژه‌ها در دهه ۹۰ شمسی و عدم توجه جدی به این پروژه مهم، این طرح عظیم ملی تا ابتدای سال ۱۴۰۱ معطل و معوق ماند. در عین حال از آبان ماه ۱۴۰۱ به مدت ۶ ماه پروژه احداث فونداسیون اجرا شد که با شروع پیک تابستان و ایام گرم سال ۱۴۰۲ طرح راکد و صرفا تامین تجهیزات انجام شد.


وی افزود: با پایان پیک برق ۱۴۰۲ و از آبان ۱۴۰۲، مجددا پروژه علی‌رغم بارش باران‌های ۶ ماه اخیر و ممانعت‌های معارضین محلی، عملیات احداث فونداسیون باقی‌مانده، نصب برج و سیم کشی مسیر خط ۴۲ کیلومتری موصوف انجام و در عید سعید غدیر خم افتتاح می‌شود.

موسوی تاکامی یادآور شد: طول مسیر این پروژه از پست انتقال نیروی برق ۶۳/۲۳۰ کیلوولت نوشهر تا پست ۶۳/۲۳۰ کیلوولت رویان، به میزان ۴۲ کیلومتر و طول مدار آن ۱۶۸ کیلومتر با ۱۳۱ دستگاه برج مشبک فلزی و امکان انتقال ۱۴۰۰ مگاوات توان است.

مدیر عامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان اضافه کرد: در احداث این پروژه، قریب به ۳۰ هزار متر مکعب بتن، ۲۰۰۰ تن میل گرد، ۲۰۰۰ تن آهن آلات برج، ۲۰۰۰ تن سیم آلومینیوم فولاد کاناری و لینکس، ۳۰۰۰ ریسه مقره پلیمیری و ۹۰ کیلومتر سیم گارد OPGW استفاده شده است که ارزش ریالی آن بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

تاکامی در بیان رفع مشکل کیفیت برق منطقه با احداث این خط گفت: با توجه به افت شدید ولتاژ طی سال‌های اخیر تا سال ۱۴۰۰، از ابتدای سال ۱۴۰۱ لزوم ارتقاء ظرفیت خطوط و پست‌های انتقال نیروی برق در دستور کار شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان قرار گرفت، به طوری که در جهت رفع این چالش، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۰% به ظرفیت پست‌های انتقال و فوق توزیع و ۱۰ درصد به طول مدار خطوط انتقال و فوق توزیع نیروی برق با حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان، افزوده شده است که اختصاص این ارقام بسیار جذاب و قابل تقدیر هستند.

وی گفت: مشکلات افت ولتاژ سنوات گذشته خصوصا در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ سبب شده بود تا با عملکرد رله‌های ریزش بار ولتاژی و مشکلات ناشی از محدودیت انتقال توان، خاموشی اجباری به مشترکان برق استان‌های گرم تابستانی، مرطوب و سرسبز مازندران و گلستان اعمال شود.

موسوی تاکامی، رئیس شورای پایایی برق استان‌های مازندران و گلستان در بیان مشکلات اجرایی این پروژه افزود: از مشکلات اجرای این پروژه که خط جدید ۴ مداره، دقیقا در کریدور خط تک مداره موجود احداث شد، ضرورت بازگشت به موقع خط برای ایام تابستان بوده است.

وی تاکید کرد: شرایط خاص جغرافیایی، جنگلی و کوه پایه‌ای بودن منطقه که با هر نم بارندگی، مشکلات تردد در مسیر خط را مختل می‌کرد، سرعت اجرا را بسیار کند می‌کرد. از طرفی شرایط جنگلی، کوهستانی و صعب العبور مسیر سبب شد تا امکان نصب دکل با جرثقیل فراهم نباشد. همچنین توریستی بودن و ترافیک بالای جاده‌های ساحلی و محدودیت‌های بار‌های ترافیکی، امکان حمل و نقل و انتقال تجهیزات با وسایل نقلیه سنگین، کفی و جرثقیل در جاده را در تعطیلات و ایام یک ماهه عید نوروز، که با افزایش تعداد مسافرین همراه می‌شد، مختل می‌کرد.

وی با تشکر از مقامات سیاسی، امنیتی، انتظامی و اجرایی استان خصوصا استاندار محترم استان مازندران بیان داشت: عبور خط از مناطق خوش‌نشین و مسکونی مشکلاتی را به وجود آورد که با درایت استانداران، دستگاه‌های قضایی و اجرایی استان مرتفع و پروژه از مسیر صحیح اجرا و به اتمام رسیده است.

تاکامی در پایان گفت: شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان تا پایان سال ۱۴۰۹، ۲ میلیارد دلار جهت توسعه شبکه انتقال و فوق توزیع نیروی برق سرمایه گذاری می‌کند.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *