صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گامی دیگر در مسیر تکمیل کریدور شمال-جنوب با افتتاح راه‌آهن رشت-کاسپین 

۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹:۰۲
کد خبر: ۴۷۷۹۰۵۵
دسته بندی‌: اقتصاد ، اقتصاد ایران
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اتصال کریدور شمال-جنوب تنها یک پروژه نیست بلکه مجموعه‌ای از پروژه هاست، گفت: راه آهن رشت-کاسپین یکی از آن‌ها بوده که دریای شمال به جنوب را در زمان کوتاهتر متصل می‌کند

خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد بذرپاش روز پنجشنبه در آئین افتتاح پروژه راه آهن رشت - کاسپین در منطقه آزاد بندرانزلی اظهار کرد: ترانزیت جاده‌ای کشور در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون تن بوده، اما در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۵ میلیون تن رسید و در سه ماه امسال نیز با رقم ۵.۵ میلیون تن ترانزیت رکورد زد که پیش بینی می‌شود تا پایان امسال رقم ۲۰ میلیون تن ثبت شود و عملا یکی از آرزو‌های دیرینه رهبر معظم انقلاب توسط رئیس جمهور شهید و همکارانش به انجام رسید.

رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کشور در سال گذشته

وی با اشاره به رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کشور در سال گذشته با پیگیری شهید رئیسی اضافه کرد: در حوزه استان گیلان تجارت دریابرد ۵۰ درصد رشد داشته و صادرات از دریای خزر ۵۰ درصد افزایش دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ثبت این رکورد‌ها در حوزه ترانزیت زمانی آرزو بود، اما با مجاهدت و پیگیری شهید جمهور این آرزو‌ها محقق شد، افزود: رشد ترانزیت نشان دهنده دیپلماسی اثر بخش کشور بوده که تسهیل تردد، کاهش تعرفه‌های ترجیحی، انجام توافقات گمرکی و مرزی با کشور‌های همسایه در دولت سیزدهم زمینه ساز آن بود.

وی در ادامه به اجرای پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: پروژه راه آهن رشت - کاسپین بسیار مهم و مورد علاقه رئیس جمهور شهید بود و مرتب پی‌گیر اجرا و مراحل پیشرفت کار بود.

وزیر راه و شهرسازی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید رئیسی بیان کرد: اگر بگویم ایران تا سال‌های سال مدیون پیگیری‌های سید متواضع شهید جمهور در بخش کریدور و ترانزیت و شناخت دقیق ایران به عنوان سرزمین فرصت‌های لجستکی و ترانزیتی است، حرف زیاده‌ای نگفته‌ام.

وی با بیان اینکه بخشی از اثرات این تلاش‌ها و پیگیری‌های رئیس جمهور شهید را این روز‌ها در بهره برداری پروژه‌ها و آغاز عملیات اجرایی آن‌ها مشاهده می‌کنیم، افزود: مهمتر از پروژه درک اهمیت آن‌ها توسط شهید رئیسی و بسیج کردن تمام امکانات و ظرفیت‌های دولت برای آن‌ها از جمله این مسیر ریلی راهبردی کشور است.

بذرپاش اظهار کرد: اتصال کریدور شمال به جنوب تنها یک پروژه نیست مجموعه از پروژه هاست که راه آهن رشت - کاسپین یکی از آن‌ها بوده که دریای شمال به جنوب را در زمان کوتاهتر متصل می‌کند ضمن اینکه کریدور شمال-جنوب تنها یک راه ریلی نیست مجموعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای است که در مسیر شرقی، غربی و مرکزی کشور این روز‌ها با سرعت در دستور کار است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه رشت - آستارا اظهار کرد: برای اجرای این پروژه توافقات خوبی بین ایران و کشور روسیه انجام شده و از جمله پروژه‌های راهبردی بین ۲ کشور به شمار می‌رود که با سرعت در حال انجام است و مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود.

قطعه ریلی مهم شیراز - عسلویه آغاز شده است

وی در ادامه سخنانش با تشریح سایر پروژه‌های ریلی کشور در کریدور شمالی و جنوبی، شرقی - غربی و مرکزی کشور بیان کرد: قطعه ریلی مهم شیراز - عسلویه آغاز شده و عملیات اجرایی آن پیش می‌رود و پیمانکاران فعال شده‌اند و این کار باید در دولت چهاردهم با جدیت پی‌گیری شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با اجرای پروژه‌های ریلی کشور، زنجیره‌های شمالی - جنوبی در قطعات ریلی تکمیل می‌شود و فرصت بی نظیر حوزه ترانزیت کالا به چند برابر افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: سال گذشته ۲۳۵ کیلومتر آزاد راه در کشور افتتاح شد که رکورد افتتاح آزاد راه در تاریخ جمهوری اسلامی است.

 انتهای پیام/


برچسب ها: حمل و نقل ریلی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *