صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رحیم پورازغدی: اتاق فکر قوه قضاییه زمینه‌ساز پیشگیری از جرم است/ فاطمی امین: توجه با امام زمان (ع) منشا امید است

۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰:۲۹
کد خبر: ۴۷۷۸۳۷۹
همایش جهاد تبیین و نهضت روشنگری با حضورحسن رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی وحجت‌اسلام و المسلمین نصرالله فاطمی امین نمایندگی، ولی فقیه در مرکز بسیج قوه قضاییه یکشنبه ۲۷ خرداد ماه در محل ساختمان مرکزی قوه قضاییه سالن شهدای هفت تیر به همت حوزه مقاومت بسیج شهدای قوه قضاییه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - حجت‌اسلام والمسلمین نصرالله فاطمی امین در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت امید و توسعه آن گفت: مقام معظم رهبری در مورد امید در بین بسیجیان و بدنه جامعه بیانات مفصل را مطرح کردند از این رو توسعه امید در بین خانواده و مجموعه زیردست نکته مهم محسوب می‌شود.

وی درباره اهمیت شیوه‌های به کار بردن امید و توسعه آن در بین اقشار مختلف بیان کرد: باید در ابتدا ببینیم که دلیل و منشا روحیه امید در چیست؟ پاسخ این است که منشا همان ارتباط شما با امام زمان (عج) است به عبارت دیگر هنگامی که به اصلاح ارتباطتان با خداوند تبارک و تعالی می‌پردازید مسیر ارتباط با امام زمان (عج) را هموار می‌کنید بدین ترتیب در وجود مومنان یک شعف ویژه شکل می‌گیرد که به آن امید گفته می‌شود و نیاز است تا این امید را ترویج کرد.

وی تصریح کرد: حضور در جلسات فرهنگی و دینی شعف به دنبال دارد. شادی که برگرفته از امید است و انتقال آن به دیگران یک کار انقلابی محسوب می‌شود. پس امید تنها از طریق گفتگو منتقل نمی‌شود بلکه نیاز به روندی دارد.

فاطمی امین تاکید کرد: هنگامی که در طول روز به معنی حقیقی به یاد امام زمان (عج) باشید به این معناست که شما ارتباط خود را با امام زمان (عج) حفظ کرده‌اید و این مهم روحیه امید را در شما زنده می‌کند.

وی در ادامه به رویکرد بانویی مومن اشاره کرد و گفت: خانمی بود که بعد از فوتش همواره مردم از او به نیکی یاد می‌کردند و او را مظهر امید می‌دانستند. پس از بررسی زندگی او و گفتگو با فرزندش متوجه شدند که او همواره و در همه شرایط به یاد اباعبدالله الحسین (ع) بوده است بدین شیوه که هرگاه آبی خنک می‌نوشیده و یا در فضایی قرار می‌گرفته که نسیم خنک در آن حرکت می‌کرده یاد امام حسین (ع) را زنده می‌کرد بدین طریق روحیه امید را در خود شکل می‌داده و ارتباط خاصی با سید الشهدا (ع) داشته است.

نمایندگی، ولی فقیه در مرکز بسیج قوه قضاییه تصریح کرد: توجه به امام زمان (ع) منشا نشاط برای مومنان می‌شود و انتقال آن رویکردی ارزشمند است که می‌توان ازآن با عنوان جهاد تبیین یاد کرد. روحیه امیدی که منشا آن برگرفته از ائمه اطهار (ع) و امام زمان (عج) است که قطعاً می‌تواند تاثیری شگرف بر زندگی افراد بگذارد.

ترویج تفکر بسیجی

در ادامه برنامه مداحی اجرا شد سپس رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تاکید بر تفکر بسیجی بیان کرد: تفکر بسیجی را تنها نباید در جبهه‌های عملیاتی جستجو کرد بلکه این مهم را می‌توان در نهاد‌های تربیتی نیز شاهد بود، تفکر بسیجی در حوزه‌های مدیریتی انقلابی اداری باید جریان داشته باشد، چون به نوعی یک مدیریت علمی محسوب می‌شود.

وی نقش تصمیم گیری و تصمیم‌سازی را در قوه قضاییه مورد بررسی قرار داد و افزود: قوه قضاییه می‌تواند با تکیه بر قانون، حرکت‌های خوبی را در جهت اجرای عدالت در سراسر کشور به اجرا بگذارد. پیشتر با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی گفتگو‌هایی را داشتم و او بیان کرد بود که از سن ۲۰ سالگی وارد دستگاه قوه قضاییه شده و توسط آیت‌الله بهشتی از قم برای منصب دادستان انقلاب در شهرستان‌ها انتخاب شده و حکم او را امام خمینی (ره) امضا کرده است.

ازغدی ادامه داد: تجربیات شهید رئیسی نکاتی ارزشمند را نشان می‌داد وی بیان کرده بود که قاضی چنانچه بخواهد می‌تواند با کمترین مدارک فردی را محکوم کند و یا با بیشترین مدارک او را تبرئه کند. این یک نقطه ضعف است بنابراین نیاز است تا آسیب‌شناسی در این زمینه شکل بگیرد. هنگامی که یک قاضی می‌تواند تصمیم بگیرد و یا تشخیص دهد که چه حکمی اجرا شود، شرایط ویژه و سختی فراهم می‌شود، گاهی ممکن است جای شاکی و متهم عوض شود که این نیاز به دقت و نظارت فراوان دارد.

وی اشاره‌ای به حکم امام خمینی (ره) داشت افزود: بناینگذار انقلاب اسلامی فرمودند که چنانچه در دادگاه رژیمی فاسد حکمی صادر شود حتی اگر این حکم عادلانه هم باشد، باز هم حکم نامشروع است. چون از طریق حکومتی فاسد آن دادگاه برگزار شده است؛ بنابراین بحث حاکمیت و حکم قضایی از حساسیت ویژه برخوردار است. دستگاه قضا همواره به حکومت‌ها مرتبط است و در هیچ جای دنیا نمی‌توان آنان را منفک از حکومت آن در نظر گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: هنگامی که قاضی در دادگاه همه کاره باشد بنابراین شرایط ویژه‌ای حکم فرما خواهد بود و چنانچه یک قاضی خاطی یا خائن اقدام به قضاوت کند و یا خطایی در هنگام قضاوت رخ دهد این خطا به مدیریت نسبت داده می‌شود و به عنوان ناکارآمدی مطرح شده، این مهم قضاوت و وظیفه قوه قضاییه را سخت می‌کند.

وی به احادیث و روایات متعدد در مورد مدیریت و قضاوت اشاره و بیان کرد: از نظر من در مدیریت کشور چنانچه بی‌عرضگی و یا خائنی وجود داشته باشد و سبب ضایع شدن حقوق شود، کل جامعه را زیر سوال می‌برد. کار قضاوت کار انبیا و اوصیا است و در عصر غیبت این جایگاه به اوصیای عام سپرده شده؛ بنابراین نمی‌توان قضاوت را شغل دانست بلکه یک رسالت باید آن را در نظر گرفت و کاری بسیار دشوار محسوب می‌شود به همین دلیل برای تامین زندگی قضات تاکید وجود دارد.

ازغدی به تعالیم دینی اشاره و بیان کرد: مشاغلی همانند قضاوت، مرجعیت، طبابت جزوه رده‌های شغلی خاص محسوب می‌شود که نباید با آن همانند تجارت نگاه و یا برخورد شود.

وی رویکرد حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای را در عرصه قوه قضاییه مورد بررسی قرار داد و افزود: رئیس قوه قضاییه قائل به اصلاحات در این قوه است و بر این مهم تاکید ویژه‌ای دارد. اما من معتقد هستم پرونده‌هایی که در مورد بحث اموال عمومی و بیت المال تشکیل شده است نیاز دارد تا به صورت آنلاین برگزار شود تا برای مردم شفاف‌سازی شود در عین حال برگزاری دادگاه‌های آنلاین و برخط یک سبب می‌شود تا قاضی بداند که سایر قضات نیز عملکرد او را رصد می‌کنند و زیر نظر قرار دارد بدین ترتیب عدالت، عقلانیت و حق الله رعایت خواهد شد. برگزاری دادگاه‌های آنلاین و برخط مستحب نیست بلکه یک امر واجب محسوب می‌شود.

وی به حق الناس اشاره و تاکید کرد: اسلام حساسیت ویژه‌ای نسبت به حق الناس دارد. سیدالشهدا (ع) قبل از صبح عاشورا نیرو‌های خود را جمع کرد و از آنان درخواست کرد که چنانچه حق الناسی و یا دینی بر گردن آنان است این جمع را ترک کند، زیرا نمی‌خواست خون شهدا با حق الناس همراه شود؛ بنابراین تاکید کرد هر کس حق زمین مانده‌ای دارد در جمع آنان باقی نماند. این خط قرمز امام حسین (ع) در روز عاشورا بود و باید به آن توجه داشت.

ازغدی ادامه داد: عقلانیت در مدیریت نکته قابل توجه است و برای اینکه بتوان عدالت را اجرا کرد باید از تجربه‌های مدیریتی بهره برد، اگرچه در غرب و شرق باشد، استفاده شود، تا حق الناسی ضایع نشود و این مهم را در چهارچوب اهداف و در راستای نظام انقلاب اسلامی به کار برود.

وی رویکرد شهید بهشتی را مورد بررسی قرار داد و افزود: این شهید بزرگوار یک شبه انقلابی را در دستگاه قضایی ایجاد کرد و دست به اصلاحات زد، زیرا بسیاری از قوانین مربوط به رژیم قبل می‌شد. هم اکنون قوه قضاییه نیازمند یک اتاق فکر است. من نمی‌دانم این اتاق فکر هم اکنون در قوه قضاییه وجود دارد؟ در کجاست؟ و چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارد؟ اتاق فکر قوه می‌تواند یک گروه تخصصی اجتهادی قضایی که به صورت تخصصی مشکلات را در حوزه‌های مختلف از خانواده تا فساد‌ها مورد بررسی قرار دهد و آسیب‌شناسی انجام دهد، باشد.

اجرای عدالت بدون مهندسی احکام امکان‌پذیر نیست

وی اشاره‌ای به سبک زندگی جامعه امروز کرد و افزود: فناوری و سبک زندگی جامعه امروز تغییر و تحولات بسیاری پیدا کرده و قوه قضاییه نیز باید با توجه به این تحولات به روزرسانی شود و چنانچه لازم باشد، قوانین را برای به روزرسانی به قوه مقننه عودت داده شود و در این زمینه اتاق فکر داشته باشد، اجرای عدالت بدون مهندسی احکام امکان‌پذیر نخواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حکومت اسلامی غیر از عقل نظری در عقل عملی نیز نیازمند توجه ویژه دارد، زیرا دیده می‌شود در دیوان سالاری مشکلاتی وجود دارد که این امر هزینه‌هایی را با خود به همراه دارد. پس وجود اتاق فکر سبب می‌شود از چالش‌ها و مشکلات عبور کرد. فرق بین مجتهد کف خیابان با مجتهدی که در جامعه کار می‌کند بسیار است، زیرا برخی از حکم‌ها صرفاً پشت میز در مدرسه و یا حوزه برطرف می‌شود، اما هنگامی که همان طرح را برای اجرا به دادگاه می‌آوریم شاخه‌های متعددی پیدا می‌کند و پیچیده می‌شود.

وی تاکید کرد: اتاق فکر کارکردی ویژه دارد و نیاز است تا دستگاه قضا از آن بهره ببرد. وقتی حرف از تعزیرات بیان می‌شود به معنی ادب کردن و تربیت اجتماعی است و در این میان قاضی نقش مهمی را ایفا می‌کند، زیرا تربیت وعدالت اجتماعی همواره مورد توجه اذهان و افکار عمومی قرار دارد. پس قوانین یا احکامی که نتواند بر کاهش آمار طلاق اثر بگذارد توسط اتاق فکر مورد رصد قرار می‌گیرد تا در آن تجدید نظر شود.

ازغدی اشاره‌ای به دعای عرفه و فراز‌های آن داشت و اظهارکرد: در دعای عرفه نیز بعد فردی و اجتماعی را که مد نظر است امام حسین (ع) قرار دارد نشان می‌دهد. در این دعا سیدالشهدا (ع) می‌فرمایند: «خدایا مرا از آنچه در مسیر زندگی فردی و اجتماعی به تباهی می‌کشاند، در امان نگهدار» این خطرات گاهی شامل نوع قضاوت‌های ما نیز می‌شود و خداوند کمک کند تا ما عامل اجرای احکام بد نباشیم.

وی به بخش‌های دیگری از دعای عرفه امام حسین (ع) اشاره و بیان کرد: سیدالشهدا (ع) مطرح می‌فرماید خداوندا کمک کن که در چشم مردم محترم باشم، اما در نظر خودم مرا بالا نبر تا دچار تکبر نشوم. خداوند همواره ناظر بر احوال و احکام ماست باید تلاش کنیم تا در راستای دستورات خداوند حرکت کنیم، زیرا ممکن است خطای ما سبب خشم خداوند شود و این امر باعث شود، ما به دست خود آبرویمان را ببریم و به گونه‌ای رفتار کنیم که خودمان باعث نابودی خودمان بشویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از وظایف قوه قضاییه را پیشگیری از جرم دانست و افزود: هنگامی که اتاق فکر در قوه قضاییه فعال شود قطعاً راه‌های بهتری برای پیشگیری از جرم تبیین می‌شود که می‌تواند در کاهش تعداد پروند‌های قضایی تاثیرگذار باشد. با این حال وظیفه دستگاه قضا اجرای عدالت است که در امتداد حرکت انبیا (ع) قرار دارد.

وی اهمیت جهاد تبیین را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: امام باقر (ع) همواره افراد را به پیش گرفتن جهاد تبیین راهنمایی می‌کردند بنابراین ما به عنوان شیعیان باید توجه داشته باشیم که همه ما در مقابل خداوند مسئول هستیم. امام باقر تاکید داشتند که به شیعیان بگویید که ما قوم و خویش خدا نیستیم یعنی اگر خطایی انجام دهیم همانند سایر افراد باید به آن پاسخ دهیم. پس دستورات خداوند را باید همانگونه که فرموده اجرا کنیم. هیچکس برتر نیست مگر به اطاعت از خداوند متعال؛ پس هر کس که ائمه (ع) را دوست داشته باشد و یا در رسای آنان اشک ریخته باشد، اما کار حرام کرده و حق‌الناس به گردن داشته باشد از مجازات خداوند در امان نیست.
انتهای پیام/


برچسب ها: نقش قوه قضاییه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *