صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

دلایل گرایش مردم به «همستر کامبت»/ این بازی می‌تواند از نظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مخرب و زیان‌بخش باشد

۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵:۳۳
کد خبر: ۴۷۷۷۱۴۷
یک استاد دانشگاه و جامعه شناس ارتباطات متمرکز شدن افراد بر پولدار شدن و خصلت فرهنگی جامعه ایران در استقبال از پدیده‌های جدید را از جمله دلایل گرایش مردم به بازی «همستر کامبت» دانست و گفت: کسب درآمد با فشار دادن یک دکمه و یا اضافه کردن افراد جدید به بازی می‌تواند از نظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مخرب و زیان‌بخش باشد.

خبرگزاری میزان - همستر کامبت یک بازی Tap to Earn و رباتی تلگرامی است که کاربرانش با ضربه‌زدن روی صفحه نمایش گوشی هوشمند خود و انجام وظایفی ساده می‌توانند سکه‌های درون بازی را جمع کنند. این بازی از فروردین ۱۴۰۳ معرفی و به واسطه تجربه نقد کردن سکه‌های «نات کوین» در صرافی‌ها به یک‌باره سر و صدای زیادی به پا کرد. این پدیده نوظهور می‌تواند به دلیل آینده نامعلوم پیامدهایی‌هایی را به همراه داشته باشد که برای بررسی آن به سراغ یک استاد دانشگاه رفتیم.

محمدعلی الستی، جامعه شناس ارتباطات درباره پیامد‌های احتمالی این پدیده و دلیل گرایش مردم به این بازی به میزان گفت: مشکل بزرگی که در حال حاضر در کل نظام جهانی با آن مواجه هستیم این است که پولدار شدن برای بسیاری از افراد به هدف تبدیل شده و ما شاهد برگزاری سمینار‌ها و دوره‌های آموزشی بسیاری در مورد چگونه پولدار شدن هستیم، این دوره‌های آموزشی عنوان می‌کنند که فردی موفق است که در تجارت و کسب کار رشد کند و پولدار شود البته اینگونه نیست که پولدار شدن و رشد تجارت و کسب و کار بد باشد، اما اینکه همه اهداف روی پولدار شدن متمرکز باشد و چگونه پولدار شدن اهمیتش را از دست دهد آثار منفی بسیاری را برای جامعه به همراه دارد.

این جامعه شناس ارتباطات افزود: در بین نوجوانان این مسائل بسیار عنوان می‌شود که تعدادی از افراد تنها با بازی کردن درآمد بسیار خوبی کسب می‌کنند و این مسئله موجب می‌شود تا افراد بدون اینکه به این مسئله فکر کنند که آیا ارزش افزوده‌ای را ایجاد کرده‌اند و یا اینکه در تکامل اجتماعی مفید و موثر بودند به دنبال این بازی‌ها و کسب درآمد از آن‌ها بروند و با منشا درآمد نیز کاری نداشته باشند، این مسئله شبیه به جریان شرکت‌های هرمی است که زمانی در کشور رایج شده بود و افراد به اینکه پول از کجا تامین می‌شود کاری نداشتند و تنها به دنبال کسب پول افرادی را به دنبال خودشان می‌کشاندند.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر نیز شگرد‌های دیگری از این نوع کسب درآمد را شاهد هستیم، بیان کرد: هنگامی که فردی با فشار دادن یک دکمه و یا اضافه کردن افراد جدید به بازی به دنبال به دست آوردن پول باشد از آن دسته پول درآوردن‌هایی است که منشا پول در آن مشخص نیست و این مسئله در مجموع می‌تواند از نظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مخرب و زیان‌بخش باشد.

افراد در «جامعه کوتاه مدت» به‌سرعت جذب پدیده‌ها می‌شوند

الستی توضیح داد: از طرفی دیگر در نظام اجتماعی ما جامعه کوتاه مدت وجود دارد، جامعه کوتاه مدت جامعه‌ای است که تغییرات در آن به بسیار و به سرعت اتفاق می‌افتد، ضرب‌المثل‌هایی نظیر «از این ستون به آن ستون فرج است» و یا «یک سیب را بالا بیندازید هزار چرخ می‌خورد» بیانگر وجود تغییرات سریع در جامعه است. افراد در جامعه ما به سرعت جذب پدیده‌ها می‌شوند و به دنبالش می‌روند و البته هیچکدام را نیز به سرانجام نمی‌رسانند.

این جامعه شناس ارتباطات با بیان اینکه اگر فردی چند سال به تهران نیاید پس از بازگشت شهر را نمی‌شناسد و با تغییرات بسیاری مواجه می‌شود چراکه سرعت تغییر و ساخت و ساز در این شهر بسیار بالاست، ادامه داد: در تعدادی از کشور‌های دیگر تغییرات با سرعت کمتری صورت می‌گیرد چرا که آن‌ها به جای تغییر نمادها، نهادهایشان را تغییر می‌دهند اما ما از هر چیز جدیدی بدون اینکه عاقبتش مشخص باشد استقبال می‌کنیم و این مسئله متاسفانه به یکی از خصلت‌های فرهنگی ما تبدیل شده است، ما در ایران اینقدر حوصله به‌خرج نمی‌دهیم که جوانب مختلف را در مورد یک موضوع بررسی کنیم و گرایش به این بازی نیز مصداق همین موضوع است.

انتهای پیام/


برچسب ها: همستر کامبت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *