صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اجرای بخش دوم سامانه برخط بارنامه الکترونیک از ۲۰ خرداد ماه

۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸:۳۸
کد خبر: ۴۷۷۶۸۶۹
دسته بندی‌: اقتصاد ، اقتصاد ایران
شهرکی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: سامانه برخط بارنامه الکترونیک به عنوان بخش دوم اجرای بارنامه الکترونیک، از ۲۰ خردادماه اجرایی می‌شود.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حمیدرضا شهرکی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از اجرای بخش دوم بارنامه الکترونیک، اعتبارسنجی از طریق ارسال رمز پیامکی یکبار مصرف برای رانندگان خبر داد.

به گفته وی، این طرح با هدف ارائه خدمات بهتر به رانندگان، صاحبان کالا، شرکت‌های حمل و نقل و نهاد‌های کنترلی و نظارتی در چارچوب ایفای نقش تنظیم‏گری سازمان راهداری در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و اعتبارسنجی راننده پیش از صدور سند حمل انجام می‌شود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: این طرح همچنین در راستای اجرای بند «ب» ماده ۱۲ آئین‌نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با هدف الکترونیکی کردن اسناد حمل و نقل با همکاری دفاتر حمل و نقل کالا و فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری اجرایی می‌شود.

شهرکی در خصوص نحوه اجرای طرح، عنوان کرد: پس از ایجاد پیش‏نویس بارنامه الکترونیکی توسط شرکت حمل و نقل، رمز یکبار مصرف برای راننده ارسال شده و در صورت ثبت درست آن در نرم‌افزار صدور بارنامه، امکان صدور بارنامه الکترونیک و دریافت کد رهگیری از سامانه بارنامه برخط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مهیا می‌شود.

وی سپس به بیان برخی از مزایای اجرای طرح از طریق سامانه بارنامه برخط پرداخت و تأکید کرد: فراهم شدن امکان اعتبارسنجی پیش‌نویس بارنامه، کاهش تخلفات ناشی از ثبت اطلاعات خارج از توافق بین شرکت حمل و نقل و راننده و راستی‌آزمایی صدور و یا ابطال سند حمل با تائید راننده از جمله این مزایا است.

به گفته معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، این طرح مزایای دیگری نیز دارد که جلوگیری از صدور بارنامه با مشخصات یک راننده بدون انجام توافق و اعتبارسنجی راننده پیش از صدور بارنامه از جمله آن‌ها هستند.

شهرکی در ادامه به روند و فرآیند اجرای طرح اشاره و تصریح کرد: پس از ثبت اطلاعات بارنامه در نرم‌افزار صدور بارنامه توسط شرکت حمل و نقل و زدن دکمه «ارسال پیامک راننده»، رمز یکبار مصرف به شماره تلفن همراه راننده ارسال شده و راننده آن را در اختیار شرکت حمل و نقل قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد با افزودن این رمز به اطلاعات بارنامه و زدن دکمه ثبت، اطلاعات بارنامه از طریق سرویس بارنامه برخط و برای دریافت کد رهگیری به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ارسال شده و پس از صحت‌سنجی توسط سامانه مدیریت و کنترل بارنامه و در صورت صحت، کد رهگیری برای بارنامه صادر خواهد شد.

این مقام مسئول از اجرای این طرح از ۲۰ خرداد امسال خبر و ادامه داد: طرح به مدت ۱۵ روز به صورت آزمایشی و برای اصلاح و تدقیق شماره تلفن همراه رانندگان در سامانه کارت هوشمند اجرا و سپس به‌طور کامل اجرایی خواهد شد.

شهرکی گفت: رمز پیامک یکبار مصرف ۶ رقمی از سرشماره ۵۰۰۰۱۴۳ به شماره همراه رانندگان ارسال و هزینه‌ای بایت ارسال آن از ذینفعان اخذ نمی‌شود.

وی در خصوص تکالیف محوله به ذینفعان اجرای این طرح، اظهار کرد: علاوه بر ضرورت تعامل شرکت‌های تولید و ارائه خدمات نرم‌افزاری صدور بارنامه با سامانه بارنامه برخط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت‌های حمل و نقل می‌بایست پس از تهیه پیش‌نویس بارنامه نسبت به ارسال و دریافت رمز یکبار مصرف پیامکی اعتبارسنجی راننده اقدام کنند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: رانندگان ناوگان عمومی حمل و نقل جاده‌ای دارای کارت هوشمند نیز بایستی نسبت به صحت شماره تلفن همراه مندرج در سوابق سامانه کارت هوشمند اقدام کرده و و در صورت عدم صحت، شماره همراه ثبت شده را اصلاح کنند.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *