واردات ۱۵ میلیون تن کالا اساسی به کشور/کاهش هزینه مبادله در راستای افزایش رقابتپذیری
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران گفت: در بخش کالاهای اساسی در ۹ ماه اول امسال تا ۲۵ آذر ۱۵ میلیون تن کالا وارد کشور شده است که این مقدار نسبت به منابع، حجم اندکی است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، یزدان سیف در مراسم گرامیداشت هفته حملونقل و انعقاد قرارداد و تفاهمنامه سرمایهگذاری ۱۸۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر، گفت: مهمترین رکن رقابتپذیری در جوامع، بهرهوری است بدین جهت، تنها نکتهای که قادر است هزینههای تمام شده ما را کاهش دهد هزینه مبادله است.
وی تصریح کرد: در بخش کالاهای اساسی در ۹ ماه اول امسال تا ۲۵ آذر ۱۵ میلیون تن کالا وارد کشور شده است که این مقدار نسبت به منابع، حجم اندکی است.
سیف افزود: امروز در بخش حملونقل خصوصاً حملونقل دریایی از کرانهها برای حمل داخلی استفاده نمیکنیم، در استانهای مصرفکننده گندم که کرانه دارند نظیر هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و گیلان ۱،۲ میلیون تن جابهجایی گندم به این مقاصد وجود دارد، اما ظرفیت حمل کرانهای فراهم نیست.
وی ادامه داد: در مقوله کالاهای اساسی میتوانیم الگوهای با سلایق متخصصان لجستیک پیادهسازی کنیم. ما میخواهیم آن باشیم که سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان لجستیک پیشرفته میخواهد.
سیف افزود: کالاهای اساسی از خوزستان سوار کامیون میشود و به سیستان، بوشهر و فارس میرود این در حالی است که میتوان این بار را از طریق دریا جابجا کرد.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: از سازمان بنادر و دریانوردی میخواهیم سهم کالای اساسی در بنادر را برای ما مشخص کند.
وی تأکید کرد: کاهش هزینههای در حوزه دریا و بنادر مهم است، ما آماده گفتگو با سازمان بنادر برای رسیدن به جایگاه مطلوب هستیم تا در گام اول سهم حملونقل از GDP و سپس سهم حمل دریایی در حمل کالای اساسی افزایش یابد که تسهیلسازی و کاهش هزینهها در این امر بسیار مثمر ثمر است.
وی تصریح کرد: در بخش کالاهای اساسی در ۹ ماه اول امسال تا ۲۵ آذر ۱۵ میلیون تن کالا وارد کشور شده است که این مقدار نسبت به منابع، حجم اندکی است.
سیف افزود: امروز در بخش حملونقل خصوصاً حملونقل دریایی از کرانهها برای حمل داخلی استفاده نمیکنیم، در استانهای مصرفکننده گندم که کرانه دارند نظیر هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و گیلان ۱،۲ میلیون تن جابهجایی گندم به این مقاصد وجود دارد، اما ظرفیت حمل کرانهای فراهم نیست.
وی ادامه داد: در مقوله کالاهای اساسی میتوانیم الگوهای با سلایق متخصصان لجستیک پیادهسازی کنیم. ما میخواهیم آن باشیم که سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان لجستیک پیشرفته میخواهد.
سیف افزود: کالاهای اساسی از خوزستان سوار کامیون میشود و به سیستان، بوشهر و فارس میرود این در حالی است که میتوان این بار را از طریق دریا جابجا کرد.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: از سازمان بنادر و دریانوردی میخواهیم سهم کالای اساسی در بنادر را برای ما مشخص کند.
وی تأکید کرد: کاهش هزینههای در حوزه دریا و بنادر مهم است، ما آماده گفتگو با سازمان بنادر برای رسیدن به جایگاه مطلوب هستیم تا در گام اول سهم حملونقل از GDP و سپس سهم حمل دریایی در حمل کالای اساسی افزایش یابد که تسهیلسازی و کاهش هزینهها در این امر بسیار مثمر ثمر است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *