«لب خط قرمز» انسان و خصلتهای انسانی را دستمایه قرار میدهد
اسماعیلی امینی از شاعران طنزپرداز است که در کارنامه هنری خود آثار ادبی زیادی، چون «لب خط قرمز»، «لبخند بر لب شعر»، «فستیوال خنجر»، «خندمینتر افسانه»، «چگونه مدیر فرهنگی شویم»، «چگونه نویسنده شویم» و «لبخند سعدی» را به ثبت رسانده است. وی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی به معرفی مجموعه «لب خط قرمز» پرداخته است.
میزان -«لب خط قرمز» چگونه کتابی است؟
اسماعیلی امینی-این کتاب مجموعهای از نوشتههایم با قالبهای متنوع است. بخشی از محتوای کتاب به گفتگوهای فانتزی و بخشی دیگر به یادداشتهای مطبوعاتی طنز مربوط است.
در این کتاب با اشارات اجتماعی و اخلاقی به گونههای مختلف طنز پرداختهام. همچنین در بخشی دیگر نثری مربوط به زبان و ادبیات فارسی آمده است که علاقهمندی خاص خودم است.
در فهرست این اثر ۶۱ موضوع متفاوت به چشم میخورد که از آن جمله میتوان به «متولد شهریور»، «اماننامه شاعرانه»، «آزادی بیان خارجی و پیشرفته»، «سینما باید خودجوش باشد»، «همه چیز را تکذیب میکنم»، «پیشنهادهای سازنده»، «شیرینتر از قند و نبات»، «فهرست پزشکان زیرمیزی بگیر مصر باستان» و ... اشاره کرد.
میزان -هدفتان از نگارش این کتاب چه بود؟
اسماعیلی امینی-امروزه کسانی که در یک سایت طنز مینویسند بر یک سبک تاکید دارند یعنی یک نفر متکلم است و درباره موضوعات مختلف اظهار نظر میکند در حالی که طنز قالبهای متعددی دارد. در این کتاب میخواستم بگویم که نثر طنز یک شیوه ندارد.
میزان -آنچه از مطبوعات در کتاب آمده است چیست؟
اسماعیلی امینی-تعدادی از داستانها در مطبوعات کار شده بود یا برخی از یادداشتها که در مجله گل آقا مینوشتم را در این بخش آوردم.
میزان -مهمترین ویژگی این کتاب را چه میدانید؟
اسماعیلی امینی-مهمترین ویژگی این است که در طنزی که مینویسیم دستهبندیهای رایج مثل غرب گرا، اصولگرا، اصلاحطلب، شرق گرا، سنتی و.. وجود ندارد و راوی در این قالب قرار نمیگیرد. در این کتاب از شوخی با هیچ کس پرهیز ندارم و بیشتر انسان و خصلتهای انسانی را دستمایه قرار میدهم.
گاه ممکن است کژرفتاری در دوست و گاه در دشمن باشد، همان دستمایه و سوژه طنز میشود.
میزان -نکاتی که درباره شیوه پرداختن به طنز یادآور شدهاید، چقدر پرورش طنزنویس موثر است؟
اسماعیلی امینی-در این کتاب میگویم که برای طنزنویس قرار گرفتن در دستهبندی خوب نیست، چراکه اگر مخاطب نوع نگرش طنزنویس را بداند پیشاپیش متوجه میشود که چه قرار است گفته شود. قهرمان و ضدقهرمان طنزنویس برایش مشخص است. طنزنویس باید با نگاه طنز حتی به خودش بنگرد.
میزان -در بخش گفتگوهای فانتزی به چه پرداختهاید؟
اسماعیلی امینی-این بخش گفتگو با اشیا است، برای مثال در یک بخش خر با ارباب و صاحب خود حرف میزند یا در جایی قلم طنزنویس میگوید تو ترسو هستی، بگذار من بنویسم و بعد بسیار بیپرواتر شروع به نوشتن میکند.
میزان -یکی از جالبترین و شیرینترین بخشهای کتاب عریضه نویسی از طویله است. در این بخش با زبان طنز به چه موضوعی در طنزنویسی تاکید دارید؟
اسماعیلی امینی-این بخش خرنوشت است. قلم خر است و با توجه به منافعی که دارد درباره همه چیز انتقاد میکند. همچنین در بخش عریضهنویسی به زبان طنز به نامههایی که از طویله فرستاده میشود اشاره دارد.
میزان -چاپ این کتاب چقدر زمان برد؟
اسماعیلی امینی-مطالب کتاب از پیش آماده بود و به صورت تایپی در رایانهام بود، اما تا زمان چاپ چیزی حدود ۳ سال طول کشید.
میزان -پروژه بعدیتان چیست؟
اسماعیلی امینی-کتاب نثری برای نوجوانان نوشتهام که گفتگوهای فانتزی است برای مثال برج میلاد با برج آزادی صحبت میکند یا مداد سنتی با اتود حرف میزند. با تکمیل این کتاب، آن را برای انتشار دست ناشر خواهم سپرد.