صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

وضعیت حقوق بشری سوئد؛ از تشدید تبعیض و نژادپرستی تا افزایش جرایم خشونت‌‌آمیز

۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۵:۱۵
کد خبر: ۴۷۷۵۶۳۸
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
بررسی وضعیت حقوق بشری سوئد نشان می‌دهد که این کشور همچنان در اتخاذ اقدام‌های کافی برای مقابله با مواردی مانند تبعیض و نژادپرستی، جرایم خشونت‌آمیز و موارد دیگر موفق نبوده است.

خبرگزاری میزان - کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل هفتمین گزارش ادواری درباره وضعیت سوئد را بررسی کرد. همچنین این کمیته گزارش نهایی خود را درباره نگرانی‌ها و توصیه‌های حقوق بشری تصویب کرده است.

این کمیته در گزارش خود درباره سوئد به موضوع‌هایی، از جمله حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در قوانین داخلی، تغییر‌های اقلیمی، بومیان، مهاجران، تجارت و حقوق بشر، تبعیض، استاندارد‌های زندگی، بهداشت و سلامت، حق آموزش و موارد دیگر اشاره کرده است.

حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

این گزارش می‌گوید که حقوق مطرح شده در میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در قوانین داخلی هنوز به‌طور کامل در سوئد اعمال نشده و بسیاری از این حقوق در قانون اساسی سوئد به رسمیت شناخته نمی‌شود.

براساس گزارش‌ها، بحران تجاوز جنسی در سوئد طی سال‌های گذشته در سیر صعودی قرار گرفته و باعث شده این کشور به محلی ناامن برای زنان تبدیل شود.

در میانه تشدید بحران تجاوز جنسی در سوئد، زنان سوئدی ناچار به تغییر شیوه‌های زندگی خود شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان اجتناب از عبور از برخی از خیابان‌ها و کوچه‌ها یاد کرد. 

بهداشت و سلامت

خدمات درمانی برای مهاجران و پناهجویان بزرگسالی که در وضعیت اورژانسی قرار دارند، از سوی دولت سوئد محدود شده است.

گزارش عفو بین‌الملل درباره وضعیت حقوق بشر در سوئد اعلام می‌کند که دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی همچنان برای مهاجران که در سوئد در فقر زندگی می‌کنند، یکی از نگرانی‌های جدی است. 

عفو بین‌الملل و سازمان بین‌المللی پزشکان دو موند در ژوئن ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) شکایتی جمعی به کمیته حقوق اجتماعی اروپا در مورد حق سلامتی و عدم تبعیض مهاجران ارائه کردند.

تبعیض و نژادپرستی

گزارش‌ها در مورد جنایت‌های ناشی از نفرت و تبعیض براساس معلولیت، نژاد، قومیت و مذهب، از جمله اسلام‌ستیزی در سوئد همچنان ادامه دارد و قربانیان تبعیض و آزار و اذیت در دستیابی به راه‌حل‌های موثر با موانع متعدد روبرو هستند.

بسیاری از مطالعه‌های انجام شده نشان داده‌اند که چگونه اقلیت‌ها و مهاجران غیر اروپایی و فرزندانشان تبعیض نژادی، قومی و مذهبی را در جامعه سوئد تجربه می‌کنند. 

یک گزارش گردآوری شده از مطالعه‌ها در مورد تجربه‌های مردم از تبعیض نژادی در تماس با نهاد‌های دولتی سوئد نشان می‌دهد که نژادپرستی در سوئد معاصر در مناطق و سطوح اجتماعی مختلف تکرار شده و از طریق همین نهاد‌ها عمل می‌کند. 

نژادپرستی در سوئد در حال حاضر به یک بحران سراسری تبدیل شده و اقلیت‌های قومی و نژادی را به‌صورت گسترده هدف قرار می‌دهد و قربانی می‌کند.

براساس گزارش شعبه سوئدی صندوق نجات کودکان، از هر ۴ کودک با پیشینه مهاجر در سوئد یک کودک به دلیل رنگ پوست یا مذهب مورد آزار نژادی یا حمله قرار گرفته است.

بومیان 

در زمینه مشارکت سامی‌ها (بومیان سوئد) در امور تعیین‌کننده و نقش‌های تصمیم گیرنده در دولت سوئد، ضمانت‌های موثر در قانون و در عمل برای اطمینان از مشاوره موثر با این افراد، به‌ویژه در امور مهم و تصمیم‌گیری‌های اساسی و تاثیرگذارر بر آن‌ها وجود ندارد.

همچنین اطمینانی از رضایت آزاد، قبلی و آگاهانه آن‌ها در این تمور در دولت سوئد دیده نمی‌شود. 

نگرانی‌ها در مورد فشار بر قلمرو سنتی سامی‌ها از سوی صنایع استخراجی و همچنین پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر و تغییرهای آب‌وهوایی وجود دارد.

براساس گزارش عفو بین‌الملل، قوانین ملی سوئد برای حمایت از حقوق بومیان، مانند زمین و رضایت آزادانه، قبلی و آگاهانه ناکافی باقی مانده است.

مهاجران

دولت سوئد شهرداری‌ها و مقام‌های دولتی، از جمله متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، معلمان، مددکاران اجتماعی و کارمندان دولتی را موظف کرده است که در صورت مشاهده هر مهاجری که مشکوک به وضعیت غیرقانونی است، سریعا آن را به مقام‌های مهاجرتی معرفی کنند. 

این اقدام دولت سوئد، مهاجران را از برخورداری از حقوق میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در قوانین داخلی محروم می‌کند. 

جرایم خشونت‌آمیز

تعداد جرایم خشونت‌آمیز گزارش شده در سوئد از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ بسیار بالا بوده است. در کل، آمار این نوع جرایم بالا بوده و دولت سوئد در این مورد اقدام‌های کافی انجام نداده است. 

براساس تازه‌ترین آمارها، به‌طور کلی، ۱.۴۵ میلیون جرم در سال ۲۰۲۳ در سوئد گزارش شده است. از این تعداد، بیش از ۲۹۶ هزار مورد مربوط به جرایم خشونت‌آمیز بوده است.

سوئد در ۳ سال قبل از آن نیز به ترتیب بیش از ۲۸۷ هزار، ۳۰۴ هزار و ۲۹۸ هزار جرایم خشونت‌آمیز را ثبت کرده است.

خشونت با سلاح سرد

گزارش شورای ملی پیشگیری از جرم سوئد نشان می‌دهد که خشونت با سلاح سرد در این کشور افزایش یافته است. 

تعداد مرگ‌ومیر‌های مرتبط با خشونت با سلاح سرد از سال ۲۰۱۰ بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته و افراد جوان بیش از حد در میان قربانیان هستند، اما خشونت بر افراد در هر سن و جنس تاثیر می‌گذارد. مردان جوان به‌طور نامتناسبی تحت تاثیر قرار می‌گیرند، اما خشونت با چاقو هم مردان و هم زنان را در هر سنی تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

از هر ۱۰ قربانی خشونت مرگ‌بار با سلاح سرد، ۷ نفر مرد و آسیب‌پذیرترین گروه، مردان ۲۰ تا ۲۹ ساله هستند. 

قتل

در حالی که خشونت‌های مسلحانه و جرایم سازمان‌یافته در سوئد در سیر صعودی پیش می‌رود، بررسی‌ها نشان‌دهنده جوان شدن مرتکبان جرایم و جنایت‌ها در این کشور نوردیک هستند.

به گزارش «اس‌تی‌وی»، آمار‌های دفتر دادستان عمومی سوئد نشان می‌دهد که تعداد نوجوانان مظنون به دست داشتن در قتل یا اقدام به قتل در این کشور بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

حق آموزش

افزایش رویه طبقه‌بندی اجتماعی-اقتصادی مدارس، تفاوت در عملکرد دانش‌آموزان و تبعیض در دسترسی به آموزش، به‌ویژه براساس جنسیت، نژاد، قومیت، مذهب، معلولیت، وضعیت و منشا ملی، موضوعی شایع در سوئد است. 

گزارش‌های متعدد مبنی بر افزایش آزار و اذیت و سخنان نفرت‌پراکنانه در مدارس و محیط‌های آموزشی نگران‌کننده است. 

باوجود این مسائل، هیچ‌گونه شفافیتی در مورد اقدام‌های اصلاحی از سوی دولت سوئد از جمله بازرسی مدارس، دادگاه‌ها یا سایر سازوکار‌های مراجعه که در دسترس دانش‌آموزان و والدین آن‌ها باشد وجود ندارد. 

همچنین، اطلاعاتی در مورد وظایف بازرسی مدارس، به‌ویژه در رابطه با این‌که ارائه‌دهندگان خدمات آموزشی از تبعیض و آزار و اذیت جلوگیری و موارد را شناسایی کنند، موجود نیست. 

نتایج آزمایش مواد مخدر در مدارس نگران‌کننده هستند و اطلاعات کافی در مورد آثار منفی مجازات‌ها، از جمله تعلیق یا اخراج دانش‌آموزان، بر حقوق آن‌ها، به‌ویژه دانش‌آموزان متعلق به گروه‌های محروم و حاشیه‌نشین، در دست نیست.

علاوه بر این، در حوزه آموزش و تحصیل زنان و دختران، دولت سوئد اقدام‌هایی را برای افزایش تعداد و تضمین مشارکت متناسب زنانی که در حال تحصیل، تحقیق یا آموزش در علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی هستند را اتخاذ نکرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *