صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

برنامه سند تحول برای ارتقای نحوه جذب و به‌کارگیری منابع انسانی در قوه قضاییه

۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۵:۱۰
کد خبر: ۴۷۷۵۴۸۷
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
سند تحول قضایی در فصل سوم به موضوع منابع انسانی می‌پردازد و ۱۲ راهکار برای ارتقای جذب و به‌کارگیری منابع انسانی در قوه قضاییه ارائه می‌دهد.

خبرگزاری میزان - فصل سوم سند تحول و تعالی قوه قضاییه که تحت عنوان «نظام مدیریتی اجرای برنامه تحول» نامیده شده است در ۹ مبحث به موضوعات مختلف مربوط به نظام مدیریتی در قوه قضاییه می‌پردازد.

مبحث دوم از فصل سوم سند تحول قضایی با عنوان «منابع انسانی» به ۱۲ موضوع در رابطه با تضمین عزت و استقلال قاضی، ارتقای نظام جذب منابع انسانی قوه قضاییه، افزایش ظرفیت جذب دانشجویان رشته کارشناسی ارشد تربیت قاضی، اصلاح و استانداردسازی فرآیند نقل‌وانتقال‌ها، تدوین و اجرای نظام آموزش و توانمندسازی منابع انسانی، طراحی و استقرار نظام انتصاب مدیران قوه قضاییه، طراحی و ایجاد الگوی مطلوب فرهنگ سازمانی، ارائه خدمات مربوط به سنجش و پایش سلامت جسم و روان کارکنان و خانواده‌های آن‌ها، اصلاح نظام جبران خدمات و افکارسنجی سالیانه از قضات و کارکنان قوه قضاییه، می‌پردازد.

راهکارهای دوازدهگانه سند تحول برای ارتقای جذب و به‌کارگیری منابع انسانی در قوه قضاییه

نحوه اجرای ۱۲ موضوع مربوط به مبحث منابع انسانی قوه قضاییه در سند تحول به نحو ذیل است:

۱) تضمین عزت و استقلال قاضی با تدوین، پیگیری ابلاغ و اجرای دستورالعمل صیانت از استقلال، شأن، عزت، منزلت و کرامت قضات مصوب رییس قوه قضاییه با رعایت ملاحظات زیر:

-منع هرگونه اقدام مغایر استقلال قضات

-تسهیل ارتباط قضات با رییس، مسئولان عالی و سایر مدیران قوه قضاییه

-ایجاد واحد صیانت از کرامت قضات به‌منظور پیگیری درخواست‌ها و پاسخگویی به آن‌ها

معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی، دادگستری استان‌ها مسئولیت اجرای این امر را بر عهده دارند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

۲) ارتقای نظام جذب و به‌کارگماری منابع انسانی قوه قضاییه به تفکیک مدیران، قضات و کارکنان و استقرار آن با رعایت ملاحظات زیر:

تهیه مدل شایستگی (دانش-مهارت-نگرش) به تفکیک کارکنان، قضات و مدیران و تعریف عملیاتی شاخص‌های آن

جذب در فضای رقابتی با تأکید بر انتخاب شایسته‌ترین افراد در چارچوب نیاز‌سنجی انجام‌شده

اجرای فرآیند نخبه‌یابی فعالانه و هدفمند از طریق ایجاد شبکه جستجو و نشان‌گذاری برترین استعداد‌ها در دوران تحصیل در دانشگاه و حوزه علمیه و ایجاد انگیزه در آن‌ها برای جذب در قوه قضاییه

افزایش کیفیت جذب متقاضیان با طراحی الگو (نیمرخ شخصیت) برای قاضی و کارمند مطلوب، استفاده از آزمون‌های پیشرفته روانش‌ناسی، بهره‌مندی از روش‌های نوین شخصیت‌شناسی و به‌کارگیری هوش مصنوعی به‌منظور سنجش داوطلبان با روایی بالا

جذب قضات از میان داوطلبان حوزوی یا دانشگاهی صرفاً پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد تربیت قاضی با در نظرگرفتن شایستگی‌های شخصیتی، ایمانی، علمی و مهارتی متناسب، در فضای رقابتی و با حداقل سنی ۲۵ سال تمام با تأکید بر سلامت فرد و خانواده وی با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط

-انجام کل فرآیند جذب، پذیرش و گزینش حداکثر در بازه زمانی یکساله از طریق آسیب‌شناسی فرآیند فعلی و طراحی فرآیند ارتقای یافته

توسعه کمی و کیفی ظرفیت جذب قضات از طریق پیگیری تصویب و ایجاد رشته تربیت قاضی در دانشگاه‌های معتبر کشور

معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی مسئولیت اجرای این امر را بر عهده دارد و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

۳) افزایش ظرفیت جذب دانشجویان ورودی در رشته کارشناسی ارشد تربیت قاضی در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به ۱۰۰۰ نفر در سال با تأمین زیرساخت‌های لازم.

دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری مسئولیت اجرای این امر را بر عهده دارد و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

۴) اصلاح و استانداردسازی فرآیند نقل و انتقال‌ها با:

تهیه پیش‌نویس دستورالعمل نقل‌وانتقال قضات و کارکنان، شامل معیار‌هایی نظیر نتایج ارزیابی عملکرد، دوره‌های آموزشی گذرانده شده و خدمت در مناطق محروم و پیگیری تصویب و ابلاغ آن توسط ریاست محترم قوه قضاییه.

ایجاد «سامانه نقل‌وانتقال منابع انسانی» به‌منظور رعایت عدالت و کرامت منابع انسانی و ارتقای سلامت اداری از طریق اعلام شفاف ضوابط و معیار‌ها در سامانه و ایجاد قابلیت رهگیری وضعیت درخواست برای متقاضیان و منوط شدن نقل و انتقال متقاضیان به کسب امتیاز لازم.

معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی و مرکز آمار و فناوری اطلاعات، مسئولیت اجرای این امر را بر عهده دارند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

۵) فراهم‌سازی زمینه ارتقای شغلی ویژه قضات زن در قوه قضاییه با تأکید بر بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت آنان در فعالیت‌ها و مشاغل مرتبط با حوزه‌هایی نظیر خانواده، زنان، کودکان و امور حسبی.

معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، مسئولیت اجرای این امر را بر عهده دارد و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

۶) تدوین و اجرای نظام آموزش و توانمندسازی منابع انسانی به تفکیک مدیران، قضات و کارکنان قوه قضاییه با تأکید بر ایجاد انگیزه برای یادگیری و ارتقای عملکرد به‌جای ارائه صرف برنامه‌های آموزشی با استقرار نظام‌هایی ازجمله نظام جبران خدمات عملکرد محور و با رعایت ملاحظات زیر:

- بازطراحی الگوی نیازسنجی آموزشی متناسب با شایستگی‌های شغلی تعیین شده در مدل شایستگی مدیران، قضات و کارکنان

- تعیین اهداف و نتایج مورد انتظار از برگزاری دوره آموزشی با تاکید بر توسعه دانش‌های کاربردی

- تدوین محتوا و روش‌های مناسب آموزشی

- اجرای دوره‌های کارآموزی «کارگاه محور» و تقدیر از اساتید برتر دوره‌های کارآموزی

- تربیت قضات تخصصی با تأکید بر دانش‌های کاربردی در موضوعات اولویت‌دار از جمله خانواده، اقتصاد، رسانه، اداری، نظامی و فناوری‌های نوین و تدوین محتوا‌های آموزشی علمی و عملی متناسب با نیاز‌های شغلی

- اجرای دوره‌های آموزشی تخصصی ضمن خدمت با اولویت قضات دادگاه‌های حقوقی و خانواده

- طراحی و اجرای دوره‌های مهارت افزایی مانند انشای رأی، مهارت‌های ارتباطی، مدیریت پرونده، مدیریت ادله، دستور نویسی، روش‌های صلح‌وسازش و فصل خصومت و به‌کارگیری فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در امور قضایی

- بازطراحی و بهبود نظام ارزشیابی و اعمال نتایج در زیرنظام‌های منابع انسانی

- استفاده از روش‌های نوین آموزشی و تغییر موقعیت‌های یادگیری و ایجاد فرصت‌های یادگیری جدید (مربیگری)

- تسهیل دسترسی منابع انسانی به خدمات آموزشی به صورت رقابتی و غیرانحصاری و با رویکرد «خرید خدمات» از مراکز آموزشی و پژوهشی دارای صلاحیت به‌جای «تصدی‌گری»

معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی و دادگستری استان‌ها مسئولیت اجرای این امر را بر عهده دارند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

۷) طراحی و استقرار نظام انتصاب مدیران قوه قضاییه با رعایت ملاحظات زیر:

- انتصاب مدیران براساس مدل شایستگی (دانش-مهارت-نگرش) تدوین شده مشتمل بر شخصیت، ایمان، تخصص، تجربه، مهارت و کارآمدی با تأکید بر فاضل، صالح، انقلابی، جوان، مردمی، نوآور، پاکدست و ضدفساد بودن

- توسعه شیوه‌های سنجش شاخص‌های شایستگی با استفاده از فناوری‌های روز و هوش مصنوعی شامل آزمون‌های روان‌شناسی، شخصیت‌شناسی و شبیه‌سازی موقعیت‌های مدیریتی

شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی ضوابط و فرآیند انتصابات مدیران

- ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب و طراحی نظام جانشین‌پروری و توانمندسازی مدیران به‌منظور شناسایی استعداد‌های منابع انسانی شایسته به‌ویژه جوانان برای انتصاب در پست‌های مدیریتی

- استفاده از نتایج «سامانه یکپارچه برنامه‌ریزی و نظارت قوه قضاییه» به‌منظور ایجاد سازوکاری برای ارتقای افراد برتر و پیشنهاد جایگزینی ده درصد از مدیران دارای ضعیف‌ترین سطح عملکرد به‌صورت سالیانه.

معاونت اول، دادستانی کل کشور، حوزه ریاست، دادسرای انتظامی قضات، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت راهبردی و مرکز حفاظت و اطلاعات مسئولیت اجرای این امر را بر عهده دارند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

۸) طراحی و ایجاد الگوی مطلوب فرهنگ سازمانی بر اساس مسئله‌شناسی فرهنگی قوه قضاییه از طریق اجرای برنامه‌های زیر:

- تدوین و اجرای منشور اخلاقی و کد‌های رفتاری کارکنان قوه قضاییه و تعریف رویه‌های نظارتی آن

الگوسازی و ارزش‌آفرینی سازمانی با ترویج نماد‌ها و برگزاری آیین‌های تجلیل از مفاخر و پیش‌کسوتان و ایثارگران و بسیجیان برتر

طراحی و پیاده‌سازی رویداد‌های فرهنگ‌ساز ویژه فرزندان و خانواده کارکنان با رویکرد مشارکت‌جویی آنان با اولویت مدیران و مشاغل حساس

-تکریم بازنشستگان و ارائه خدمات مناسب به آن‌ها و ایجاد «کانون بازنشستگان قوه قضاییه»

معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی و دادگستری استان‌ها مسئولیت اجرای این امر را بر عهده دارند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

۹) ارائه خدمات مربوط به سنجش و پایش سلامت جسم و روان کارکنان و خانواده‌های آنان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تخصصی برون سازمانی.

معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی و دادگستری استان‌ها مسئولیت اجرای این امر را بر عهده دارند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

۱۰) اصلاح نظام جبران خدمات به‌منظور رعایت عدالت و کرامت منابع انسانی و ارتقای سلامت اداری با رعایت ملاحظات زیر:

- بازنگری در نظام برخی از پرداخت‌ها نظیر اضافه‌کاری، بهره‌وری، پاداش و خدمات رفاهی بر مبنای ارزیابی عملکرد و میزان اجرای برنامه‌های ابلاغی

معاونت راهبردی، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی و دادگستری استان‌ها مسئولیت اجرای این امر را بر عهده دارند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

- توجه ویژه به قضات گروه‌های شغلی پایین و کاهش فاصله درآمدی آنان با گروه‌های بالاتر با اصلاح «آیین‌نامه تعیین گروه‌های شغلی قضات»

معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی و دادگستری استان‌ها مسئولیت اجرای این امر را بر عهده دارند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

- بهبود توان ارائه خدمات رفاهی و درمانی و افزایش عدالت توزیعی در سراسر کشور با تغییر رویکرد از «تصدی‌گری» به «خرید خدمت» و ارتقای «بیمه تکمیلی خدمات درمانی» با استفاده از عواید حاصل از واگذاری مراکز رفاهی و درمانی

معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی و دادگستری استان‌ها مسئولیت اجرای این امر را بر عهده دارند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

۱۱) صیانت از منابع انسانی و ارتقای سلامت اداری قوه قضاییه با:

- شناسایی و پیگیری رفع ده ساختار اصلی فسادزا در قوه قضاییه با توسعه سامانه‌ها و تقاطع اطلاعات و پیگیری اصلاح فرآیند‌های فسادزا

- رصد هوشمند و مقابله با کارکنان متخلف، شاهدان دروغین، کارچاق‌کن‌ها، و مرتبطین قوه قضاییه اعم از وکلا و کارشناسان رسمی متخلف

- ارتقای برنامه‌های پیشگیرانه و آموزش کارکنان و تذکر و اخطار در زمان مناسب

- پالایش گزارش‌ها و امحای گزارش‌های غیرمستند در پرونده‌های حفاظتی اشخاص

- تقویت بازرسی‌ها و نظارت‌های فعالانه با اولویت‌بندی آن‌ها بر اساس احتمال وقوع تخلف مبتنی بر نتایج حاصل از تحلیل اطلاعات سامانه‌ها و فراهم‌سازی امکان گزارش‌دهی اشخاص با حفظ محرمانگی هویت و تسهیل اعلام شکایت

- رصد هوشمند دارایی‌ها و نقل و انتقال‌های مالی به حساب کارکنان قوه قضاییه و خانواده‌های آن‌ها

مرکز حفاظت و اطلاعات و دادسرای انتظامی قضات، سازمان‌ها و واحد‌های تابعه مسئولیت اجرای این امر را بر عهده دارند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۳ است. 

۱۲) افکارسنجی از قضات و کارکنان قوه قضاییه درباره عملکرد بخش‌ها و مدیران به‌صورت سالیانه و تحلیل و ارائه نتایج آن به مسئولان عالی قضایی

مرکز حفاظت و اطلاعات و معاونت راهبردی، سازمان‌ها و واحد‌های تابعه مسئولیت اجرای این امر را بر عهده دارند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *