صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ارائه خدمات پلیس در مراکز مشاوره کلانتری ها، بی منت، دلسوزانه و خیر خواهانه است

۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹:۲۶
کد خبر: ۴۷۷۵۳۵
معاون اجتماعی ناجا با بیان این که خدمت به مردم بر حسب روایات نوعی عبادت محسوب می‌شود، گفت:ارائه خدمات پلیس در مراکز مشاوره کلانتری ها، بی منت، دلسوزانه و خیر خواهانه بوده و در ارتقاء اعتماد مردم موثر است.

سردار "احمد نوریان" در مراسم فارغ التحصیلی کارشناسان، مشاوران و مددکاران دانشگاه علوم انتظامی امین با اشاره به سخنان مولای متقیان که فرمودند:"بهترین احسان‌ها و خدمات آن است که موافق با شریعت ما یعنی مطابق با شرایط و موازین دینی باشد"، گفت: از مبانی و آیات الهی این چنین بر می‌آید که آن چه به سود مردم می‌باشد پایدار است و آن چه که سودمند نباشد از بین می‌رود.

معاون اجتماعی ناجا با بیان این که خدمت به مردم بر حسب روایات نوعی عبادت محسوب می‌شود، گفت: خدمت عبادی علاوه بر انگیزه الهی و تقرب به خدا، باید دارای شرایطی باشد، از جمله در راه خدا باشد، مخلصانه انجام گیرد، خیر خواهانه و فاعلش نیت و هدف خیر داشته باشد؛ قصد، صرفا به طمع مال اندوزی، کسب شهرت و مقام نباشد، اعانت بر اثم و گناه نباشد، یعنی حین انجام کار به گناه دچار نشویم، در ارائه خدمات منت نگذاشته و آسیبی به کسی نرسد؛ چنین خدمتی از ارزش و اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که "کار شما روان شناسان و مشاوران خیلی حساس و ظریف است مثل خود مسئله روان، که در مقایسه با جسم خیلی حساس‌تر و ظریف‌تر است"، گفت: در ارائه خدمات مشاوره‌ای دقت کنید تا اسرار مردم حفظ شود، این اعتمادی که مراکز مشاوره پلیس طی ۱۸ سال به دست آورده و رضایتمندی مردم از خدمات ما، سرمایه بزرگی برای نیروی انتظامی به شمار می‌آید که بایستی تلاش کنیم تا خدشه‌ای به آن وارد نشود.

این مقام ارشد انتظامی ضمن تاکید بر اهمیت خدمت در ناجا و نقشی که مشاوران و مددکاران در خدمات دهی به مردم دارند، گفت: به عنوان خدمتگزار و نیز مشاورِ امین مردم، همه سعی و تلاش همکارانم بر انجام عمل خالص و برای خدا بوده و بایستی در این مقام خدمتگزاری قدر خود را بدانند.

وی با تاکید بر اهداف مهم شکل گیری و راه اندازی مراکز مشاوره و مددکاری در نیروی انتظامی که اقدامی در راستای پیشگیری اجتماعی است، گفت: ایجاد رابطه نزدیک، صمیمی و اعتماد آمیز بین پلیس و مردم، کمک به حل مسئله و دغدغه‌های مردم در مسائل و مشکلاتی که برایشان پیش می‌آید و آگاه سازی جامعه نسبت به خطرات و آسیب‌های تهدید کننده از جمله این اهداف هستند.

نوریان تصریح کرد: شناسایی ریشه‌ها و زمینه‌های نابهنجار، بزهکاری ها، تلاش برای از بین بردن بستر‌های معضلات اجتماعی و پیشگیری از آن ها، کمک به گسترش فرهنگ مشاوره در جامعه در راستای تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که فرمودند: مسئله مشاوره و روان شناسی یک چیز خیلی مهم است که مردم ضرورت و اهمیت این کار را درک می‌کنند همان طور که به اهمیت مراجعه به پزشک توجه می‌کنند، از دیگر اهداف است.

حمایت‌های روانی اجتماعی و به ویژه مددکاری به بزه دیدگان، قربانیان و خانواده ها، حمایت‌های روانی- اجتماعی به افرادی که در حوادث و اتفاقات به شکلی دچار افسردگی به بیماری‌های اضطرابی، پیشگیری‌های ثانویه و ثالثیه، اخلاق و رفتار و ادب و احترام و ... از دیگر سخنان نوریان در این مراسم بود.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه بحمدالله پلیس خدمتگزار طی نزدیک به دو دهه نشان داده که در نقش امین مردم در صیانت از جان، مال و ناموس و آبروی مردم صادقانه تلاش کرده است، گفت: ارائه خدمات در مراکز مشاوره که امروز به ۴۴ مرکز رسیده و هم دوایر مشاوره و مددکاری در ۶۵۰ کلانتری؛ بی منت و دلسوزانه و خیر خواهانه بوده است.

به گفته وی، وقتی حدود ۷۰ درصد پرونده‌های ارجاعی به کارشناس حوزه اجتماعی کلانتری‌ها به مصالحه ختم می‌شود و مسیر پر دردسر کلانتری و مراکز قضائی کوتاه و حذف می‌شود، بدین معناست که مردم به پلیس اعتماد داشته و از عملکرد کارکنان ما رضایت دارند؛ این سرمایه اجتماعی بزرگی برای نیروی سرافراز انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.

نوریان افزود: امروز مراکز مشاوره ناجا یک مرجع تخصصی در گره گشایی مشکلات مردم است ضمن این که در تجزیه و تحلیل پرونده‌هایی که در حوزه مشاوره و مددکاری رسیدگی شده به پلیس در شناسایی و ریشه یابی علل بروز ناهنجاری‌های اجتماعی کمک شایانی می‌کند.

وی با اذعان بر این مطلب که مردم اول به دانش فرد نگاه نمی‌کنند، گفت: فردی که مشکل دارد قبل از نگاه به دهان به چشم شما نگاه می‌کند؛ پس اول باید با اخلاق، رفتار و ادب با فرد اظهار همدردی و جلب اعتماد کرده و پس از برقراری ارتباط، به مسئله و مشکل رسیدگی کنید؛ مهارت‌های جلب اعتماد در فرایند ارائه خدمات مشاوره‌ای اهمیت دارد.

این مقام ارشد انتظامی در تدوین چشم انداز اطلس آینده مراکز و دوایر مشاوره و مددکاری، گفت:تسهیل دسترسی مراجعه کنندگان به خدمات مشاوره­ و مددکاری اجتماعی در مراکز نیروی انتظامی، تشکیل هسته­‌های مشاوره مردمی، شناسایی پیش نشان گر‌های جرم و آسیب ­های اجتماعی، استفاده از ظرفیت کارشناسان پلیس در پیشگیری از جرم و بزه، توسعه آموزش ­های پلیس در مقیاس محل ه­ای چهره به چهره از طریق مشاوره‌های گروهی، استاندارد سازی محتوای آموزشی و مهارت‌های نگرشی و ... در این چشم انداز مطرح شده است.

وی افزود: تقویت تولید دانش بومی در حوزه ­های مددکاری اجتماعی، طراحی الگو‌ها و مدل‌های مداخله­‌ای مددکاری اجتماعی در پلیس، ارتقاء تاب آوری روانی، آموزش و توصیه­‌های لازم و ... از دیگر محور‌هایی است که بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

نوریان ضمن قدردانی مجدد از دانشگاه علوم انتظامی امین در راستای تربیت نیرو‌هایی زبده و متعهد، گفت: آموزش افسری کارشناس و کارشناس ارشد حوزه مشاوره و مددکاری اجتماعی در دوره یک ساله، بسیار حائز اهمیت است و همچنین نقش معاونت نیروی انسانی ناجا و مرکز گزینش آن معاونت در اختصاص سهمیه نیز قابل توجه است؛ البته این همکاری تا پایان پروژه معرفی و تکمیل کادر دوایر مشاوره و مددکاری کلانتری‌ها در چارچوب تدابیر و دستورات فرمانده محترم نیرو، ادامه دارد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی در خاتمه گفت: در صددیم ابعاد حوزه خدمات مشاوره و مددکاری را گسترده‌تر کرده و پس از کلانتری ها، مراکز مشاوره را در پاسگاه‌ها نیز در سال ۹۸ راه اندازی کنیم.

 انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *