۱۶۶ هزار و ۶۰ مورد ملاقات مردمی در فروردین ماه توسط مسئولان قضایی انجام شد/ دریافت ۱۸۲ درخواست حقوقی از نمازگزاران در میز خدمت نماز جمعه تهران
خبرگزاری میزان - ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، تکریم اربابرجوع، رسیدگی دقیق و عادلانه به پروندهها از سیاستهای قوه قضاییه بوده و عمدهترین وظایف مسئولان قضایی استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان جهت رفع مشکلاتشان است. میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و بهطور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمعهای قضایی، دادگستری کل استانها و شهرستانها برگزار میشود تا مردم مشکلات و دغدغههای خود را با مسئولان قضایی در میان بگذارند.
به همین منظور رئیس عدلیه به مقامات قضایی دستور داد ملاقات با مردم و استماع و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آنها در چارچوب قانون را در زمره اولویتهای کاری خود بگنجانند و در برگزاری دیدارهای مردمی استمرار و مداومت داشته باشند.
به همین منظور رئیس قوه قضاییه در روزهای ۲۸ و ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ و اول تا سوم فروردین ۱۴۰۳ در میان نمازگزاران مساجد غرب، جنوب و شمال تهران حضور یافت و پس از اقامه نماز تا ساعتها مشکلات آنها را مورد بررسی قرار داد. حجتالاسلام والمسلمین اژهای سال گذشته به مقامات و مسئولان قضایی نیز برای حضور در مساجد و اجتماعات مردمی و رسیدگی بدون واسطه و مستقیم به مسائل و مشکلات مردم دستوراتی صادر کرده است.
همچنین رئیس عدلیه دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ در نشست شورای عالی قوه قضاییه، از کلیه همکاران و مسئولان قضایی که در ایام تعطیلات نوروز، بصورت شبانهروزی و کشیک، به امرِ مهمِ خدمترسانی به مردم مشغول بودند تقدیر کرد و گفت که باید هر چه بیشتر ارتباطات مسئولان قضایی با مردم توسعه پیدا کند و ضرورت دارد مسئولان قضایی پیوسته در میان مردم حضور داشته باشند و شنوای مسائل و مشکلات آنها باشند و در جهت رفع این مسائل و مشکلات، اقدامات مقتضی و قانونی را ترتیب دهند.
ملاقاتهای مردمی مقامات قضایی سراسر کشور
در همین رابطه سیدعلی اصغر رفاهی، مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در گفتوگو با میزان، درباره ملاقاتهای مردمی مقامات قضایی سراسر کشور در فروردین ماه سال ۱۴۰۳، اظهار کرد: در فروردین ماه سال جاری تعداد ۱۶۶ هزار و ۶۰ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۱ هزارو ۶۵۷ مورد آن متعلق به روسای کل دادگستری استانها و تعداد ۹ هزارو ۵۱ مورد مربوط به دادستانهای عمومی و انقلاب مراکز استانها بوده و بقیه موارد مربوط به ملاقات سایر مسئولان قضایی است.
وی افزود: استان فارس با ۱۷ هزار و ۶۶ مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده و رئیس کل دادگستری استان یزد به همراه معاونانش با هزار و ۳۱۶ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است. همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اصفهان نیز به همراه معاونانش با هزارو ۵۳۶ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: اولویت موضوع درخواستهای مردم در ملاقاتهای صورت گرفته در استانها به ترتیب درخواستهای مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی، دعاوی خانوادگی (مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه)، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و ...، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، پیگیری پرونده، ارشاد و راهنمایی، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پروندهها و استماع مباحث طرفین، اعسار، عدم رضایت از عملکرد همکاران قضایی و اداری و وکلا و کارشناسان، اعسار و حمایت از واحدهای تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید بوده است.
آمار تعداد ملاقاتهای انجام شده در حوزه مدیریت اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره آمار تعداد ملاقاتهای انجام شده در حوزه مدیریت اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در فروردین ماه سال جاری، گفت: در حوزه مدیریت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیر کل ۲۲۹ نفر، رئیس اداره ارتباطات و ملاقاتها ۳۹ نفر، رئیس اداره بررسی و ارشاد قضایی ۲۰۱ نفر، رئیس اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشها ۶ نفر و رئیس اداره پاسخگویی ۹۱۰ نفر بوده که در مجموع هزارو ۴۷۴ نفر توسط حوزه مدیریت و روسای ادارات ملاقات شدند.
برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران با دستور ریاست قوه قضاییه
رفاهی درباره برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران بیان کرد: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه در راستای خدمترسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی به محضر ریاست قوه قضاییه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواستها و ارشاد متقاضیان مشغول میشوند. درخواستهای دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام میشود و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی میشود. تعداد درخواستهای دریافتی در این ماه ۱۸۲ مورد بوده است.
انتهای پیام/