صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش|

پرداخت تعرفه زایمان به ماماها؛ از اصرار وزارت بهداشت به واریز تا انکار دریافت توسط جامعه مامایی

۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹:۰۴
کد خبر: ۴۷۷۲۶۶۱
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید که تعرفه زایمان به ماماها داده می‌شود و حتی این تعرفه افزایش نیز داشته است اما در مقابل رئیس انجمن مامایی و برخی از ماماها از عدم پرداخت این تعرفه شکایت دارند.

خبرگزاری میزان - چندی پیش ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی مامایی ایران در گفت‌وگو با میزان ضمن گلایه از عدم پرداخت تعرفه زایمان که اغلب توسط ماما‌ها انجام می‌شود، بیان کرد: تعرفه زایمان که اغلب توسط ماما‌ها انجام می‌شود در بخش دولتی به ماما‌ها پرداخت نمی‌شود. این مسئله بعد از طرح تحول سلامت اتفاق افتاد و قبل از آن بخشی از تعرفه زایمانی به صورت مستقیم به ماما پرداخت می‌شد، متاسفانه وزارت بهداشت نیز بر اجرای آیین‌نامه‌های خودش نظارت کافی ندارد و از طرفی تعدادی از انجمن‌هایی که دارای تعارض منافع با حرفه مامایی هستند با نامه نگاری و فشار بر وزارت بهداشت مانع اتخاذ راه حلی اساسی در این مورد شده‌اند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران عدم پرداخت سهم ماما از تعرفه زایمان موجب نارضایتی و بی‌انگیزگی گسترده ماما‌های شاغل در زایشگاه‌ها دانست و عنوان کرد: با توجه به اینکه در بسیاری از پرونده‌های خطا و قصور پزشکی باید پاسخگو باشند، در مواردی ترجیح می‌دهند مادر برای سزارین به اتاق عمل هدایت شود.

تعرفه زایمان برای ماماها افزایش یافته است

پس از انتشار این مطالب اما سعید کریمی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به این موضوع در گفت‌وگو با میزان توضیح داد: ما به تفاوت فاصله بین تعرفه زایمان طبیعی و سزارین را که طبق دستورالعملی ۳۰ درصدش به ماما‌ها پرداخت می‌شد را مصوب کردیم که ۱۰۰ درصدش پرداخت شود، تعرفه به ماما‌ها پرداخت می‌شود و افزایش نیز یافته است.

بیمارستان‌های دولتی اصلا نمی‌توانند در مورد پرداخت تعرفه زایمان به ماماها تخلف کنند

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رابطه با مراکزی که در پرداخت تعرفه زایمان به ماما‌ها تخلف می‌کنند، بیان کرد: بیمارستان‌های دولتی اصلا نمی‌توانند در این مورد تخلف کنند چراکه از سوی دیوان محاسبات شناسایی می‌شوند و مشکل قانونی پیدا می‌کنند. در حال حاضر تعرفه زایمان را افزایش دادیم، اما از زمانی که مصوب شده تا موقعی که پرداخت شود، چند ماهی طول می‌کشد.

پس از اظهارات این مقام وزارت بهداشت که به نظر می‌رسید چندان با صحبت‌های رئیس انجمن مامایی تطابق ندارد به گفت‌وگو با چند مامای شاغل در زایشگاه پرداختیم که همه آن‌ها از عدم پرداخت تعرفه زایمان گلایه داشتند، صحبت‌های دو نفر از آن‌ها با خبرگزاری میزان به شرح زیر است.

هیچ‌کدام از همکاران شاغل در بخش مامایی تعرفه‌ای برای انجام زایمان دریافت نمی‌کنند

یک مامای شاغل در بیمارستان سردار سلیمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران که استخدام رسمی است و ۵ سال سابقه کار دارد، با اشاره به اینکه هیچ تعرفه‌ای برای انجام زایمان طبیعی و سزارین دریافت نمی‌کنم، عنوان کرد: تا جایی که مطلع هستم هیچکدام از همکاران شاغل در بخش مامایی تعرفه‌ای برای انجام زایمان دریافت نمی‌کنند. این تعرفه همراه با اضافه کار و کارانه پرداخت می‌شود که مبلغ بسیار کمی است و شامل تعرفه زایمان نیز می‌شود، ماما‌یی که ساعت‌ بیشتری مشغول به کار است باید اضافه کار دریافت کند و دریافت این مبلغ ربطی به تعرفه زایمان ندارد.

یک مامای شاغل در یکی از زایشگاه‌های استان خراسان رضوی نیز در این مورد توضیح داد: چنانچه در جریان زایمان طبیعی پزشک حضور داشته باشد از آنجایی که پزشک مهر می‌زند که عامل زایمان است حتی اگر کاری هم انجام ندهد تعرفه زایمان به پزشک تعلق می‌گیرد، برای زایمان سزارین نیز کلا تعرفه‌ای دریافت نمی‌کنیم و به عنوان دستیار پزشک کار‌های نوزاد را انجام می‌دهیم و اگر به اکسیژن تراپی و ساکشن احتیاج داشته باشد برایش انجام می‌دهیم. تعرفه‌های پرستاری که تعریف شده نیز کار‌های پرستاری را مد نظر قرار داده و این در حالیست که ماما علاوه بر کار پرستاری شامل سرم زدن و .. کار مامایی هم انجام می‌دهد، اما تعرفه‌ای به ما تعلق نمی‌گیرد.

با توجه به اظهارات رئیس انجمن مامایی و چند نفر از ماماهای شاغل در زایشگاه‌ها تعرفه زایمان به ماماها پرداخت نمی‌شود، با این وجود معاون بهداشت وزارت بهداشت معتقد است که تعرفه به ماما‌ها پرداخت می‌شود و افزایش نیز داشته است و بیمارستان‌ها نمی‌توانند در این مورد تخلف کنند، حال این سوال مطرح می‌شود چرا با وجود افزایش تعرفه و ملزم شدن بیمارستان‌ها به پرداخت تعرفه زایمان به ماماها همچنان مواردی مبنی بر عدم پرداخت این تعرفه مشاهده می‌شود؟

انتهای پیام/

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *