صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

صنعت پتروشیمی روی ریل پیشرفت/مسیر طولانی پتروشیمی برای رسیدن به ایستگاه توسعه

۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱:۰۱
کد خبر: ۴۷۷۱۷۰
دسته بندی‌: اقتصاد ، اقتصاد ایران
صادرات محصولات پتروشیمی به عنوان نقطه قوت صنعت نفت و گاز به حساب می آید که در هشت ماه نخست سال جاری در مجموع ۳۶.۷ میلیون تن انواع محصولات تولید و در حدود ۱۴ میلیون تن از آنها صادر شده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، محصولات پتروشیمی از جمله اقلام صادراتی هستند که با دارا بودن سهمی حدود ۲۷.۶ درصد از صادرات غیرنفتی، به عنوان یکی از نقاط قوت حوزه انرژی از آن یاد می‌شود.
 
بنا بر آخرین آمار تا پایان آبان ماه سال جاری در مجموع ۳۶.۷ میلیون تن انواع تولیدات در مجتمع‌های پتروشیمی به ثبت رسیده که در این میان دو منطقه ماهشهر و عسلویه با اختصاص میزان تولید ۱۲ میلیون و ۹۰۸ هزارتن و ۱۶ میلیون و ۴۵۳ هزار تن در صدر میزان تولید هستند.
 
در بخش صادرات محصولات پتروشیمی نیز، آمار‌ها حاکی از آن است که تا پایان آبان ماه در حدود ۱۴ میلیون تن صادرات گزارش شده که این میزان ارزشی معادل ۸.۱ میلیارد دلار داشته است.
 
بهزاد محمدی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در جدیدترین اظهارات خود مقایسه‌ای میان میزان تولید محصولات پتروشیمی در ایران و بازار‌های جهانی انجام داد و گفت: اگر ارزش کل تولید محصولات پتروشیمی جهان ۳ هزار و ۳۶۰ میلیارد دلار و ارزش کل محصولات پتروشیمی کشور ۲۲ میلیارد دلار باشد، نسبت صنعت پتروشیمی ایران در مقایسه با جهان و سهم آن در بازار جهانی ۶ دهم درصد خواهد بود که این نشان‌دهنده راه طولانی پیش روی صنعت پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت برای توسعه این حوزه پیشنهاد داد تنها نباید در بازار‌هایی متمرکز باشیم که در کوتاه مدت جذاب هستند.
 
در همین راستا فریبرز کریمایی در گفت‌وگو با ، با اشاره به حجم بالای صادرات محصولات پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی ایران در تولید محصولاتی مانند متانول، اوره و انواع محصولات پلیمری سهم قابل توجه‌ای در بازار‌های جهانی دارد به همین خاطر کشور‌هایی که از سال‌های گذشته برای خرید محصولات پتروشیمی از ایران برنامه ریزی کرده اند، نمی‌توانند به راحتی جایگزینی برای محصولات مد نظر خود پیدا کنند.
 
وی عنوان کرد: محصولات پتروشیمی پیش از تولید بازار خود را به دست آورده اند به همین خاطر صادرات آن‌ها طی برنامه‌های بلند مدت دسته بندی می‌شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *