صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

دغدغه‌های یک معلم جهادگر؛ از دسترسی دشوار دانش‌آموزان نخبه مناطق محروم به امکانات آموزشی تا کمبود نیروی انسانی و تدریس غیرمرتبط با رشته تحصیلی توسط برخی از معلمان

۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲:۰۶
کد خبر: ۴۷۷۰۷۵۰
یک معلم جهادگر استان ایلام به بیان دغدغه‌هایش پرداخت و مسائلی نظیر کمبود دسترسی دانش‌آموزان نخبه به امکانات آموزشی و حقوق پایین معلمان را از جمله مسائل دانش‌آموزان و بخشی از فرهنگیان به‌ویژه در مناطق محروم دانست.

خبرگزاری میزان - رامش قلی زاده، حافظ قرآن، نویسنده، پژوهشگر و دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات فارسی که ۲۱ سابقه فعالیت در آموزش و پرورش استان ایلام شامل ۸ سال معاونت مدارس و ۱۳ سال تدریس ادبیات و مربی پرورشی در مقاطع متوسطه اول و دوم را دارد، به دلیل علاقه‌مندی به تدریس در سال‌های فعالیتش علاوه بر تدریس ادبیات فارسی و معاونت به صورت جهادی و رایگان به تدریس قرآن کریم و کلاس‌های تقویتی نیز مشغول بوده و در کنار معلمی کار آفرین بوده و در حوزه بوم گردی نیز فعالیت دارد.

وی همچنن در حوزه تدریس آموزش خانواده و حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز فعال است و به طراحی و تولید محتوای آموزشی و پرورشی در فضای مجازی می‌پردازد.

وی در دوران شیوع کرونا بیش از ۶۰ محتوا برای استفاده دبیران و دانش‌آموزان تولید کرده و این محتوا‌ها را برای دانش‌آموزانی که به گوشی و تبلت دسترسی نداشتند در خانه‌هایشان به صورت جزوه و فلش تحویل داده است.

به مناسبت روز معلم به گفت‌وگو با این معلم جهادی و بررسی مشکلات و دغدغه‌هایش پرداختیم.

قلی زاده در بیان چالش‌ها و مشکلات ابتدا مشکلات دانش‌آموزانش را مطرح کرد و گفت: دسترسی دانش‌آموزان ما به امکانات بسیار کمتر از دانش‌آموزان مناطق برخوردار است، اغلب دانش‌آموزان ما از روستا برای تحصیل به دره شهر می‌آیند و این در حالیست که تعداد زیادی از دانش‌آموزان ما دارای استعداد بالایی هستند، اما به دلیل کمبود امکانات با مشکلات بسیاری مواجه‌اند، از این رو تقاضا داریم از نظر تامین منابع آموزشی و  مالی و همچنین فراهم کردن و دسترسی بیشتر به امکانات به این مناطق محروم توجه ویژ‌ه‌ای شود.

این معلم جهادگر مشکل ایاب وذهاب و سرویس دانش‌آموزان، عدم دسترسی به اینترنت، منابع و کتب دست اول آموزشی، کمبود نیروی انسانی و تدریس غیرمرتبط با رشته تحصیلی همکاران در مدارس و اولویت درآمدزایی نسبت به تحصیل در منطقه به دلیل عدم تمکن مالی خانواده‌ها (انجام فعالیت‌های کشاورزی) را از جمله مشکلات دانش‌آموزان عنوان کرد.

وی ادامه داد: تعدادی از دانش‌آموزان ما مشکلات مالی دارند و به همین دلیل با همکارانمان که همگی وضعیت مالی متوسطی داریم گروه خیرین آموزشی را تشکیل داده و به دانش‌آموزان بی‌بضاعت کمک می‌کنیم و برایشان کلاس رایگان می‌گذاریم و یا بخشی از درآمد کلاس‌های تقویتیمان را به این دانش‌آموزان اختصاص می‌دهیم.

قلی زاده با اشاره به اینکه سال‌هاست کلاس‌های تقویتی و کلاس‌های آموزش قرآن را به صورت رایگان و جهادی برای دانش‌آموزان بی بضاعت برگزار می‌کنم، توضیح داد: قرآن در همه ابعاد زندگی به من کمک کره است.

این معلم همچنین نداشتن امکانات رفاهی به مانند سایر استان‌های برخوردار نظیر خانه معلم، درمانگاه فرهنگیان، نداشتن مهدکودک مخصوص مادران فرهنگی، عدم ارائه تسهیلات بانکی، عدم دسترسی معلمان به امکانات و وسایل آموزشی و آزمایشگاهی پیشرفته جهت استفاده در کلاس درس را از جمله مشکلات معلمان استان و منطقه دانست.

وی ضمن اشاره به اینکه میزان حقوق دریافتی معلمان پایین است و مشکلات معیشتی بسیاری را برایشان به همراه داشته است، افزود: البته از آنجایی که پول معلمی با زحمت به دست می‌آید، برکت فراوانی دارد، اما با وجود بالا بودن هزینه‌های زندگی باید فکری به حال حقوق پایین معلمان شود.

این معلم جهادگر با بیان اینکه در حال حاضر ۳ سال است که در شهر تدریس می‌کنم، پیش از آن در روستا کار می‌کردم، عنوان کرد: در آن سال‌ها هم خانه‌‌ام در شهر بود و روستایی که در آن تدریس می‌کردم با شهر ۲۵ کیلومتر فاصله داشت و به دلیل نبود وسایل نقلیه مجبور بودم چند کیلومتر را پیاده تا مدرسه طی کنم و رفت‌و آمد دشوار بود البته همراه با معلم‌های دیگر سرویس می‌گرفتیم، ولی سرویس بخشی از مسیر را می‌رفت و بقیه راه را خودمان پیاده طی می‌کردیم

قلی زاده درباره مشکلات مدارس نیز توضیح داد: تراکم بالای دانش آموزان در  کلاس درس که یکی از مسائل تاثیرگذار در کیفیت‌بخشی به آموزش است، نداشتن کلاس‌های هوشمند در مدارس، نبود امکانات تفریحی و رفاهی در زنگ‌های تفریح و کمبود وسایل آموزشی و امکانات آزمایشگاهی در مدارس از جمله مشکلات کادر آموزشی و دانش‌آموزان در مدارس است.

قلی زاده در پایان گفت: امیدوارم در کشور عزیزمان ایران، عدالت آموزشی و تربیتی به گونه‌ای رقم بخورد که دانش آموزان از دورترین مناطق کشور با دانش آموزان مناطق برخوردار از امکانات برابر برخوردار باشند تا شاهد شکوفایی استعداد‌های فرزندان عزیز این مرز و بوم در همه نقاط کشور باشیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: روز معلم مدرسه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *