صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

شهید مرتضی مطهری عالمی که علم را ابرازی در خدمت جامعه کرد

۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۳:۰۱
کد خبر: ۴۷۷۰۶۵۶
یک کارشناس علوم قرآنی منحصر به فرد بودن علامه مرتضی مطهری را در تبدیل کردن علم به ابزار برای جامعه دانست و گفتمان سازی را دستاورد بزرگ این شهید خواند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی فرضی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون مختصات و ویژگی شهید علامه مرتضی مطهری گفت: این شخصیت مهم را باید از چند بعد موردبررسی قرارداد، نکته اول اینکه این عالم با اتکا به رویکرد علم گستری، حرکت‌هایی را در پیش گرفت و در دوره‌ای که به شدت جریان‌های سیاسی و امنیتی فعال شده بودند و تلاش داشتند تا افراد را جذب خود کنند، نقش‌آفرینی کرد. بدین ترتیب با ابزار علم، به تئوریزه کردن و تبدیل مبانی اسلام انقلابی با محور گفتمان سازی، پرداخت و مقوله‌ای ویژه را وارد میدان کرد.

وی فکر آفرینی و علم گستری علامه مطهری را موردبررسی قرارداد و افزود: مطرح کردن اسلام با تکیه‌بر سیر و سلوک عرفانی و معرفتی به واسطه نماز و ادعیه رشد روحی و فکری را به همراه داشت و سبب شکل‌گیری نوعی تزکیه در شخصیت این عالم شده بود.

مهدی فرضی زمان‌شناسی و مکان‌شناسی شهید مطهری یک امتیاز دانست و تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در دوره‌های مختلف با آن مواجه شده بودیم این نکته بود که بسیاری تاکید داشتند که هنر را برای هنر باید در نظر گرفت، در حالی که تفکر شهید مطهری بر این نکته استوار شده بود که باید هنر ارزشمند سازی و به مخاطب معرفی شود، بنابراین بهترین هنر، هنر اسلامی است و این را باید به مخاطب نشان داد و او را متقاعد کرد تا در نتیجه به هنر متعالی دست‌یافت.

وی ادامه داد: شعار هنر برای هنر و یا فقه برای فقه مقوله صرفاً در حد تعریف است و امکان عملیاتی شدن برای کف جامعه را ندارد و ما فقط بر اساس نگرش‌ها نمی‌توانیم حرکت کنیم بلکه باید آن را اجرایی کنیم. شهید مرتضی مطهری علوم را کاربردی کرد و فقه و فلسفه را تبدیل به ابزاری در جهت منافع مردم کرده برای آن کاربست تعریف کرد به‌گونه‌ای که این مهم در میدان علم محرز شده است. شاید یکی از دلایل منحصربه‌فرد بودن شهید مطهری در مرحله تبدیل علم به ابزار در جهت منافع اجتماع است.

این کارشناس علوم قرآنی بیان کرد: شهید مطهری در مورد معرفی جریان‌ها نقشی اساسی داشتند وی در تقابل جریان‌ها به صورت مستقیم شرکت می‌کرد، نکته‌ای که بخشی از جامعه فرهیخته امروز از حضور در آن ابا دارند. این قشر نمی‌توانند در مقابل جبهه مخالف استوار بایستند، اما شهید مرتضی مطهری خط مش‌های غیر اسلامی و غیرانقلابی را مشخص و آنچه برخلاف موازین اسلام بود را خط قرمز مشخص اعلام کرده و از اسلامی دفاع می‌کرد همچنین جبهه مقابل را به چالش و مبارزه علمی می‌طلبید. این همان نکته‌ای است که امروز در برخی از مجامع دانشگاهی و یا شخصیت‌های اثرگذار دیده نمی‌شود و سبب ناکارآمدی آنان در مقابل اجتماع می‌شود، گویی در یک فرایند خطی بدون هرگونه فرکانس حرکت می‌کنند و احساس خطر نمی‌کنند.

فرضی به شهادت علامه مرتضی مطهری پرداخت و تاکید کرد: دلیل شهادت این عالم بزرگ را باید در مردمی کردن علم و دانش به نفع جامعه دانست. وی عالمی بود که مردم از دانش او بهره می‌بردند و خوب و بد را به درستی به مردم نشان می‌داد.

وی در مورد شخصیت علامه مرتضی مطهری گفت: این علامه به دلیل نوع نگرش و عملکرد خود در قبال اسلام و علم شخصیتی جاودانه پیدا کرد و امام خمینی (ره) نیز آثار وی را مورد تایید قرار داد.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *