صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

حجاب سپری برای حفظ صیانت جامعه و خانواده است

۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۶۹۶۵۴
عضو گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس حجاب را یک هنجار دانست و احترام و الزام به آن را سپری در مقابل حفظ خانواده در جامعه خواند.

حمیده طائب عضو گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در مورد جایگاه حجاب و عفاف گفت: حجاب در اسلام و در قرآن کریم به صورت مستقیم مورد تاکید قرار گرفته و از جمله نکاتی است که در تفاوت زن و مرد مطرح شده است. حدود ۹۴ درصد آیات، با مخاطب انسانی اعم از زن و مرد و حدود ۶ درصد به تفاوت‌ها می‌پردازد که از جمله آن‌ها تفاوت در نحوه تعامل با نامحرم از جمله در پوشش بانوان، نوع صحبت کردن و راه رفتن آن‌هاست که صراحتا در قرآن مطرح شده است.

وی توجه به فرامین قرآن کریم را مهم خوانده افزود: در حجاب اسلامی درباره پوشاندن تمام بدن به جز گردی صورت و یا دست‌ها و عدم تبرج جاهلی صحبت شده است. علاوه بر آن، قرآن در بحث شعائر الهی نیز نکاتی را مطرح کرده است که نمود بیرونی سبک زندگی از جمله پوشش افراد ذیل آن قابل طرح است.

طائب تاکید کرد: حجاب یکی از شعائر و نماد‌های اسلامی برای مسلمانان است تا جامعه رفتاری مطابق شأن یک خانم مسلمان را با وی داشته باشد و حفظ این شأن و حریم نیازمند رعایت اصول و چهارچوب‌هایی است که در قالب حجاب نیز بیان شده است، زیرا ظاهر افراد این پیام را به سایرین ارائه می‌کند که چگونه رفتاری را با او داشته باشند و شأن و منزلت او چیست.

وی هویت زن مسلمانان را گره‌خورده با حجاب دانسته تاکید کرد: در ادبیات امام (ره) به عنوان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی یکی از نکات مورد تاکید وی حجاب بانوان است و دشمن هم همواره تلاش دارد تا از همین طریق ضربه به بانوان و سپس خانواده و آینده جامعه وارد کند. به عبارتی، دشمنان ویژگی بارز حجاب را به خوبی می‌شناسند و تلاش دارند تا با ضعیف کردن این مقوله مسیر راحت‌تری را برای ضربه زدن به خانواده در نظر گرفته و از طریق آن وارد شوند، بنابراین حفاظت از زن و حجاب یعنی حفاظت از خانواده، جامعه و آینده تاریخی، پس حساسیت نسبت به این امر مهم بیش سایر موارد باید در نظر گرفته شود.

عضو گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس نقش امر معروف و نهی از منکر را موردبررسی قرارداد و تاکید کرد: وقتی دشمنان به هویت زن و خانواده باهدف تخریب نظام اسلامی حمله می‌کنند، باید در نظر داشت که امربه‌معروف و نهی از منکر از سوی جامعه، برای مقابله با این تهاجم فرهنگی دشمن و حفظ مردم به کار گرفته شود. هرچند که امربه‌معروف و نهی از منکر نکات خاص خود را دارد.

وی تصریح کرد: باید معروف و منکر برای جامعه تبیین شود و فرامین الهی از جمله حجاب به عنوان هنجار مطرح شود؛ بنابراین امر معروف و نهی از منکر صرفاً یک بحث زبانی نیست بلکه جایگاه ویژه در جامعه دارد و این معروف و منکر بوسیله رسانه‌ها و قوانین و ضوابط سازمان‌ها و اصناف به عنوان یک هنجار محسوب شود. نه اینکه خلاف آن به جامعه تزریق شود و مردم مورد بمباران تبلیغاتی دشمنان خارجی و غافلان داخلی قرار گیرند و سپس با یک تذکر زبانی، خیال کنیم که به وظیفه امربه‌معروف و نهی از منکر عمل کرده ایم؛ بنابراین سخن از دو لایه امربه‌معروف و نهی از منکر است که هر دو هم زمان ضروری است. یکی در لایه زبانی و مردمی و دیگری در لایه ساختاری.

وی نقش رسانه‌ها را در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف مورد تاکید قرارداد و بیان کرد: رسانه‌ها به خصوص صداوسیما، سینما، فضای مجازی، محصولات فرهنگی وزارت ارشاد و سایر مراکز فرهنگی، اصناف مرتبط با تولید لباس و جریان مد لباس نقش بسیار مهمی در فرهنگ حجاب و عفاف دارند در عین حال سازمان‌ها و نهاد‌ها با قوانینی که در حوزه حجاب دارند می‌توانند نقش موثر در این زمینه ایفا کنند.


طائب تصریح کرد: پیچیدگی ویژه‌ای در بخش فرهنگ‌سازی برای حجاب و عفاف وجود دارد صداوسیما و شبکه سینمای خانگی که نقش مهمی در معرفی الگو و یا سبک زندگی به جامعه دارند می‌تواند در توسعه فرهنگ حجاب و عفاف تاثیر ویژه‌ای داشته باشد، به تعبیری هنجار سازی و معرفی معروف و منکر در حوزه حجاب و عفاف، کار ویژه رسانه‌ها برای نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه است.

وی توجه ناقص به امربه‌معروف و نهی از منکر زبانی را مورد نقد قرار داده افزود: به عنوان مثال گاهی دیده می‌شود که سازمان هواپیمایی زبانا در مورد حفظ حجاب تذکر می‌دهد، ولی کارمندانش این مهم را رعایت نمی‌کنند. یا بر در فروشگاه‌ها و رستوران‌ها بر الزامی بودن حجاب تاکید می‌شود، اما در عمل، رعایت نمی‌شود. این تضاد‌هایی که بین حرف و عمل توسط خود گویندگان و سازمان‌ها به وجود می‌آید تناقضی است که انگار به سخره گرفتن حجاب و عدم فهم آن به عنوان معروف و هنجار اجتماعی و دینی را نمایان می‌کند.

وی به گسترش فرهنگ عفاف و حجاب به روش‌های فرهنگی و قانونی اشاره و بیان کرد: زمانی که همه سازمان‌ها و ساختار‌ها همچنین اصناف همراه و هم قدم با یکدیگر در مسیر توسعه حجاب و عفاف قدم بردارند آنگاه می‌توان گفت که برای توسعه فرهنگ حجاب و عفاف گام‌های مهم برداشته شده است، اما وقتی‌که اصناف نیز در مسیر تولید پوشاک متناسب حجاب اسلامی قدم برنمی‌دارند و رسانه‌ها هم به تبیین حجاب و اخلاق ارتباطی اسلامی نمی‌پردازند، با قانون‌گذاری تنها نمی‌توان به نتیجه مطلوب که هنجار سازی فرهنگ عفاف و حجاب و نهایتا صیانت از سلامت جامعه است به طور کامل دست‌یافت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *