احیای دوچرخه سواری در تهران/ ورود کمیسیون حمل و نقل شورای شهر به درخواست پرتکرار شهروندان
خبرگزاری میزان- جلسه کمیته حمل و نقل ترافیک با حضور سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، سید محمد آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران و شهریار افندی زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران برگزار شد.
در ابتدای این جلسه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید واقعیتها شهر دید و نگرانیهای مردم را درک کرد گفت: گاهی اوقات باید خودمان بانی تغییر و تحولات باشیم، حتما به خاطر دارید که در چند دهه گذشته دوچرخه سواری امری عادی در تهران و بسیاری از شهرهای کشور به شمار میرفت، اما متاسفانه با عملکرد ناقص در حوزه فرهنگ سازی و غلبه خودرو محوری، شانس دوچرخه سواری را از شهروندان گرفتیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه آلودگی هوا تبدیل به چالش همیشگی تهران شده است اظهار کرد: دوچرخه میتواند یکی از ابزار کاهش آلودگی هوا باشد.
تشکری هاشمی تصریح کرد: در تشخیص اینکه در کدام خیابانها باید خطوط دوچرخه سواری احداث شود بد عمل کردهایم، زیرا نیازی نیست در تمام خیابانهای تهران این خطوط احداث شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید گزینهها و راه حلهای متنوع را پیش روی شهروندان قرار داد تا با مشارکت مردم بر پدیدههای ناهنجار ترافیکی و آلودگی هوا غلبه کرد اظهار کرد: ما باید این پیام را به شهروندان منتقل کنیم که دوچرخه سواری برای سلامت روان و جسم آنها و از بین بردن آلودگی هوا یک راه حل است.
وی ادامه داد: چرا وقتی مثلا ۳۰۰ میلیارد تومان برای یک پل هزینه میکنیم ناراحت نمیشویم، اما برای ایجاد زیرساختهای دوچرخه سواری و فرهنگ آن کاری انجام نمیدهیم و هیچ هزینهای نمیکنیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد دوچرخهسوار هستیم نه مسیر دوچرخه سواری گفت: باید تاکید کنیم که به هیچ وجه مخالف و ضد دوچرخه سواری نیستیم و همانطور که دوره سابق با این عنوان معروف شد که هیچ کاری جز دوچرخه سواری نکرد ما نیز نباید تحت عنوان مخالفان دوچرخه سواری شناخته شویم.
وی ادامه داد: باید از مناطق خواسته شود مسیرهای مناسب دوچرخه سواری را مشخص کنند تا سریعا در آن مکانها خدمات دوچرخه سواری فعال شود همچنین در پارکهای ترافیکی باید آموزش دوچرخه سواری برای کودکان ایجاد شود.
تشکری هاشمی گفت: در باب اقدامات فرهنگی، فعالیتی توسط شهرداری انجام نشده است مردم یک شبه به اهمیت دوچرخه سواری اقناع نمیشوند بلکه باید رفته رفته و از طریق تبلیغات و کار فرهنگی این کار را انجام داد.
وی با اشاره به فعالیتهای شهروندان در حوزه دوچرخه سواری گفت: میتوان با شناسایی مسیرهای کم ترافیک در روزهای تعطیل فضایی را برای دوچرخه سواری ایجاد کرد. بیدود یک سرمایه ملی است، اما اکنون دوچرخههای آن زیر آفتاب رها شده و هیچکس پاسخگوی این رهاشدگی نیست
در ادامه شهریار افندی زاده با اشاره به اهمیت دوچرخه سواری گفت: در بحث استفاده از دوچرخه موارد بسیاری مطرح است که یکی از آنها بحث سخت افزاری است یعنی باید امکاناتی برای ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه ایجاد شود.
وی ادامه داد: علاوه بر لزوم وجود امکانات سخت افزای ایجاد فرهنگ دوچرخه سواری نیز اهمیت دارد ما نمیتوانیم به اجبار فرهنگ دوچرخه سواری را ایجاد کنیم.
افندی زاده با بیان اینکه باید مکانهایی برای دوچرخه سواری ایجاد شود اظهار کرد: باید در این مکانها افراد علاقهمند دوچرخه سواری کنند همچنین باید مسیرهای پیشنهادی دوچرخه سواری مورد بررسی قرار گیرند، زیرا تمامی مسیرها پتانسیل لازم را ندارند.
وی ادامه داد: بازنگری بر روی مکانها باید توسط سازمان انجام شود.
در ادامه سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه باید آسیب شناسی شود که نتیجه احداث خطوط دوچرخه سواری در تهران چه بوده است گفت: متاسفانه هنوز بررسی نشده که آیا میتوان این مد حمل و نقلی را ایجاد کرد یا خیر، تا زمانی که شوق استفاده از دوچرخه سواری را ایجاد نکنیم نمیتوانیم دوچرخه را به عنوان یک مد حمل و نقلی بنامیم.
وی ادامه داد: ما میتوانیم دوچرخه را به دبیرستانها بدهیم تا دانش آموزان برای تردد از مدرسه به خانه از دوچرخه استفاده کنند، با استفاده از مشوقهای کوچک میتوان دوچرخه را تبدیل به یک مد کرد.
آقامیری گفت: باید بیشتر انرژی خود را برای ایجاد فرهنگ دوچرخه سواری بگزاریم برای مثال در پارکهای جنگلی دوچرخه بسیار بیشتر از سطح خیایانها مورد استفاده قرار میگیرد اگر قرار است برنامهای هم ایجاد کرد باید از طریق مشوقها در میان نسل جوان باشد.
انتهای پیام /